Gå til innhold
Arkivverket

[#75496] Jacob Hansen Nordkvelde, Hedrum, død etter 1773


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen!I følge både Lorents Bergs og Krohn-Holms bygdebøker for Hedrum var Jacob Hansen bruker på Nordkvelde Mellom i Hedrum 1746-1773. Begge bøker nevner også at han først hadde vært forlovet med Maren Halvorsdatter, men at hun forsmådde ham for Ellef Olsen på Nordkvelde Nordre, og at han istedet ble gift med Gunhild Olsdatter fra Hellenes-seter. Jeg har imidlertid ikke funnet ekteskapet mellom Jacob og Gunhild i kirkebøkene -- og bygdebøkene sier (så vidt jeg kan se) ikke noe om opphavet til Jacob. Jeg har heller ikke funnet nøyaktig dødsdato, eller noe skifte etter ham.Er det noen som vet noe mer?På forhånd, tusen takk!Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jakob og Gunhild er blant mine forfedre, men jeg sitter ikke på noe mer vital informasjon enn det du allerede har. Jeg kjenner ingen kandidater til å være Jakob.Når det gjelder Gunhild Olsdatter, bekrefter skiftet etter halvbroren Anders Hansen Gåsholt i 1759, at hun var datter av Ola Jakobsen og Mari Kristensdatter på Hellenes-seter. Her hevder Hedrum bygdebok at Ola Jakobsen var fra Søndre Hellenes (sønn av Jakob Hansen og Berte Nilsdatter), men det ser ikke ut til å stemme med skifteopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk skal dere ha, begge to!Jeg 'frykter' med dette at opphavet til Jacob vil forbli ukjent. (Det finnes kanskje større problemer enn dette på vår jord.)Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Kunne du forresten utdype litt hvilke skifteopplysninger det er som indikerer at ikke Ola Jakobsen var sønn av Jakob Hansen og Berte Nilsdatter fra Søndre Hellenes (hun i følge bygdebøkene opprinnelig fra Vestby), Kristian?Vet du eventuelt noe mer om hvem han istedet kan ha nedstammet fra?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du holder Gjallarhorn, eller husker jeg feil? I så fall kan du lese min beskrivelse av forholdet i nr. 37 (2005), s. 347, artikkelen om etterkommere av Margrete Gulliksdatter på Søndre Hellenes i Hvarnes.Jeg vet ikke hvor han eventuelt skulle komme fra.Vedrørende Jakob Hansen: Det er gode muligheter for å bestemme hans opphav. Blant annet er det mange militærruller fra 1700-tallet som det ikke har vært arbeidet systematisk med. Kanskje var han utenbygds fra, og da kan han være nevnt i kilder som forfatteren av Hedrum bygdebok ikke gikk gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Joda, du husker riktig -- jeg skal bla tilbake i gamle årganger av Gjallarhorn, hvor du (-- og andre) har skrevet veldig mye interessant!Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.