Gå til innhold
Arkivverket

[#75471] Marit Iversdtr, Fron, 1806/1811?


Gjest Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Bakken

Jeg har blitt forvirret! :)Iver Engebretsen Kleven og Mari Østensdtr gifter seg 17.04.1806 (Høyre side) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603530661.jpg>LenkeJeg finner disse barna: Marit 01.06.1806 Lenke Engebret 15.10.1807 Lenke Marit 21.08.1811 Lenke Østen 27.09.1818 LenkeJeg finner to Marit Iversdtr som gifter seg i Sør-Fron i 1835. Høyre side, nr 9 og nr 14. LenkeSpørsmålet blir da om en av disse Marit er Marit fra søskenflokken ovenfor?Videre. Kan dette være faren Iver Engebretsen i 1801-tellingen? Lenke og om dette kan være moren Mari Østensdtr i samme telling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er det ikke noe rart med de to vielsene med Marit Iversdt. Kan det være en og sammevielse begge to? Brudgommene har jo samme navn, bosted og nesten alder. Marit Iversdt. varierer litt med alder og bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Berit Knudsen

Ang.(2) Det som forundrer meg er at begge Peder Iversen bodde samtidig på Grøttings eie, og at begge ble gift samtidig med piker som het Marit Iversdatter. Så klart kan det være fakta, men....Peder Iversen i 1865 Lenke må være den Peder som iflg. FS ble f/dpt. 28/2-13/3 1814 foreldre Iver Andersen og Marit Pedersdt.Jeg fant også 2 Peder Iversen til på FS: 6/12-25/12 1812 Iver Olsen-Anne Pedersdt. og 7/3-28/3 1813 Iver Hansen-Anne Amundsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Her Lenke finnes det en kar med to Peder Iverssønner. (Har ikke sjekket disse i kirkeboken enda) Jeg stammer fra den eldste Peder Iversens datter Mari, (i følge Onshus-siden) men da jeg fant de to bryllupene som jeg la ut i innlegg nr 1 så ble jeg bare usikker å forvirret på hva som egentlig er riktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Flott Ann-Mary, du har overbevist meg. Jeg lette akkurat etter om det fantes 2 gårder som het Grøtting og Grytting, og det gjør det tydeligvis, så det forklarer mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Det finnes to Grytting-gårder på Sør-Fron, Grøtting/Grytting er det samme, men Grytting er det som brukes i dag. Under disse gårdene var det også ett stort antall husmannsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Dette skapte et lite problem hos meg også, men tror:1. Døpt 1.6.1806 Marit Iversd. Far: Iver Engebrets. Kleven u/Skaaden,mor: Marit Østensdtr. Dette ser ut til å være folk fra Ruste/Sødorp når vi leser faddernavnene, og er vel din familie. Det står jo tydelig når hun gifter seg at hun er fra Øien i Sødorp også.2. Døpt 25.12. Marit Iversdtr, far: Iver Thorsen Skurdalseiet (Morken), mor: Kari Knudsdtr.3.F. 6.12.1812 Peder Iversen , far: Iver Olsen, Gryttingsødegården, mor: Anne Pedersdtr.4.f. 28.2.1814 Peder Iversen, far Iver Andersen Gryttingsødegarden, mor: Marit Pedersdtr. Dette er tydelig 2 familier på et eller 2 bruk under gården Grytting. Tror nr. 2 og nr. 4 ble gift 12.6.1835 og nr. 1 og 4 ble gift 21.7.1834 OBS OBS. Dette iflg klokkerbok. Kan ikke finne dette i Min. boken. Kan du? Begge er oppgitt fra Grøttingseje. Som om ikke dette var nok så fikk begge ektepar en sønn i 1835 som begge ble døpt Iver. Jeg tror Iver f. 15.2.1835 er din familie. Dette baserer jeg på faddernavn etc.Nå fikk jeg jamen rusket opp i mine familienotater også mvh Ola Morken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Hei Ola. Ser du skriver