Gå til innhold
Arkivverket

[#75501] Anna Johanna Jensdtr g. ca 1772 m. Lars NN


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heiLeter etter parret Lars g. m. Anna Johanna Jensdtr f. ca 1752 i Alstahaug eller HerøyAnne er trolig datter til Jens Hansen og Sebor Joensdtr siden hun er søster til Jens Jensen på Lovøy (i 1801) i Herøy. Hun er nevnt på hans skifte i 1829 på Lovøy (Løvøy?) i Herøy.Hvem er denne Lars og hans foreldre. Har prøvd å lete etter ekteskapet i Alstahaug, men ikke funet noen aktuelle. Nå er jo Alstahaug dekt av flere kirkebøker og sogn så det kan jo være jeg leter på feil sted.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Det kan være de som gifter seg i 1774, nesten nederst her.Lars Jonsen og Ane Johana Jensdatter.Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A06 (1773-1787), Kronologisk liste 1774, side 11-12. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2576&idx_id=2576&uid=ny&idx_side=-8>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiglemte å legge til at denne Lars triolig døde senest 1781 og Anne er etter dette flyttet til Lofoten og blitt gift med Nils Trondsen og har en sønn Jakob Notler Nilsen f. ca 1782 som jeg for tiden ikke vet om han er født på helgeland eller i LofotenHun er i Djupfjorden i nærheten av Henningsvær i 1801.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Det er fort gjort å miste tråden for de som prøver å hjelpe deg, når du lager nytt tema om egentlig samme sak. LenkeLurer på om ikke etternavnet til enken, og alderen på barna i dette skiftet kan være feiltolket fra originalen (vil i så fall ikke være det eneste feilen på skifte-cdene for Nord- og Sør Helgeland)Sørbiørn; Herøy/1777 Lars Joensen, Hovedperson - Anna Johanna Hansdatter, Ektefelle - Johan Larsen, 2 1/2 år. Sønn JENS LARSEN, 1 år. SønnHill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet var ikke meningen å lage kaos herfant Jens her selv nesten helt nede på venstre side. Lenke men hvilken dato er den nevnte begivenhet foregår på, ser ut til at dåpen foregår i slutten av mai 1766Det ser jo ut til at de hadde en sønn mer en den jeg finner i lofoten. Kanskje de bruker etternavnet til hennes far som jo ser ut til å være Hansen. Ellers er det nok samme familie.er jo interesert i både Lars og Anne Johanna sine aner tenkte bare å ta Lars sine her og Anne sine i det du har lagt inn link tilSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tror det står at Jens er født 9. mai. Fadderne Berit og Karen Maria samt Hans fra Løvøe kan være Anne Johanna sine søsken, siden Anne ved vielsen er oppgitt å være fra LøvøeHill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihvis Hans Jensen er Annes bror så må han ha død før broren Jens (skifte 1829) uten barn. Kan det kanskje finnes et skifte på denne Hans tro?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tja, ikke vet jeg, men det ser ut til at du har mistet tråden i egen slekt, for denne setningen skjønner jeg ikke helt. ”hvis Hans Jensen er Annes bror så må han ha død før broren Jens (skifte 1829) uten barn” Hans Jensen var vel evt. bror av Anne Johanna Jensdtr. og ikke av hennes sønn Jens Larsen?Ettersom det ved Jens Larsen i Rørvigen sitt skifte i 1829 var gjenlevende ektefelle og barn som arvet fallittboet på 53 rdl – 1 ort og 1 sk., var vel både søsken og evt. tanter og onkler sjeleglad for ikke å bli nevnt i det skiftet.Ett gammelt ordtak sier for øvrig at; Du kjenner ikke dine slektninger før du har delt en arv med dem.Hvis denne Jens Larsen som du finner i militærrullene i Buksnes som Jens Larsen fra Rødøy født ca 1774 ”Æsøen Husmand Jens Larsen 38 Helgeland 1811” er den samme som er nevnt i skiftene for Sørbiørn; Herøy/1777 - Rørvigen i Vågan i 1829, og Hellesvik; Alstahaug/1846, skal du ikke se bort fra at han har kommet til Lofoten etter 1801 og at han før den tid var i Herøy [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f18011820&gardpostnr=69&personpostnr=1898&merk=1898#ovre>Lenke (alderen stemmer jo perfekt.) I så fall kan du eliminere denne 16 år gamle fostersønnen på Haverdal i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiførst Hans klipp fra ditt innlegg 7 'Fadderne Berit og Karen Maria samt Hans fra Løvøe kan være Anne Johanna sine søsken'hvis denne Hans er han ikke nevnt på Jens Jenbsen sitt skifte, Jens skiftes etter i 1829 på Lovøy. Bare hans søstre bl. a. Anne Johanne er nevnt. og på KAren sitt skifte 1846 er Anne Johanne i djupfjorden med barna Jens Larsen (død før 1846 på gården Rørvik i Vågan) og Jakob Notler Nilsen. Sistnevnte er gift 2 gan ger men har ikke barn. Vet ikke om det finnes skifte etter han.Når det gjelder Jens Larsen i Rødøy og senere i Buksnes er han ikke lenger aktuell siden det er åpenbart at Jens Larsen født i Herøy er den aktuelle.Denne delen av familien er noe jeg for 1 mnd siden ikke hadde noe om i det hele tatt. Min mor ante ingen ting om denne delen av familien selv om hun viste om alle di andre forgreningene jeg har funnet.PGA av dette har det vært en del fram og tilbake. her er Jens og hans mor i 1801 Lenkeklippet ut tekst fra 1801 ft.Waagens Dybfiorden360 Niels Thronsen Husfader 53 G. 1ste ægt. Gaardm fisker361 Ane Jensdtr Hustrue 49 G. 2det ægt.362 Jacob Larsen Sted søn 16 Ugivt363 Hellena Christensdtr Fosterbarn 6364 Berethe Christensdtr Tienestetøs 23 Ugivt365 Jens Larsen Stedsøn logerende 25 G. 1ste ægt.Fisker366 Ane Eriksdtr Dennes hustrue 40 G. 1ste ægt.Det eneste som er nytt om Jens her, er hans første ekteskap med Ane Eriksdtr. Ellers er hans stebror Jakob Larsen (skal være Nilsen) sønn og ikke stesønn av Nils Trondsen.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Flott at du klarer å holde oversikten her, for nå har jeg mistet totalt tråden i alle disse spekulasjonene (men, det spiller for øvrig ingen rolle, siden dette er din og ikke min slekt)Det er skifte etter Anne Erichdtr. Dypfjorden i 1806. Formue og gjeld: 132-2-10: Arvinger er Lars Erichsen, Bodø. Bror av avdøde - Niels Erichsen, Bodø. Bror av avdøde - Elen Erichsdtr. Bodø. Søster av avdøde. Her skulle vel Jens Larsen (død i Rørvigen 1829) ha vært nevnt som arving, hvis han var gift med Anne i 1801.Kan ikke finne noe skifte etter Jakob Nilsen i Dypfjorden, finner han kun nevnt som ektefelle i skiftet etter kona Aasel Jacobsdtr. Dybfjord i Vågan i 1834. Men, denne Jakob er etter det jeg kan se sønn av Nils Olsen og Johanna Olsdtr. på Festvåg LenkeFinnes også ett skifte etter en Jacob Nielsen, forhenværende tukthusfange, Tveraamoen i Gimsøy som kom bort på sjøen i 1831At stesønn Jakob Larsen (skal være Nilsen) sønn og ikke stesønn av Nils Trondsen i Dypfjorden, er det en antagelse eller fakta?Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet med Jakob er vel litt rart, men han hadde ikke etterkommere så da er det bel egentlig ikke så nøye.Jakob N. Nilsen var og gift 13/9-1841 med en Anna Chirstine Jørgensdtr Steen fra Steiro, Sortland ifølge Trekilen.com i tillegg til den konen du nevner, som het Åsil Jakobsdtr døde 8 apr 1834 i Djupfjorden, Vågan, hun var i 1801 Underbudeje' i Kirkevaag i Waagen. Begge ekteskap var barnløse, men på ttrekilen er det ikke oppgitt hva som skjedde med Jakob etter at den siste konen døde.fant han selv etter litt leting i kirkeboken.han er nr 42 blant døde her i 1857 og oppholdt seg da i Kvalviig LenkeOm han er halvbror til Jens Larsen, burde vel framkomme i eventuelt skifte etter hanSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Ja, ikke sant. Ro ro ut Dypfjorden til fiskeskjærNå vet vel både du og jeg at det ikke er noe skifte å finne (på skifte-cden) etter verken Nils Trondsen eller Jacob Larsen i Dypfjorden som kan gi svar på det spørsmål. Derfor spør jeg igjen. Er det på bakgrunn av antagelser eller fakta at du sier så sikkert; Jakob Larsen (SKAL VÆRE NILSEN) sønn og ikke stesønn av Nils TrondsenHill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heijeg skrev 'skal vel være' vet bare at han omtales som Anne Johannes sønn på søsteren Karens skifte.