Gå til innhold
Arkivverket

[#75466] Bergensområdet: Lars Gundersen


Gjest Kjell Høyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Høyer

I følgende lenke har vi behandlet hans sønn Ole Johan Gundersen/Larsen født 14. sept 1784[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=75197>LenkeOg hans kone Janiche Jansen LenkeOg konas far Rognald JansenLenke Men: Er det noen som vet hvem som er foreldre til denne Lars Gundersen? Og når blir han født?(som det foretas skifte etter her h

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Kanskjen han som dør 12. juni 1799, 52 år gammel? Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Klokkerbok nr. A 3 (1775-1820), Døde og begravede 1799, side 68. Permanent sidelenke: Lenke (nr 39 venstre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk for oppslag, Lars ;-)Virker veldig sannsynlig at det er snakk om den Lars Gundersen jeg etterspør. For det første hører han hjemme i nykirken. Alderen er passende. Og i folketelling i 1801 er kona blitt enke. Og for det tredje blir han far så sent som i 1791.Jeg regner med det siktes til nr.39 på den oppgitte siden. Jeg må bare medgi at jeg er elendig til å lese sånn skrift. Står der noe som kan si noe om hans fortid eller om de som var hans familie?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Kjell.Det står ikke noe spessielt der.Toldbodvægter Lars Gunnersen død 5.ditto. gml.52 aar fra Rode 3 No 7.(Schrødersmuget på Nordnes, eller Tonninggården 2).Så han døde 5. og er begravet 12/6-1799.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk, Terje ;-)Det var jo noe vesentlig -- fordi at nå kan man være temmelig sikker på at det dreier seg om Mannen til Janiches død.Jansen er nevnt som fadder ved fødsel - og han har med toll å gjøreog i vigslen står Lenke ungkarl toldbodvægterSå da gjenstår å finne når han ble født og hvem hans foreldre var ;-)God helg fortsatt og mange takkKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Har ikke kjennskap til Lars Gunnersen.Men hvis Lars Gunnersen var 52 år da han døde kan det jo stemme med fødselsåret på denne:Lars Thonning ,døpt 10 mars 1746.Faren kalles Gunner Wolding. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her er hun i 1801 LenkeDet er et kjempeproblem med så mange tråder om samme sak.Det burde etterhvert blitt laget en kronologi over fakta, slik at vi vet hva vi skal forholde oss til.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det fører til at flere personer sitter og leiter etter hendelser som forlengst er avklart og etter personer som forlengst er sjekket ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker for svar før man får tastet fra seg. Regner med at du, Arnfrid, har sett på dette alternativet av foreldre for Lars Gundersen... og sammen med andre alternativer forkastet det.Men klarer ikke å erindre at det har vært i noen tråd.Til dette med mange tråder - så vil det jo være et skjønnsspørsmål om man oppretter 'for mange tråder'. Jeg synes f.eks. at det var fint at du opprettet en Anna Høyer tråd for å klare opp deler av en annen tråd. Biller meg inn at for mye kronologi av det passerte i en slik tråd, ville være forvirrende.Beklager om jeg har oversett at dødsfall på Lars Gundersen framkom i en tråd?Interessant å se om man kan finne Gundersens fødsel og foreldre ;-)Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.