Gå til innhold
Arkivverket

[#75477] Maria Margrethe Astrup Smith Larvik


Gjest Jan Samuel Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Trenger hjelp til og finne far til Carl Pedersen fra Torstrand i Larvik,og hvor begge hans foreldre kom fra.Hans mor het Maria Margrethe Astrup Smith.Hans stefar var Christian Anthon Smith.Har desverre ikke flere opplysninger. Håper noen kan hjelpe meg.På forhånd mange takk. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Tusen takk Berit!! Har funnet de der jeg også,men jeg kommer ikke videre.Tenker på Astrupnavnet.Er ikke det ei Bergensslekt?Mener og ha hørt det en gang,men er ikke sikker. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg finner ikke Maria M. Astrup, Carl Pedersen eller Christian Smith på FS. En grunn for at de ikke står der kan være at de ble gift i en eller annen by, og Carl også født i en by.Tittelen til Christian Smith får meg til å tenke på Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Takk igjen Berit!! Skal se de kommer fra Danmark?Carl ble gift med Anne Nielsdr.i Langestrand Kirke 2 August 1806,og de fleste i slekta opp til idag har jeg.Jeg får lete litt i Danmark. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har funnet 2 gårder som het Fahret i 1801. De ligger i Lister og Mandal = Lyngdahl og i Lechnes. På FS fant jeg mange i Kristiansand som het Astrup, uten at det behøver å bety noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1801 skrives gårdsnavnet i Hedrum FARET, men om dette har noe med Berthe Chr. Fahret å gjøre vet jeg dessverre ikke.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Mange takk Gunn!!! Det er jammen ikke lett og finne de.Har prøvd å lete i Danmark også,men uten og lykkes. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Fant ei Berthe Christopersdatter på Faret i Hedrum,født 1725.Kan jo være henne? Far:Christopher Pedersen født ca 1680, Mor:Anne Bentsdatter født ca 1670, Barn:Bent født ca 1721-Berthe født ca 1725,og Niels født ca 1729.Vet ikke,men det kan være samme fam? Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finner jeg en del Christophersen navn under barndåper i Hedrum. Her døpes et barn fra Faret med fadder Peder Christophersen , om det kan være en sammenheng her? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er det denne damen du lurte på var samme Berthe Christophersdatter som nevnt i 1801-tellingen? LenkeAlder i tellingen kan jo variere noen år. Synd det mangler en del kirkebøker i Hedrum.Ikke lett å finne hvor Carl Pedersen ble født , sønn til Maria Margarethe fra 1. ekteskap.f. ca 1780 . De digitale kirkebøker for dåp i Hedrum går vel bare til 1877 mener jeg.Kan fars navn være nevnt ved Carls vielse 1806 på Langestrand?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Ja,det var henne.Finner ikke noe navn på far til Carl under vielsen,så det blir nok ikke enkelt og finne den fam. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant denne enkefru Astrup i Lier i 1801, kan det muligens være en slektning av Maria Margrethe Astrup? Lenke Kan hende Lier digitale bygdebok har noe om familien Astrup, eller at det finnes skifte i Drammen etter kjøpmand Astrup?Kan lete litt .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Skiftet i Drammen var ikke til stor hjelp, dessverre. Hadde håpet å finne Maria Margrethe som arving, her. LenkeDet står riktignok at det ikke er oversikt over arvingene.Skal se i Lierbøkene, men hun enken var bare ført der som beboer så det spørs om hun er nevnt på Gårder der?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel, det er mulig at tampen brenner . I bygdeboka for Lier under Lille Valle finner jeg faktisk Chr. Astrup og hans enke omtalt. Her er også nevnt den som overtar , Navn Peder ..Smith ?? LenkeKan det være en sammenheng til Maria Margrete Astrup Smith likevel?Håper noen eksperter fra Lier/Drammensområdet kan hjelpe med svar på dette.Lykke til med søking . Skal si fra om jeg kommer over noe av interesse .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tar med sønn av ekteparet Christian Astrup og Elisabeth , Mads som også var nevnt i skiftet.LenkeDet er vel trolig at paret hadde flere barn, og Maria Margrethe kan muligens være en datter??Bare teori fortsatt. :-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Har den samme Carl Pedersen som døpt i Bamle 20.juli 1783. Foreldrene er Peter Jacobsen Rundquist og Ane Cathrine Andersdatter. Peter J. Rundquist ble gravlagt 5.juli 1806 på Langestrand.mvh Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fint at Sten Fredrik har funnet Carls dåp:-) Legger inn dåpen fra kirkeboka i Bamle her. Se 2 s. nest nederst i 1. rubrikk. LenkeSiden faren dør på Langestrand er det vel den rette mannen vil jeg tro.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser ut til at flere Rundquist-familiemedlemmer ble begravet i Larvik. Her er både Peder nevnt 1806, død av tæring, og sønnen Carl ser ut til å dø ung 1809? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.