Gå til innhold
Arkivverket

[#75443] Peder Christofersen og Sophie Nilsdtr, Verdalen 1801 ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Anne: Det er sikkert en stor mulighet for at han er den rette. Men hvor er han i 1801 og hvem er hans foreldre ?Grete: Jeg vet ikke om hun er rett person. Det står ikke Elen noen steder, hvor jeg har sett navnet hendes, så det må bekreftes på en eller annen måte.Rart at det skal være så vanskelig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Anne, det var interessant! Jeg mener å huske at jeg et eller annet sted så en Sophie Gunnhild, så jeg skal prøve om jeg kan finne hende igjen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Tiller

Hei. Det finnes i FT 1801 for Verdal en Peder 15 år på Øgstad sammen med foreldrene Christopher Pedersen og Agnis Olsdtr. Det er vel han som en finner født 15.jan 1787 i kirkeboka for Verdal (Stiklestad). Kan dette være din Peder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Verdalsboka, Heimer og Folk, Stiklestad, side 318 under Øgstadmyra: Kristoffer Pedersen (1741-1812) og Agnis Olsdatter (1746- ) Disse finner vi på plassen i 1801, men når de kom dit, vet vi ikke, og heller ikke de flyttet fra plassen. I 1812 var de på Skjørholmsvald, for Kristoffer døde mens han var der i 1812. Han gikk seg gjennom isen på Leksdalsvatnet.De hadde to barn:Peder, f. 1786, d. 1827, gift i 1808 med Brynhild Johnsdatter. De ble husmannsfolk på Leklemsvald.Agnes, f. 1789 på Aksnes, d. 1882 som legdslem på Bjartnes, gift 1836 med Ole Larsen, f. 1769, d. 1852 som legdslem på Østgårdsvald. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Ja, da fikk vi i hvert fall ekskludert han! Takk, Randi.Hva med Ydse, Husby, Aspås og Reitan ? Noen der som passer?Vielsen kjente jeg til og deres første barn, Christoffer som var født uekte i september 1814.Her er allesammen:

bilete8408.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Det står Qvamsvald.Jeg har bare Verdalsbøkene Heimer og Folk, Leksdalen, og Heimer og Folk, Stiklestad. Har ikke hittil funnet noe om Peder Kristoffersen og hans familie i de bøkene.Solberg, Huseby, Aspås, Ydse kan finnes i noen av de andre bøkene.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her her Peder f. 1783 med foreldre Christopher Eriksen Nesset og Martha Pedersdatter Wæhren. Til høyre med ? står det død 6/4-70. Hvis du ser på lenken i innlegg 3, står det fødselsdato/år, med ? på han som døde i 1870: 15/6-1783.Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Verdal (Stiklestad), Ministerialbok nr. 723A03 (1781-1804), Fødte og døpte 1783, side 14. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2481&idx_id=2481&uid=ny&idx_side=-17>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Lenkene i innlegg 1 viser at Peder skal være født ca 1790-91, da blir det et avvik på 7-8 år om det er den samme Peder som er funnet døpt i 1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Her var det mye å svare på :-)(20) Mht. alder, så er det kun 1815-tellingen vi er sikre på at det er 'min' Peder og det kan jo være feil. 1809-tellingen kan være den andre Peder.(18) Virker som om han er en god kandidat - også pga. koblingen til den afdøde Peder(14) Jeg ser poenget ditt med Elen, men ville hun da ikke ha brukt Elen som kortnavn og ikke Sofie ? Og hvem er Sofie Gunhild som dør 1850 ? Hvor er hun i 1801 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Randi - det må jo være den samme Peder !Hva sier dere ? Kan man gå ut fra at det er den rette ?Jeg føler meg 90% sikker, men det er liksom ikke nok........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Jeg kan ikke si noe sikkert om Peder på Nordre Stene i Vuku er den rette. Får håpe at noen av de dyktige slektsforskerne i Verdal leser dette og kan hjelpe deg videre .... Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Til innlegg 17 og 18: Peder f. 1783 med foreldre Christopher Eriksen Nesset og Martha Pedersdatter Wæhren.Fant en Christopher født i 1851 med far Erich Nesset: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Verdal, Ministerialbok nr. 723A02 (1748-1780), Fødte og døpte 1752, side 14. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16397&idx_id=16397&uid=ny&idx_side=-15>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.