Gå til innhold
Arkivverket

[#75457] Ikke jordfestet, uekte og udøpt.


Gjest Per Sørdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Sørdal

I klokkerbok; Vågan/Vågan 1907-1915 side 300 Lenke på nr 43 var uekte og 45 ikke døpt. Disse 2 barna ble ikke jordfestet. Var virkelig religionen slik mot uskyldige barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Det er ikkje sikkert at jordfesting skjedde utan vidare, det var vel noko som foreldra måtte passe på blei utført av presten i rimeleg tid etter begravelsen.Ministerialboka for Davik gjev eit døme på dette: yngste broren til min bestefar var begraven nesten 4 år gammal 21. februar 1905 og vart jordfesta 7. desember same året. I merknadsfeltet har sokneprest I.S. Eide skrive 'Forældrene irettesat for ikke tidligere at have begjæret jordfæstelse.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Det spørs om ikke spørsmålet i innlegg 1, 'Var virkelig religionen slik mot uskyldige barn?' bør forandres til 'Var virkelig foreldre slik mot uskyldige barn?'I en tid hvor barnedødeligheten, særlig det første leveåret, var svært stor, hadde nok folk flest en temmelig jordnært forhold til liv og død. Det var nok også vanlig at man ikke opparbeidet et altfor nært følelsesmessig forhold til sine egne barn før man var mer sikker på at de kom til å vokse opp. Min far tilbragte sitt første leveår i sengen sin på loftet. Dette var nok ikke en uvanlig praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg tror ikke at vi skal unnskylde kirken. og ( prestene ), for de har gjort mye stygt gjennom tidene. Men foreldre som bar seg slik ad mot de uskyldige barna, skulle hatt noe skikkelig med juling. Jeg blir ordentlig sint når jeg leser slik. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

Er det nødvendig å moralisere over tidligere slekter? Jeg syns det er positivt at barna er med i kirkeboka, med navn. Det vitner om at deres menneskeverd ble anerkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Poenget var at det var muligens forskjell på folks holdninger dengang også, på samme måte som ulike prester kunne ha ulike holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Om gravskikker: Fra tingreferatene vet vi at barn, som var dødfødte (aborterte) ikke ble begravet i viet jord, men brent. Ellers ble døde spebarn lagt i en grav sammen med mora hvis hun døde like etterpå, kanskje også sammen med nær slekt. Men jordpåkastelsen kunne drøye. De måtte ofte vente til telen gikk av jorda etter snøfrie vintre.-endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.