Gå til innhold
Arkivverket

[#75462] Anne Sofie Hansdatter, Lesja eller Troms ?


Gjest Rev. Robbie Osmundson
 Del

Recommended Posts

Gjest Rev. Robbie Osmundson

I am trying to find the parents of the following couple:Nils Goudesen and Berthe Olsdtr. Houe (Hia?) born abt 1743 (confirmed 1760 - Hjelmeland i Helmeland, Fister, Årdal Ministerialbok 1760-1799 (page 169) married 1765 Jan 13 Hjelmeland i Helmeland, Fister, Årdal Ministerialbok 1760-1799 (page 229) died: 1817 Feb 19 buried: Mar 2 Finnøy Ministerialbok 1816-1846 (page 96) 1801-telling for 1141 Findøe Talgøe Eie ØvreBerthe Olsdtr born about 1740 died: 1818 Jan 1 buried: Jan 15 Finnøy Ministerialbok 1816-1846 (page 96)They had one child born in Hjelmeland and the others were born in Finnøy.Son Torstein christened: 1765 Apr 14 Hjelmeland i Helmeland, Fister, Årdal Ministerialbok 1760-1799 (page 17)I do not have access to the Bygdebok for Årdal or for the one in Finnøy. Any help in finding them in the Bygdeboker would be appreciated

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Hva har skjedd her? Muligens må det opprinnelige spørsmålet legges inn på nytt? Randi Johansen, kan du prøve på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Prøver igjen.. Anne Sofie var gift med Henrik Henriksen. De giftet seg 23 august 1846 i Tromsø. Slik jeg forstår det av vielseslisten skal hun være født på Lesja.Bodde i 1865 på Rødsand, Berg (Troms). Hennes far het Hans Eriksen.Anne Sofies fødelsår er oppgitt å være fra 1817-1820.. Er det noen som kan hjelpe meg med flere opplysninger om henne og hennes foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Randi. Som du kansje vet dreier dette seg om reisende såkall.taterfamilier.Mange av disse slektene er omskrevet her inne på forumet.Anne Sophies mor: Laurentse Fredriksdatter Hartman født på Røros. Far Karl Fredrik Palm Hartman f. 30/9 1778 Loknevi Sverige.Mor. Marte Andersdtr. Muligens søster av Kari med Kjeften. Også omtalt her inne. Karl og Marta fikk også en datter Fredrika f. 1796 Lesja. Karl fikk senere 2 barn med Kari. Og reiste med begge.Om Hartman se 17840.Henriks familie se under Grisella 13406.innlegg 28 m.m. Hans foreldre Henrik Nikolaisen og Anne Thomasdtr.på Fosetvolden Lesja.De står også nevnt i fantetellinger utlagt på digitalarkivet.Reisepass osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Tusen takk for god hjelp ! Har ikke rukket å 'nyte' dette skikkelig enda fordi jeg skal på jobb nå.. Gleder meg til å studere det i ettermiddag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hans Sørensen ser ut til å ende på Finsnes som gårdm. Her får han som enkemann, noen barn med Kathrine Henriksdtr.Muligvis søster av Henrik Henriksen.Fra Lenvik museum kirkebok Lenvik:Anne Helene f.5/11 1853.Foreldre: enkemand Hans Sørensen og Kathrine Henriksdtr.Begge Finsnæs.Deres 2. leiemål.Faddere: Nicolai Henriksen Troldvik og hustru Marte Olsdtr.Kaarvik.Hans Jak. Jørgensen ibid.og Anne Kathrine Fredriksdtr.Her over kan det være flere av slekta ,men har ikke sjekka opp,Anne Hele ble konfirmert 1870 Lenvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Anne. Takk for du minte meg på en gammel feilskriving som ingen retta opp da, Ja selvfølgelig skal det være Hans Eriksen.I Følge passkontroll fra gudbrandsdalen futedømme 1833-1860.Reiste han og kona lorentse flere ganger med pass 1839-1840 og 1841.utstedt i Tromsø til Kristiansund og MoldeI 1839 var han 45 år . Lys med blå øyne og korpulent.Han skulle være fra Lesja,Rykkhus i Dovre.De hadde Foruten Anne Sophie, Magnus dpt..24/2 1818 Hole. Guldbrand dpt.14/3 1819 Hedrum. I Fantetellinger står det flere barn som jeg ikke fant akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Ok,var Anne Sophie`s far du mente :)) Ser forresten ikke ut som ekteparet Henrik og Anne Sophie reiste så mye etter at de giftet seg.De barna jeg har funnet (Randi har sikkert kontroll på dem allerede,men tar det med) 1.Hans Henrik f.ue i Rødøy 7/5 1841,2.Anne f.ue i Lyngen 1/3 1844,3.Fredrik f.7/3 1846 i Tromsø,4.Lorentse f. 21/3 1851 i Tromsø landsogn,5.nne Sofie f.31/12 i Berg,6.Nikolai f. 17/8 i Berg og 7.Thomas f.29/6 i Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Johansen

Takk for alt dere finner ! Riktig artig.. Jeg får ikke helt til å tyde lysningsprotokollen i innlegg nr 6. Fra 'Oppholdt seg i ...og i Lenvig...5/5-37' osv.. Resten er like uforståelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Hei.Nå er ikke jeg noen kløpper i å lese slik uforståelig skrift,men kan jo skrive det jeg har forstått : født i Lessøe døbt i Wang.....(et uforståelig ord,mulig har noe med koppevaksine ?) att.Muller 4/4 20 Confimeret af Lange i Hassel 1837 att.19/6 37 Opholdt sig i Skjervøe...... (Skjervøy to aar ?)og i Lenvig att. af Hall 5/4 37 Siden har hun opholdt sig her i sognet ligesom brudg. Det som står tilslutt klarer jeg ikke å ordgi,men forstår at det har noe med at forloverne erklærer at de to det lyses for ikke er i slekt eller har 'forudgående' ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Ser forresten at jeg ikke har tatt med årstall på de siste barna,det var en glipp- skulle være Anne Sofie 31/12 1853,Nikolai 17/8 1857,og Thomas 29/6 1865 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.