Gå til innhold
Arkivverket

[#75456] Tyding kirkebok, Lier, 1767


Gjest Jonas Hove
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonas Hove

Hva står øverst på høyre side? Jeg klarer å tyde så mye:...Døpt ... Ole Johansen Sørsdal... Datter Johanne født den 30 Junii Kona til Ole Johansen er introduceret 2. august. Lenke Jeg er først og fremst interessert i om navnet til moren står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Gevorben Soldat Ole Johansen SørsdalsEies Datter Johanne, fød den 30te Junii, baaren af Ole Jonsen Opsals Hustru Eli, Faddere Anne Olsdatter, tjener på Sørsdal, Elling Jacobsen Sørsdal, Elen Svendsen Meren. (Krejdal Tranby). Konen Introd: den 2 Augusti av Krejdal.Så morens navn står nok ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Jonas Kanskje du finner dette interessant om familien:De bodde på vestre Egge, Sagrin: LenkeOle Johansen (Johannesen)født på Egge-e, døpt 16 mars 1749 i Frogner kirke.Konfirmert 1766. Død på Egge-e, 44 år gammel, begravet 16 mai 1793 i Frogner kirkeHans foreldre: Johannes Olsen og Sissel Halvorsdt Egge-eOle gifter seg 5 oktober 1766 m/Berte BorgersdtDe får disse barna:Johanne f. 30 juni 1767 på Sørsdal-e, døpt 2 juli 1767 i Tranby kirke Gift 7 apr. 1795 m/Asle Pedersen(1769-)Marte f. 16 mars 1770 på Sørsdal-e, døpt 18 mars 1770 i Sylling kirkeJørgen f. 29 sept. 1773 på Sørsdal-e, døpt 3 okt. 1773 i Frogner kirke, konf. 1791. Død 1840 Gift 1-gang 12 mars 1801 m/Mari Madsdt(1760-1829) Gift 2-gang m/Berte KristensdtMari f. 1 febr. 1776 på Sørsdal-e, døpt 11 febr. 1776Peder f. 20 mars 1778 på Meren-e. Død samme dagMari f. 3 juni 1781 på Meren-e, døpt 10 juni 1781 i Frogner kirkePeder født på Meren-e, døpt 19 juni 1785 i Frogner kirkeVi har ingen opplysninger om Berte Borgersdt dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg har heller ikke funnet ut noe mer om Berte Borgersdatter, men det står at hun er enke og 71 år i 1801-tellingen, jfr. innlegg 5, men det må være feil. En kvinne som er født ca. 1731 kan da ikke få barn i 1785??? Tellingen må ha bomma med endel år! Har ikke funnet henne eller sønnen Jørgen under 'Døde i Lier', så de har trolig flyttet. På FS fant jeg en Berte Borgersen, døpt i Modum i 1738 (eller -39, husker ikke i farta), men har ikke ikke sjekket med kirkebøkene. Har opplevd at Borger, Børge og Baard/Baar ofte brukes om hverandre, så det skal bli spennende å se om du finner ut mer om henne. Ole Johansen var så vidt konfirmert da han giftet seg, så kona var vel neppe 18 år eldre....mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Pussig det med oppgitt alder i denne familien... Maya viser til at Jørgen døde i 1840, innlegg 7, men kirkeboka viser at han var 60 (stemmer noe dårlig med født i 1773). Da han gifter seg 2. gang i 1830, oppgis alderen til 50, jfr. lenken: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8446&idx_id=8446&uid=ny&idx_side=-226>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Gurimalla Astrid, prøv denne linken Lenke Jeg jobber med 'Familier i Lier' Denne siden ligge skjult enda, fordi den ikke er helt ferdig, til sommeren kanskjeSe om Jørgen er med her, mulig det er en feil, som kanskje dere finner ut som jeg kan rette opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Dere må være raske, hjemmesiden blir oppdatert nå i januar, hvem som skal drifte den videre vites ikkeØnsker noen 'Familier i Lier' tilsendt på e-post kan dere få oversendt arbeidsdokumentet i excelarkfra Maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Sorry, Maya, men excel har avgått ved døden på min pc her hjemme - har kjøpt ny og skal bytte, men er noe treg (er vel Sørli-siden min...). Nåja, skal se litt nærmere på om det kan være snakk om to Jørgen Olsen,mvh. Astrid. PS, 'Familier i Lier' er utrolig bra, så anbefalingen er herved gitt til alle interesserte!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Må være 'riktig' Jørgen, selv om alderen spriker, trur eg, og se navnene på forloverene under vielsen, høyre side, Borger Svensen og Peder Olsen, begge fra Meren. Borger??? Pussig - kan det være en slektning av Berte Borgersdatter?? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8440&idx_id=8440&uid=ny&idx_side=-232>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg er trolig helt på villspor, men KAN Berte ha vært datteren til Baard Rasmussen Gunnerud/Østre Rød og Gunhild Hansdatter? Stemmer dårlig med navneoppkalling på barna til Berte og Ole, men... Jeg ser at forlover Borger Svensen er kalt Børn da han døpes i 1733, mens det står Bente Baardsdatter Kittilsrudeie da hun døpes i 1739 (Berte i Liers historie). Har blitt nysgjerrig på saken, og regner med at Maya vet mer. Baard/Borger går ofte om hverandre, som før nevnt.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Var nok et villspor, dessverre. Pigen Berte Baardsdatter Lyngåseie døde 32 år gammel i 1770, og det var trolig henne.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Hove

Jeg har prøvd å lete etter Bertes dødsfall, men har ikke funnet det. Hun er i hvertfall ikke å finne i folketellingen i Lier for 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg har heller ikke funnet henne, veken blant døde eller i 1815-tellingen, så jeg lurte litt på om noen av barna hadde flyttet og tatt med moren. Har ikke funnet ut noe om Marte, Mari eller Peder, men den eldste datteren, Johanne, jfr. oversikten til Maya, ble enke i 1802, da Asle Pedersen døde, bare 30 år gammel (de er på Guransrud i 1801). Hun giftet seg igjen med enkemannen (var vel hans 3. ekteskap) Syvert Andersen Røine 1. februar 1812, og jeg finner begge i 1815-tellingen, høyre side: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8440&idx_id=8440&uid=ny&idx_side=-252>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.