Gå til innhold
Arkivverket

[#75467] Fron 1811


Gjest Torill Solvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Solvang

Jeg har en Ole Jacobsen, ungkar og soldat som giftet seg med Lisbeth Rasmusdatter den 7 mars 1811 i Fron. Etter Oles etternavn står det noe som jeg syns ser ut som Stæne, men jeg er ikke sikker. Og etter Lisbeths etternavn står det noe som ser ut som Bondestad. Jeg har prøvd å søke i 1801 tellingen på disse navnene, men ikke funnet noe. Skulle gjerne visst når de var født og hvor, slik at jeg kan komme videre. Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Bondestad er husmannsplass i 1865, derfor finner vi den ikke i 1801. Man må vite under hvilken gård plassen hørte.Jeg har selv drevet en smule slektsgranskning i Fron, en ane av min datter født 1822. Men det er problematisk.Kirkebøkene brant og starter først 1799.Barn som bor hjemme hos foreldrene i 1801 mangler farsnavn.Bygdeboka er til liten hjelp for slekthistorien, men du finner navn på husmannsplassene der.Kirkebøkene etter 1799 er svært bra. Jeg endte med å finne foreldre og besteforeldre til den jeg søkte, men det var mye arbeid og kirkeboklesing.Jeg ville i ditt tilfelle forsøke å finne dem i konfirmasjonslistene etter 1799, der er alder og bosted nevnt. Videre finne dem i dødslistene for å få et omtrentlig fødselsår, for med sikkerhet å finne dem igjen i 1801.Finnes noen av dem i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Tusen takk for raske svar.Jeg er ikke kjent i dette området fra før, men Vaage er kanskje det samme som Vågå? Da kan jeg nøste litt videre på Lisbeth, men Ole blir kanskje verre. Det hjelper vel heller ikke at han er soldat..jeg har aldri vært borti militærruller og sånt før. Men, uansett, her har jeg litt å jobbe videre med.Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.