Gå til innhold
Arkivverket

[#75485] Lorents Sigvart Alfred Johansen f.06.02.1886. Til Sund i 1906 ?


Gjest Jostein Riseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Riseth

Er det noen som vet noe om Lorents Sigvart Alfred Johansen f.06.02.1886 i Leka kommune ? To av brødrene finner jeg emigrert til Amerika etter at de flyttet sørover til Bergensområdet. Broren Karolius Grønvold Johansen f.21.09.1879 emigrerte 23.mai 1907. En annen bror, Ingvald Jæger, emigrerte 8.april 1906. Men Lorents finner jeg ikke .Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Da har du vel Karolius som flytter her til Sund: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Leka i Leka, Ministerialbok nr. 788A05 (1902-1921), Utflyttede 1899-1906, side 219. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3129&idx_id=3129&uid=ny&idx_side=-153>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Her flytter Lorents Johansen til Sund i 1906: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Leka i Leka, Ministerialbok nr. 788A05 (1902-1921), Utflyttede 1906-1917, side 220. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMen finner han ikke blant innflyttede.En Laurentius Johannessen dør i Bergen i 1944: LenkeMen det er vel et skudd i blinde.Legger og ved lenker til brødrenes emigrasjon: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

HeiDet var fantastisk at du fant disse opplysningene, Kjellaug. Også takk til Øystein som fant broren Karolius sin død. Han må ha returnert fra Amerika og bodd de siste år av sitt liv i Sund.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Jeg ser at Karolius Grønvold Johansen er fadder når Johannes Andreas blir døpt 23 november 1913. Det tyder på at ikke var så lenge i Amerika. Eller var han bare hjemme en tur ?Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Jeg tror det er broren Ingvald Johansen som er en av fadderne på Margit Konstanse 25.februar 1917. Det står Ingvald Johannesen Nordvik, men det kan være broren. Det tyder på at begge brødrenes Amerikaopphold ble av kort varighet ?Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

11) Ser ikke ut for at Karolius reiser over igjen, og det stod jo at familien ble hjemme da han emigrerte i 1907.13) Ja, det er mye mulig at de begge kom tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her gifter Ingvald Jeger seg i Fjell 3/11-1908 med Oline Serine Monsdtr Norvik: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjell i Fjell, Klokkerbok nr. A 5 (1899-1918), Ekteviede 1908, side 289. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5218&idx_id=5218&uid=ny&idx_side=-276>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Ja broren Ingvald Jæger var født 18.02.1882. Beklager at jeg oppga feil fødselsdato på Lorents Sigvart Alfred, han er født 10.mars 1886. Ellers må jeg bare fortsette å takke vfor alle opplysningene du graver fram. Jeg fant på gravminner at sønnen til Lorents, Johannes Andreas døde 11 april 1993 og ble gravlagt på Fjell.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ingvald Jeger og Oline Serine får en sønn Mathias Johan i 1909: [url="http://digitalarkivet.no//cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=dp12461878&gardpostnr=3223&personpostnr=24684#nedre>LenkeDet skulle ikke være så vanskelig å finne flere barn for disse 3 brødrene. Sund KB går ikke så langt fram i tid da.Info om KB i Sund:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei.Takk skal du ha for alle opplysningene Kjellaug. Jeg får lete videre i kirkebøkene og gravminner for utfyllende opplysninger.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det meste er på plass av det som Kjellaug har skrive. Lorents hadde i tillegg også dattera Gurdun Nilssine f. 1921 d. 1928 Gerda Oliva f. 1926. Ref. Bygdebok for Fjell bind II side 427. Det står mykje meir informasjon om noen av barna i bygdebøker for Fjell, dette er da nyere tid. Samtidig kan Lonrents sin kone sin slekt følges bakover i tid da ho kom fra Lokøy.Det står også mykje om Ingvald og hans familie i samm bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Takk for info Oddvar. Jeg får ta kontakt med biblioteket og få ordnet fjernlån av bygdeboka for Fjell.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.