Gå til innhold
Arkivverket

[#75493] Lillebrænden, Dovre


Gjest stine orholm
 Del

Recommended Posts

Gjest stine orholm

Er det noen som kjenner til disse folka?Hvem var Ole Pedersen Lillebrænden (født i 1830)fra Dovre gift med?Tror hun heter Kari Pedersdatter. Men hvem var hun?Hvem var Ole Pedersen Lillebrænden sin mor?Tror hun heter Eli Olsdatter fra Vågå, men jeg kjenner ikke forfedrene hennes?Vet at faren hans heter Peder Joensen Lille Brennen fra Dovre, født i 1791Finnes det noen andre med disse som aner?Mvh Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her er Ole Pedersen Lillebrændens då i 1830 (n° 59) og moren heter, som du trodde, Eli Olsdtr: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lesja, Ministerialbok nr. 5 (1830-1842), Fødte og døpte 1830, side 10. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9239&idx_id=9239&uid=ny&idx_side=-10>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Kjellaug og Berit - tusen takk begge to - men er fortsatt interessert i disse to damene rundt Ole Pedersen, altså : mor og kone.Klarer heller ikke helt å tyde hva det står i kirkeboka fra 1830 (fra innlegg nr.2)Jeg ser at det står Ole, men hva mer? Så leser jeg foreldrene greit, men ikke fadderne og heller ikke datoene. Kan dere hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dåpen: 11/6, døpt 4/7 i Dovre kirkeFaddere: Hans Agerjordet, Ole Hougen, Samuel Samuels. ?, Ragnil Stashougen, Rønnoug Stashougen.Jeg sitter nå her med bygdeboka oppslått på Veslbrenna eller Lillebrenden.Men du vet kanskje hva som står der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Oi - kjære du - nei, jeg har aldri sett hva det står i den bygdeboka og er nå fryktlig spent? Har den en spennende nyhet eller fler på lager?På forhånd mange takk!Mvh. fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ole Pedersen født 1830:Det står om ham at han bodde sammen med mora i 1865 (se lenke). Noe mer står ikke om ham.Foreldre: Peder Jonsson født 29/8-1791, dødsår mangler, gift med Eli Olsdatter fra Vågå, heller ikke noe dødsår på henne. Det nevnes en rekke barn av disse, kan skrive dem ned dersom du ønsker det. Enken Kari Pedersdatter øverst i lenken 1865 var gift med Ole Pedersens eldre bror, som også het Ole.Foreldre til Peder Jonsson:Jon Pedersson, født ca 1747, fra Rusten (?), dødsår mangler,gift 23/1-1785 med Mari Olsdatter, født ca 1751, død 1811, ellers ukjent. Det nevnes bare den ene sønnen Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Tusen takk til deg - imponerende at dere er så snille!!!Det var ikke veldig mye nytt - men jeg får jo snudd noen stener da- og kan legge det mere dødt etterå ha prøvd med et innlegg. Men altså : Barna til Peder og Eli: Jeg har allerede 5 stk barn, har du fler?Peder født 1822 Mari 1825 Marit 1828 Ole (vår) 1830 Jacob 1834Skjønner ikke helt dette med Kari pedersdatter, hvor mange var hun gift med? Først en fremmed, så ole sin bror og SÅ Ole? Hm...Spennende ..Takk igjen fra Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Eli Olsdatter: Finner igrunnen bare en kandidat: 7 år gammel fra en husmannsplass under Ellingsbø i Heidal (Vågå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er det 8, da tar jeg like godt alle:Jon, født 18/12-1813, til Grytten 1832.Marit, født ?, gift 1837 med Tostin Hansson fra Skjennaeiet på Sel.Ole, født 3/4-1819, overtok plassen, gift 27/12-1845 med Kari Pedersdatter fra Nørdre Åkerjordet 70-2, født 29/3-1821. Ole døde 7/10-1863.Peder, født 20/4-1822, til Edøy 1838.Mari, født 10/4-1825, død 13/4-1829.Marit, født 23/11-1828.Ole, født 11/6-1830. Det står ingenting om at han var gift.Jakob, født 5/4-1832, gift 3/6-1860 med enka Marit Hansdatter fra Hågåstugu 75-10. Et barn Eli født 1/4-1861, ikke i Dovre i 1865.Referanse: Bygdebok for Dovre bind 4 side 245. Veslbrenna 75-27 (listet under Dovreskog Bygdeallmenning 75).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

HeiDette er min familie. Det var 2 brødre Ole Lillebrenden.Han som var født i 1830 kom til Romsdal. Der vart han gift med min oldemor, og Ole er altså min oldefar. Kona heter Karen Jørgina Petersdtr Rekdal. De fikk en datter, min bestemor fødd 1774.På DIS slektsforum, under Oppland, Dovre kommune kan du finne en etterlysning om foreldre/besteforeldre til Ole. Der er en del opplysninger. Jeg har en god del om dette folket som du kan få om du har en mailadresse. Med vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Nei, den pekte seg ut og jeg har heller egentlig ikke sette etter noen for det har jeg ikke forutsetning for. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Hei dere - tusen takk, så fint. Det er så gøy med ny info. og jeg tar selvfølgelig imot mere jeg, om jeg klarer å skrive adressa mi riktig: stineorhalfakrøllonlinedottno. Håper dette funker, prøvde tidligere nå, men da forsvant det hele i 'dimman.'Takk, takk fra Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei StineOm du søker etterslekta til Ole født 1830 så sender jeg deg opplysninger på mail.Jeg vil her legge til at Eli Olsdtr som ble mor til ole & co og som kom til Lesja fra Vågå så har temaet vært oppe i denne tråden.Lenke Bjerkevoll&nr=18&antinnlegg=14&startnr=&antall=&spraak=#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Mange tusen takk - her var det mye spennende - nå har jeg noe å titte på for en stund. Kjempegøy med ny info.Eli født 1853 er også oldemor til min mann.Takk for god hjelp - det er alltid spennende med nyheter.Mvh. fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.