Gå til innhold
Arkivverket

[#75492] Offuerberg i Sanden Sogenn 1624, hvilken gård er dette ?


Gjest Roger Fossum
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger Fossum

Svend Lauritsen Ski i Røyken eide bl. a. 7 lispund salt i ”Offuerberg i Sanden Sogenn” i 1624, men hvilken gård er det her snakk om ? Noen som vet ?Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I ei kilde fra Røyken kan 'Sanden Sogenn' vanskelig henvise til noe annet enn Sande i Vestfold, og gårdsnavnet som likner mest, er Arnfrids forslag: Oreberg.Skattematrikkelen 1647, som for Tønsberg lens del har data fra 1649, angir at gården hadde saltskyld - 1 skpd 1 3/4 lpd. Eierne var da oppsitteren Mattis Oreberg (11 lpd), Ingeborg Ve (7 lpd) og Ola Stokke (3 3/4 lpd). Ve og Stokke ligger også i Sande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Takk til Arnfrid og Kristian.Det høres sannsynlig ut at det er denne gården. Det eneste jeg foreløpig vet om denne Svend Lauritsen er at han var sønn av en datter av lensmann Truls Bølstad i Røyken og en Laurits (Vear ?) og trolig gift med Ingeborg (Vear) fordi Svend i 1624 også eide i en Hyggen gård i Røyken og det gjorde senere også Ingeborg Vear. (Skattematrikkelen 1647 for Røyken).Jeg får låne Sande boka å se om det står noe under Oreberg eller evt. de andre gårdene Kristian nevner.Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Roger:Det er snakk om Oreberg i Sande. Det er mimidlertid ingenting å finne om dette i Sandeboka (1939). Jeg har et uferdig manus på denne slektskretsen, og kan allerede røpe at Svein Lauritsson på Ski i Røyken er det manglende bindeleddet mellom Laurits Sveinsson på Vear i samme bygd (n. 1593-1630) og den senere bruker Jon Sveinsson på Vear (n. 1645-1664, død før 1679). Sveins enke er trolig den Ingeborg som er nevnt på Vear på 1630-tallet og frem til i hvert fall 1641.Siden mitt manus bør gjøres ferdig med det første kan det jo hende at du sittert med nyttig informasjon som kan inkorporeres. Jeg må derfor nesten spørre: Hvordan kommer du inn på denne slekten?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Et par tastefeil der, men det meste skulle likevel være forståelig. Spørsmålet om hvorvidt Ingeborg er en enke etter Laurits eller Svein bør nok fortsatt være åpent. Jeg hadde det for meg at Ingeborg var mor til Jon Sveinsson, men må sjekke dette litt nærmere først.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Takk for opplysningene Are. Dette var interessant og det samme som jeg har kommet frem til.Jeg er etterkommer etter Jon Svendsen på Vear og Maren Trygsdatter. Jeg har en god del opplysninger om disse.Jeg har også kommet frem til at Laurits Vear het Svendsen og at han trolig var sønnesønn av 'Svenungh i Vidar' som betaler gjengjerden av Vear i 1528.Du kan kontakte meg på postmaster@slektsforskning.com så kan du få de opplysningene jeg foreløpig sitter med om disse personene samt flere i denne slektskretsen.Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.