Gå til innhold
Arkivverket

[#75468] Hjelp til tyding, ministerialbok 1865


Gjest Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Hei!Jeg trenger hjelp til å tyde litt skrift i forbindelse med et ekteskap, nederste paret;LenkeJeg skjønner endel tror jeg : Niels Nielsen, 22 år, f. Blegeneiet nå Raa, far Niels Nielsen. Marie Martinsdatter, 26, Kjølveien(?), ? Toten, nå Raa, far Martin Olsen.Men det som kommer etter dette skjønner jeg lite av, særlig det i siste rubrikken.Håper på hjelp.Mvh. Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Mener det står: Niels Nielsen, 22 år, f. Blegeneiet nå Raa, far Niels Nielsen. Marie Martinsdatter, 26, Kjølveien i østre Toten, nå Raa, far Martin Olsen,Forl: Ole Olsen Raaeiet,Fader og Søn?, Lysn: 23, 30 Juli. 6 Aug, Brudg., Han Vacc 2/10 55, hun 16/10 41, Attester af Vaksinatørerene ?????? og P. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Takk for svar, må si jeg er imponert over at det faktisk gikk an å tyde så mye som du gjorde der. Hva slags vaksine er det snakk om tro..?Mvh. Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Denne vaksinen som siktes til her var mot kopper som gikk utover mange barn og var en årsak til stor barnedødlighet på 1800-tallet. Fra 1810 var det påbudt ved lov at alle skulle vaksineres.Du kan lese mer om dette herLenkeMVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Ja, man finner mye snacks når drever med verdens morsomste hobby-Slektsforskning:)Vaksinatørens navn kan også være til stor hjelp når man sitter fast også, se innlegg nr. 19636 her på debattforumet.MVHRune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Jeg har vel aldri tenkt på at vaksinatørens navn skulle ha noen praktisk betydning, mer at det er kjøtt på beina til personen man har funnet. Men jammen kan det være til hjelp ja, det er helt tydelig. Mye jeg ikke kan ennå om denne hobbyen gitt, men det er jo litt av sjarmen også.Mvh. Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.