at du tror nr. 2 og nr 4. ble gift og nr. 1 og nr. 4 ble gift. Det ble vel litt feil?Mulig jeg er litt treig i toppen en søndag formiddag her, så jeg prøver meg på en oppsummering jeg, går i surr med alle Iversdtr og sønner her..Min 2xtippoldemor, Mari Pedersdtr Lenke ble altså født 27.03.1838 av foreldre Peder Iversen Gryttingseiet og Marit Iversdtr.Foreldrene vil da være Peder Iversen f.28.2.1814 (Nr.4 i innlegg 10) og Marit Iversdtr. f.1.6.1806 (Nr.1 i innlegg 10) ?Men jeg får det ikke til å stemme med alderen som er oppgitt ved giftermålet jeg har linket til i innlegg nr 1. Dessuten, det var jo to Marit Iversdtr i søskenflokken, hvordan vet vi hvem som er 'min'?Som sagt, det er mulig jeg er litt kort i oppfattelsen her nå, men jeg synes det er ett eller annet galt som ikke er riktig her.. Hilsen Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Ja, det ble visst litt sent for meg også.Og også litt for raskt til å svare. Jeg har operert med feil dåpsdato på Marit Iversdtr. Skurdalseje. Hun er døpt 31.1.1808.Det finnes en Marit Iversdatter til! Født 8.12.1808 , døpt 25.12.1808, foreldre Iver Iversen Grytting og Anne Olsdtr. Lenke Da Marit Iversdtr. Øien, f. 1.6.1806 gifter seg med Peder Iversen 21.7.1835 er Peder oppgitt til å være 22 år.Da Marit Iversdtr Skurdalseje d 31,1,1808. gifter seg 12.6.1835 er Peder oppgitt til 21 år. Marit er oppgitt til 28 år.Iver Pedersen f. 15.2.1835 er uækte ved fødselen. Iver Pedersen f. 17.7.1835 er oppgitt til å være ektefødt. Da antar jeg at denne siste Iver er sønn av Marit Skurdalseje.f. 1807? og døpt 31.1.1808 siden de har rukket å gifte seg? Derfor har du rett, at 1 og 4 ble gift. Det stemmer med lenken fra Ft 1865 (5)fra Gryttingseie hvor Peders mor er oppgitt Marit Pedersdtr. også. Jeg beklager jeg rotet det til. Det hele kompliseres ved at det utvises liten fantasi ved navngiving i de tider. mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Ja det blir ikke rent lite innviklet når det er så mange personer med samme navn. Er neimen ikke helt sikker på om jeg helt har skjønt sammenhengen her ennå, men jeg får lese igjennom ett par ganger til. Det begynner å virke logisk innimellom ihvertfall..Jeg spør deg om en liten ting til Ola, siden det virker som om du har god oversikt, angående foreldrene til 'min' Marit, Ivar Engebretsen Kleven og Mari Østensdtr, kjenner man noe til deres opphav, eller blir det stopp ved dem? (Jeg har jo linket til noen i mitt første innlegg som muligens kan passe dem ved folketellingen i 1801, men det er jo i beste fall ett skudd i blinde)Mvh Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Jeg har dessverre ikke så mye å bidra med, jeg ble nysgjerrig p.g.a. Marit Iversdtr. Skurdalseiet som er min familie. I ditt innlegg (1) har jeg notert et barn til i familien, Mari født 28.3.1816. I FT. 1801 som du lenker til er Iver Engebretsen på Solberg oppgitt som soldat. Det er han også når Marit og Iver gifter seg i 1806. Jeg har funnet en soldat i stamrullen for Fronske kompani. Han er oppgitt som født 1774. Den 5/8 1848 dør en Iver Engebretsen Kleven, fattiglem, 74 år. Alt dette kan stemme med fødselsåret 1774. 15/7 1855 dør et fattiglem, Marit af Kleven i Sødorp i Espedalen, 77 år. Dette kan stemme med alder til den tjenestejenten 18 år som du lenker til i FT 1801 under Skurdal. I 1799 dør Engebret Østensen Øyen, 52 år. Vet ikke om dette er verdt videre forskning, hvis mulig mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Jan Skriubakken

