Gå til innhold
Arkivverket

[#75477] Maria Margrethe Astrup Smith Larvik


Gjest Jan Samuel Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her finner jeg Rundqvist-fsmilier i Larvik 1801: LenkeJeg får bare ikke Carl Pedersens morsnavn til å stemme her:-)Mulig det er bare jeg som er forvirret og ikke ser løsningen her? Mors navn var jo oppgitt til Maria Margrete Astrup og ikke Anne Cat. Andersdatter?Litt mystisk dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn vielsen til Carl Pedersen på Langestrand 1806 her fra kirkeboken: LenkeOm det er samme mann som er nevnt som sønn av Peder Rundquist, så døde han vel bare tre år etter vielsen??Ser at det er nevnt en Rundquist på neste side i kirkeboken her fra Langestrand.Dette var en riktig nøtt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dødsfallet til Carl Rundquist 1809: LenkeOm vi da snakker om samme mann som kalles Carl Pedersen ?Carl Pedersen var oppført som kulledreng ved vielsen. Kan jo passe bra med slektning som var smed ved Fritsøverket.Fortsatt er jeg i tvil om det er samme mann.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er dåpen fra kirkeboken, se midt på 2. side 1807: Nils Peder sønn av Carl Pedersen og Anne Nilsdatter fadder Andreas Rundquist : LenkeHer kan det jo være snakk om en bror ( eller halvbror?) av Carl Pedersen .Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Smeden Andreas Rundquist begraver 3 sønner, Jan, Johan og Peter Andreas i årene 1813 -1817 på Langestrand. LenkeSkal se om jeg finner flere opplysninger som kan klargjøre slektskapsforholdene her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Hei igjenHvis du søker etter innlegg fra Vigdis Kverndal, så får vi mye info der om de samme personene. Hun er også etterkommer av Rundquist. inlegg nr. 10332, 37190, 18515 og 34201 omfatter den samme slekten.mvhSten F.L.Bålsrød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

har ikke vært borti henne, men kan det tenkes at hun er stemor? Hvor er det du har funnet henne?Sten F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Skulle gjerne lagt inn en lenke,men jeg får det ikke til enda.Søkte på Carl Pedersen,og Carl var hennes sønn fra første ekteskap.Flytta til Langestrand. Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn lenke til tema 10332 her som viser mye av samme slekt som er nevnt her; http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exeFru Maria Margrethe Astrup Smith fra 1801 tellingen er jo nevnt her som mor til Carl Pedersen. Det kan muligens være en feil i folketellingen, eller snakk om en med samme navn.Om det da ikke er snakk om en stemor?Merkelig dette. Søkte du i folketellingen 1801, Jan Samuel?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Her er det jeg har.Peter Jacobson Rundquist f.ca.1741. i Sverige (?). Han døde 26.juni 1806 på Langestrand og ble gravlagt 5.juli 1806 samme sted. Han var gift med Ane Cathrine Andersdatter som var født ca.1746. Jeg har funnet tre barn her. Andreas Petersen Rundquist f.ca.1776 og død 20.mars 1834 Langestrand. Carl Petersen Rundquist f.ca.1783 og død 15.april 1809 på Langestrand og gravlagt 22.april 1809 på Langestrand. Han giftet seg 17.oktober 1806 i Langestrand kirke med Anne Nielsdatter. Og tredje og siste (som jeg har funnet) Anne Elisabeth Pedersdatter f.1786 i Siljan og konf. 28.mars 1802 på Langestrand8.mai 1807 gifter enkemand Niels Rasmusen seg med enke Anne Cathrine Andersdatter i Langestrand kikrke. Tror det rimelig sikkert at det er enken etter Peter J. Rundquist.Siden Carl Petersen døde i såpass ung alder, har jeg ikke funnet noen flere barn Carl Petersen og Anne Nielsdatter enn Nils Petter Carlsen som er født 11.februar 1807 på Langestrand.Jeg vil gjerne ha andres meninger også. Dette er ikke helt lett å finne ut av.mvh Sten F.L.Bålsrød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden denne Carl Pedersen er den eneste vi finner i Larviks-området i passe alder, skulle en tro dette var sønnen av Peter Jacobsen Rundquist! LenkeOpplysninger om hans giftemål med Anne Nielsdatter er jo den samme både som Jan Samuel har nevnt i innlegg 5 , og Sten Fredrik i 41.Hvem denne Maria Margrete Astrup var, og hvem hun var gift med 1. gang er mystisk. Peder Jacobsen Rundquist lever jo i ekteskap fortsatt i 1801 i Larvik så han kan ikke ha vært gift med Maria Margrethe Astrup ( Bigami i så fall:-))Carl Pedersen som gifter seg med Anne Nielsdatter har jo Sten Fredrik gitt en svært grei oversikt over her.Jeg tror det må være noe feil i folketellingen 1801 der Carl Pedersen er nevnt som sønn av Maria Margrete Astrup? Kan det tenkes at han bor hos slektninger eller er ansatt som hjelp i huset og feilført.Han bor ikke hos Peter J. Rundquist og hustru i 1801 i alle fall? Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte lenken til Peder J. Rundquist med hustru og hjemmeværende datter i 1801- telling i Larvik: LenkeEneste Carl Pedersen som da er registrert i Larvik er den 20åring som bor hos Maria Margrete Astrup og ektemann Smith.Heller ikke ved landsomfattende søk etter Carl Pedersen Rundquist, finner jeg andre passende kandidater.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Mange tusen takk for all hjelpen der gir!!!!!! Maria Margrethe Astrup Smith er et mysterium.Det står jo at Carl er sønn fra første ekteskap,men det kan selvfølgelig være feil.Har ikke funnet noe mer om Christian Anthon Smith heller. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette er en skikkelig utfordring. Her i Larvik finner jeg en del Astrupnavn i 1825. Kan hende et spor etter den mystiske damen Maria Margrethe Astrup.Her er en dame i samme alder som du kan kikke litt på.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var mange Astrup i Bergen som du vel har nevnt. Har prøvd å lete etter dåpehandlinger og faddere i dåpelister som er skrevet av her: LenkeHar dessverre ikke funnet noen Maria Margrethe .Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jan ! Med ref til ditt innlegg nr 3. Slekten har sitt navn fra Astrupgaard i Hvidding Herred, Nordslesvig. Prost i Hvidding Herred Niels Astrup (1642-1701) ble far til Foged på Sunmøre Niels Astrup (1681-1743) og med ham kom slekten til Norge. Han hadde i sitt ekteskap med Anna Elisabeth Finde (1693-1753) to sønner Niels og Hans. Disse to brødrene ble stamfedre til Astrup slekten i Norge. Du finner litteratur om Astrup slekten i F C Sommers bok, 'Slægten Astrup, Kb havn 1905. Du finner også en rekke opplysninger om Astrup familien i Norske Slægter 1912 s 28-36. En del av Astrup fam var b l a kjøpmenn og handelsfolk i Larvik, og noen av disse er senere også gift inn med Smith fam, så det kan tyde på at din Astrup Smith dame kommer fra denne delen av Astrup fam. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.