** Hellesvik; Alstahaug/1846 3240 Karen Jensdatter K Enke Hovedperson 3241 Bereth Jensdatter K Død Søster 3242 Seborg Nilsdatter K Gift Barn av Bereth; Andreas Gregorsen, Guldfjord I Herø 3243 Lava Jensdatter K Død Søster 3244 Elen Christina K Gift Barn av Lava; Hans Andreas Hansen, Andersdatter Waag I Dønna 3245 Anna Johanna K Død Søster Jensdatter 3246 Jacob Motler Nilsen M Gift Barn av Anna Johanna; Waaga præstegjeld i Lofoden. 3247 Jens Larsen M Død Barn av Anna Johanna; Har barn men navn vides ikke. Rørvigen i Lofoden.Så derfor når jeg da fant Anne Johanne gift i Djupfjord med en sønn kalt Jakob så...Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Nei, du skrev ikke ”skal vel være” i innlegg 10, du skrev ”SKAL VÆRE” (Kaillen gikk tidlig og la seg, så jeg bare MÅ ha noen å krangle med.)Som plaster på såret kan jeg trøste deg med at du antageligvis har rett i dine antagelser, fant nemlig bevis for det litt tidligere i kveld. Skal legg det ut i morgen, inntil da God natt.:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiI militærrullene for Vågan fant jeg dette; [url="http://picasaweb.google.com/erlendem/VaganMilitRrulle1806?feat=directlink#>Lenke1806 Dypfjorden – Niels Trondsen 60 år, fødested Vaagen – Jacob Notler 21 år, fødested Vaagen – innerst Jens Larsen 29 år, fødested Helgeland (sygelig)1813 Dypfjorden – Nils Trondsen 67 år – Jacob N. Nilsen 30 år (Jens Larsen er da ikke i Dypfjorden, finner han ikke nevnt andre steder heller)1818 Dypfjorden – Nils Trondsen 73 år – Jacob Nilsen 37 år. - Under Rørvigen, Jens Larsen 43 år, født i Alstahaug fierding.1825 Dypfjorden – Nils Trondsen 80 år – Jacob Nielsen 44 år. – Rørvigen, Jens Larsen 49 år (sygelig)1830 Både Jens Larsen og Nils Trondsen er da død, Jacob Nilsen, Dypfjorden er 48 årVel, da vet man vel med ganske stor sannsynlighet at Jens Notler Nilsen var f. ca 1785 i Dypfjorden og sønn av Nils Trondsen og Anne Johanna Jensdtr. og halvbror til Jens Larsen. Dermed er det også trolig feil i både folketellingen 1801 og på Lenke Nils Olsen og Johanna Olsdtr. sin sønn i Festvåg 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitakk for opplysninger (som du merker så er det lett å bytte navn Jakob er blitt til Jens i ditt siste innlegg :-)Har bestilt papirutgaven for å låne. Det kan faktisk være lettere å finne Lars Joensen/Johnsen siden dataen ikke søker på noe annet en det en skriver.Dette er et området som jeg er ukjent i, har aldri vært der, og det gjelder stort sett slekt også.Hvis Lars er vanskelig å finne kan jo det og tyde på at han ikke er fra Helgeland, kanskje han er trønder.Når det gjelder Seborg Johnsdtr og jens Hansen som jeg jo ikke ennå har fått bekreftet er foreldre til anne Johanna Jensdtr, selv om det er meget sansynlig. Det er jo et navn som og skrives Zeborg. Det er jo en del Seborg i Hemnes bygdebok men de er enten gift der eller for ung/gammel til å være den aktuelle. men det finnes kanskje skifte etter henne eller mannen Jens HansenSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Du har selvfølgelig rett, det skal være Jacob Notler Nilsen.(gudskjelov at man ikke er helt feilfri, det ville jo være helt uutholdelig:)Lurer bare på om ikke denne Lars Jonsen på Horvnes i Alstahaug kan være Jens Larsen sin far LenkeSkifte Horvnes; Alstahaug/1771 Johan Bentsen, Hovedperson - Synneve Jacobsdatter, Ektefelle - LARS JOHANSEN, SØNN; LOVØEN. - Bendikt Johansen, 18 Sønn; Hjemme.