Gå til innhold
Arkivverket

[#75487] Birgit Rolvsdatter Klevar fra Sauherad, ca. 1600-1685


Gjest Jonas Hove
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonas Hove

Det blir sagt i bygdeboka for Sauherad (hvis jeg husker rett) at hun skal ha vært etterkommer av godeste Harald Hårfagre, men det kan vi vel avfeie. En forbindelse til Tordenstjerne må vi vel også forkaste (?) ut fra det lille jeg har lest. Men hvor langt tilbake kan vi egentlig føre anene hennes? Er det noen som har forsket litt på henne? [url="http://www.jfredpeterson.com/tree/g12stei.htm>http://www.jfredpeterson.com/tree/g12stei.htmLenkeDiplom fra Klevar:LenkeLenker til diplomer fra Rygh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Slektens eldste person er bonden, lagrettemann og jordeier Rolleiv Torsteinsson på Lindheim i Sauherad, kjent fra 1520.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Den første lenka i (1) gir en del navn og andre opplysninger som var nye for meg. Imidlertid finner jeg lite kildehenvisninger, og klok av skade er jeg stadig mer nøye med slike. Er denne Peterson til å stole på/hvor finnes kildene?En gang for mange år siden har jeg notert at at Rolleiv fra (2) hadde en mor ved navn Thorny/Tone. Kilden er trolig bygdebok for Sauherad eller en liknende publikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

3. Vil nok tro at dette er fra bygdeboka ja. Bl.a. så har Peterson kopi av ættesoga for Kviteseid på sine sider, og ein del av fra Seljordsoga. Greit hjelpemiddel, men ingen av disse bøkene har kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Lindheim-ætten er behandlet i flere tidligere debatter i Brukerforumet, bl a denne:62812: LenkeEllers er slekren også dratt inn i debattene om Hallvard Gråtopp - og andre debatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Hove

Kan vi altså konkludere med at Birgits tidligst kjente ane i rett mannlig linje var Rolleiv Torsteinsson (som var sønn av Torny Lindheim) og at vi ikke kan føre denne delen av slekta lenger tilbake?Jeg tok en titt på bygdeboka for Sauherad i går, og der henger de seg noe voldsomt opp i denne Gråtoppen som stamfar til Torny Lindheim, noe jeg finner merkelig etter å ha lest Claus Krag. Finnes det egentlig NOE middelaldergenealogi i norske bygdebøker man kan stole på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Diplomet som Are har lenket til i (7), kobler ikke Torny som mor til Rolleiv Torsteinsson. Tores utsagn i (2) står vel derfor ved lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Hove

DN XI 703LenkeDet står i sammendraget at moren er Thorny Lindheim, men når jeg ser etter i diplomet er hun ikke nevnt der. Men ser man DN XI 703 i sammenheng med DN XI 697 må det vel komme klart fram at Torny Lindheim er mor til Rolleiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.