Gå til innhold
Arkivverket

[#75479] Pensjonsromma


Gjest Helge R. Naess
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Naess

Ref.: Kristian Hunskaar, Riksarkivet, 18.1.2010 17:04 (2) 'Vi samler nå inn synspunkter på utskriftsfunksjonen internt i Arkivverket, med tanke på en foredling. Vi takker og noterer oss ditt innspill også.''PENSJONSROMMA' ? Det jeg sier her er kanskje noe annet enn det Hunskaar omtaler, men la gå:I 'pensjonsromma' er det en alfabetisk liste over de mange bidragsytere, basert på fornavn, mens etternavn ville ha vært nyttigere. Jan eller Erik sier meg ikke mye.Men: er det nå mulig at vi omsider kunne få en tema- eller saks-liste for Pensjonsromma ? - Jeg vet godt at det også finnes en sökefunksjon basert på emne, eller område(?), men etter 60 år med slektsforsking, har jeg utrolig mange interesse-områder.Takknemlig for svar og mange takk for alt det Arkivverket kan skaffe oss. / Hilsen, Helge R.Næss, (London)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Listen over gjester i Digitalpensjonatet er basert på første bokstav i pensjonatnavnet ettersom det kan forekomme en eller flere personer og en eller flere institusjoner og foreninger. Det ville være vanskelig å ha en god sorteringsfunksjon som tok høyde for alt. Første bokstav i navnet var det enkleste for oss ved opprettelsen.Vi hadde ikke tatt høyde for den store suksessen pensjonatet skulle bli, så vi ser jo i ettertid at her burde vi hatt andre sorteringsmetoder. Når det er sagt: Alt av data i Digitalpensjonatet ligger tilgjengelig i Digitalarkivet på samme måte som alle andre digitaliserte kilder. Det betyr at hvis du har interesse for et bestemt område og velger det i Databaseveljaren vha fylke- og kommunemenyene, vil du få en full oversikt av kilder i både Digitalarkivet og Digitalpensjonatet. Likedan hvis du i menyen Kjeldekategori i Databaseveljaren velger ut en bestemt kildetype du vil se nærmere på.Vi arbeider med nye nettsider for Digitalarkivet mht utseende og funksjonalitet. Digitalpensjonatet og brukerstyrte sider er noe av områdene vi vil ha fokus på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Litt på siden av tema, men kanskje det kunne komme en lenke slik at man kan gå fra en base som ligger i pensjonatet til det aktuelle pensjonatrommet. Og gjerne en lenke fra basen til 'pensjonistens' hjemmeside - hvis slik finnes.Det er også et spørsmål om hvordan lista over baser i et pensjonatrom skal sorteres (- ikke godt å si hva den sorteres på i øyeblikket). Men dette er ikke den viktigste måten å velge base på - det er vel ikke mange som er innom pensjonatrommene i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Anette (2) - del av mitt svar til, henne:(litt omskrevet):Anette sa - ref.2: 'Det ville være vanskelig å ha en god sorteringsfunksjon som tok høyde for alt. Første bokstav i for-navnet var det enkleste for oss ved opprettelsen.'Mitt svar: Etternavnet ville vel ha vært bedre? Det var da et feilvalg å henvise til fornavn. 'Arne og 'Per' osv. er ikke brukbart og har lite interesse.Vi har vel ikke bedt dere 'ta höyde for alt'. Men dette er historie. Når det blir mulig, dropp den listen og lag en annen med utgangspunkt i TEMA, EMNE eller (helst) område. . Jeg vet godt at 'databaseveljaren' kan brukes på distrikt, men som 'alle andre' tilbringer jeg en god del tid på DA hver dag. Å söke daglig etter kanskje 25 områder tar mye tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.