Gå til innhold
Arkivverket

[#75474] Oppslag i Gardtales i Valsøyfjord, gården Engdal


Gjest Aud Kalland Sterten
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Guru Olsdatter f. ca. 1747 ble gift 1778 i Aure med Anders Joensen Sjøli. I skiftet etter broren Anders Olsen på Seter i i 1782 kommer det fram at hun var datter av avdøde Ole Vinjeøren og enken Beret Olsdatter. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24651/378Ole Vinjeøren er trolig identisk med Ole Andersen Engdal som ble gift 1731 i Vinje med Beret Olsdatter.På Nedre Engdal finner finner jeg to kandidater til Ole Andersen Engdal, - Oluf 12 år og Oluf 9 år, begge sønner av Anders Olsen, 52 år i 1701.På Øvre Engdal finner vi også en Oluf Andersen, 13 år, sønn av Anders Olsen, 52 år i 1701. Jeg tror han er identisk med Ole Andersen Øvre Engdal, som det ble holdt skifte etter i 1760.Det hadde vært fint om noen med tilgang til Gardtales i Valsøyfjord kunne gjøre et oppslag for meg? Hva sier A. Todal om de to brødrene på Nedre Engdal?Mvh Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Takk, der ble nok overskrifta mi feil... Jeg har vært mye på Kalland i oppveksten, bodde også der et halvt års tid på 60-tallet, men er alt for lite kjent, det må jeg innrømme.Gardtales i Aure bind I har de trolig på Trondheim folkebibliotek, - da blir det en tur dit over helga. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg har jo teke ein kikk i den nemnde boka, og der er nemnd denne Anders Olsson med dei to sønene Olav og Olav samt ein Ivar. Truleg den eldste av dei to Olavane tok over bruket etter far sin alt i 1709. I følgje Todal, så vart det halde skifte både etter Olav og kona, Kari Andersdotter i 1743. Du kan jo sjå kva som står i dette skiftet m.a. om formyndarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Flott, takk skal du ha.Jeg ser at skifteprotokoll nr. 9 mangler register, men jeg får forsøke å lete litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.