- Aaselle Johansdatter 19 Datter - Elisabet Johansdatter14 DatterStamnes; Alstahaug/1755 Jacob Olsen, Hovedperson - Aarselle Larsdatter, Ektefelle - Ole Jacobsen, Sønn; Bortseilt. - Jacob Jacobsen, 20 sønn - Jens Jacobsen, sønn - Anne Jacobsdatter, Gift, Datter; Melchior Falch, Hiertøen - SYNNEVE JACOBSDATTER. GIFT, DATTER; JON BENTSEN, HORVNES - Lisabet Jacobsdatter, Datter - Maria Anna Jacobsdatter, Datter - Boletha Jacobsdatter, DatterStamnes; Alstahaug/1767 Hans Pedersen, Hovedperson - AARSELLE LARSDATTER, EKTEFELLE - Jacob Isachsen, Bror.; Kierstad.Fant ett skifte fra Rana hvor Seborg Johansdtr. / Johnsdtr. var nevnt som halvsøster, skal se om jeg kan finne det igjen. Å søke i skiftene er ikke noe problem, har de innlagt på PC-en og bruker bare ulike søkerord inntil jeg får klaff.Beklager at jeg var litt ekkel mot deg i går, men enkelte ganger når man er i det rette humøret klarer man bare ikke å dy seg når noen påstår noe uten å ha bevis for det. Etter ett par kraftige tråkk opp i salaten har jeg lært meg å heller bruke ordene; kanskje, trolig, muligens og sannsynligvis når jeg ikke er helt sikker, da har man liksom bedre rettrettmuligheter når man havner på glattisen.:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Jamtlien; Moe/1773 Kiersten Johansdatter Ugift Hovedperson - Berethe Johansdatter Død Søster.; Var gift med Christen Olsen, Nedre Waløen i Herø - Johan Christensen Gift Barn av Berthe; Waløen - Ole Christensen 25 Barn av Berthe; Waløen. - Lars Christensen 13 Barn av Berthe - Christiana Christensdatter, Barn av Berthe - Sara Christensdatter Barn av Berthe - SEBORRE JOHANSDATTER GIFT. HALVSØSTER; JENS HANSEN, LOVØEN I HERØ - Johanna Johansdatter Gift, Halvsøster; Niels Giertsen, Sigerstad I Nesna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heinorsk språk har aldri vært min sterke side, så det magler stadig ord i mine setninger. Tar ikke så alvorlig alle yttringer sælig når jeg ikke har lagt inn alle oplysninger jeg har.så til de opplysningne du har funnet fram så ser det ut til at stemmer. Skal bare redigere det litt i tekstbehandlerendu har jo leita mye etter dette, bare synd at DA fjerner alle linjeskift så at det som legges inn blir litt kaotisk. Ser at Nils Gjertsen Sigerstad er nevnt og Falch (en familie min far har aner i). Må vel ta en tur og låne Rana boken å nytt, får vente til etter stormen er overSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiførst AARSELLE LARSDATTER, dette parret hadde jeg fra før hun er fra Muklebostad i Nesna og hennes far Lars Povelsen/Paulsen f. ca 1652, er fra Indre Bardal. Den familien er hvis jeg ikke husker feil omtalt på minst en debatt her.Stusser litt på navnet Nedre Waløen, skal der være Varøen finner nemlig ikke det navnet i 1801 ft eller andre databaser som dekker området. Derimot fant jeg Varøen i Herøy og Valsøen i Brønnøy.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tja, det vet jeg ikke, ser indre og ytre Waløen er nevnt i Herøy, men det er en Valøen i Meløy også.Det ser ut til at du slipper å låne Ranaboka ;-)Midfaste Søndag 1725 i Hemnes kirke døbt Johan Johansøn Udskorpens barn. N. g. Sæbor [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16553&idx_id=16553&uid=ny&idx_side=-201>LenkeUnder Utskarpen i Hemnes finner jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHemnesboken har jeg lastet ned fra nettiden den ligger zipet på. Fant Sæbor og må bare få dette inn i databasen har en del av de familiene fra før, så det blir litt trokling.Når en sammenlingner skiftet med Hemnesboken så oppdager en jo en del pussigheter. Jeg er enig i at det er samme Sebor, men det pussige er jo hennes halvsøstre som vel er Christophersdtr og ikke Johannesdtr. Pluss at Kiersten Johansdtr ikke er notert i Hemnesboken. Berit Jensdtr var først gift 1716 med Christopher Kristensen og 1725 med Johannes Johannessenregner med at det finnes en forklaring men den har ikke jeg for tidenSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Ved sk. etter Johannes i 1740 på Utskarpen, (Sveins skifter) er det oppf. at Johannes og enke Berete Jensdr., har 3 døtre. - Den eldste r oppf. som Ingeborg, men er ant. en feilskrift. -- I gård og slekt heter hun Sebor, f. 1725. -- Johannes hadde åpenbart døtrene Berete og Kirsten fra et tidl. ektesk. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.