For nokre år sidan (før kykjebøkene vart digitaliserte) 'forska' eg ein del på namna i tråden her: 1) Peder Iversen (nr.3 i innlegg 10)gifta seg med Marit Iversdtr. (nr.1 i innlegg 10). Dei kom som husmenn åt Skinnehauga (på 1830 talet?). Dei er tipp-tipp-tipp-oldeforeldre til Anders. Eg har notert meg at Marit voks opp i Øyakleiven, ein plass som vel låg i bakkane opp for Øya. Peder var frå ein av 'Gryttingsødegårdene' - under Sygard Grytting låg det fleire plassar som vart kalla så - denne låg truleg nederst i jordene til 'Jørn' som det heiter lokalt i dag. Det synest enda att nokre hustufter og ein murstubb.2) Peder Iversen (nr.4 i innlegg 10)gifta seg med Marit Iversdtr. Skurdalseiet (Morken) (nr 2 i innlegg 10). Også denne Peder var født på ein gryttingsøygard, truleg den som etterkvart vart heitande berre Øygarden. Foreldra vart snart husmenn i Morken, ein plass dei truleg sjølve rydda. (Dette er i annor mork enn den Marit var i frå.) Etter kva eg har funne, fekk desse berre denne eine sonen, Iver (i 1835). Iver (med kone og born) utvandra i si tid til Amerika.Fleire husmannsskifte seinare vart bestemor til Anders født på denne plassen (Morka)og gift med ein av ætlingane etter Peder og Marit (3 og 1 i innlegg 10).(For dei som måtte lure: 'Morken' er dativ av 'Morka' - eg bruker gjerne dativ i høve som dette.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Jeg hadde håpet at du ville komme på banen. Takk for informasjon som jeg trenger for å komme videre med Marit og Peder fra borti Morken mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Takk til dere begge for nyttig info. Da tror jeg nok at jeg har kontroll på hvem som er hvem og tilhører hvor.Her er forresten ett gammelt bilde fra Morka.

bilete8425.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Hei Anders!Ser du har fått orden på problemet! Jeg forstår hvordan du har hatt det! Lik Skriubakken så gransket jeg dette for mange år siden. Jeg kom til at min oldemor var Mari Pedersdatter, født 1838 og min tippoldemor var Marit Iversdatter af Øyeneiet i Sødorp,født 21.8.1811. Gift med Peder Iversen Gryttingsødegaarden, f. 6.12.1812 i Sør-Fron. Er spent på reaksjonen fra dere andre! Siden du Anders ser ut til å være slekt kunne det være interessant å vite litt mere! Hilsen Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til fotografiet, litt kjøtt på beina: Dette våningshuset er fra 1924 og stabburet 1920. (Kilde: Norske gardsbruk). Tipper at det er tatt etter andre verdenskrig. (Vi ser antenne på taket og relativt kort skjørt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Hei Gunvor. Du er velkommen til å sende meg en mail om du har lyst. Adr er bakanders@hotmail.com.Helge har nok rett i at det er tatt etter krigen, jeg tipper at det er tatt en gang mellom 45 og 50 men det skal jeg forhøre meg om. Her er ett annet bilde med årstall.

bilete8428.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Plassen ligger på baksida på Harpefoss, på andre sida av dalen ser man over til det som vel kalles Auggedalen å i venstre bildekant ser man vel jordene på Tåkåstad og Rolstad om jeg ikke tar helt feil. Tofte-gjelet er ukjent for meg men det har vel gjerne med Tofte-gardene i Lia på Hundorp å gjøre vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Jan Skriubakken

Det er ei historie bak alle namn. Tre aktive slektsnamn kan knytast til 'Morka'.Dei to gryttingsgardane hadde ei rekkje husmannsplassar 'i Baksiun'. I kyrkjebøkene er dei ofte kalla 'Grytingslien' alle som ein. Dette gjer det ikkje alltid like lett for ein som granskar slekt. I 1923 fekk vi ei ny namnelov i dette landet der alle vart pålagde å ha eit slektsnamn.'Morka' er ei av desse gryttingsliene. På 1880-talet kom det ein ny husmann dit, han heitte Anders Hansen. Han tok til å skrive seg for Anders Hansen Morken. Ein av sønene hans heitte Matias.Eit plassnamn etter patronymikonet hadde før vore som ei adresse å rekne, men vart nå meir å meir brukt som etternamn. Da Matias i 1905 kjøpte 'Torjehaugen' og flytta dit, heldt han like vel fram med 'Morken' som etternamn. Namnelova frå 1923 fraus dette fast som slektsnamn. Etterkommarane til Matias skriv seg difor for 'Morken'.Ola, som kjøpte Morka etter Anders, kom frå 'Hølma' i Kvam og skreiv seg for Ola Hølmen. Hølmen har sidan vore slektsnamnet til etterkommarane hans. Ei av døtrene var Magnhild, ho gifta seg med Arne Paulsen. Dei tok over drifta 'uppi Morken'.Arne Paulsen fulgte ein annan namnetadisjon, han tok i bruk patronymikonet som slektsnanm. Far hass heitte Paul. Etterkommarane til Arne skriv seg altså for Paulsen. Arne var frå 'Skinnehauga', men av ymse årsakar vart ikkje dette plassnamnet teke i bruk som slektsnamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.