Gå til innhold
Arkivverket

[#75501] Anna Johanna Jensdtr g. ca 1772 m. Lars NN


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heitrolig kom våre innlegg samtidig. så til det med gift i Herøy, så er det helst det at bk tar bort alt som ikke har årstall og sted så derfor legger jeg inn sognet de bodde i når jeg fant dem, hvis jeg ikke hvet noe mer.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Ja, det er trolig bror til Jens Larsen. I militærrullene for Vågan finner jeg i Gulvigen1806 Johan Larsen 32 år gammel født på Helgeland.1813 Johan Larsen 41 år født i Alstahaug1818 Johan Larsen 46 år født i Alstahaug1825 Ole Adriansen 46 år gammel født på Helgeland.Finner ett skifte fra Vattenfjorden i Gimsøy som ikke stemmer helt med opplysningene på Börge Jonssons slektsside ang. Johans kone Anne Margrethe Christophersdtr. LenkeSkifte etter Else Hansdtr. Vatterfjorden i Gimsøy, åpnet 28/1 1822 - ANNE MARGRETHE CHRISTOPHERSDTR. GULDVIGEN, datter av avdøde. Gift med OLE ADRIANSENDet tyder på at Anne Margrethe Christophersdtr. etter Johan Larsen sin død, giftet seg med Ole Adriansen som man i militærrullene finner i Gulvigen i 1825Det tyder også på at Anne Margrethe Christophersdtr. slettes ikke døde i 1810 som det står på Trekilen.com. At hun var datter til Kristopher Israelsen er trolig også ”en gissing” (som det for øvrig er en god del av på denne slektssiden) for skiftet etter Kristopher Israelsen er fallitt og ingen arvinger er nevnt.Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifant et skifte etter Else Hansdtr i Vatnfjord 28/1-1822 som var gift med Jens Pedersen (Hennes andre ektemann tydeligvis) nr. 3277barn:2. Christianna Petrine Jensdtr 24 år.1. Anne Margrethe Christophersdtr i Gullvik g. m. Ole AdriansenDermed har en mor til Anne M. men jeg fant ikke skifte som kunne si noe om hennes far.Er det noen opplysninger om Jens Hansen som bodde på Strømmen (er vel i Hemnes) når han ble gift med Zebor. og som fikk fire barn på Yttern?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

fant et tillegg her i 1801 ft LenkeDer har Jens Pedersen følgende stebarn, dette tyder jo på at Christopher Israelsen er aktuell far.Israel Christophersen Stedsøn 20 årSara Christophersdtr Steddatter 15 årSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Jo da, Anne Margrethe Christophersdtr. kan ha vært datter av Christopher Israelsen, men bevis for dette har visst heller ikke Bõrge Jonsson funnet Lenke Åkke som, så døde i alle fall ikke Anne Margrethe Christophersdtr. i 1810 Siden hun trolig ikke hadde barn med Jens Larsen sin bror, blir det vel heller ikke så viktig hvem hun var datter til.Når det gjelder opplysninger om Jens Hansen som bodde på Strømmen, så finner jeg at den 14. november 1751 blir Jens Hansøn Strømmen trolovet med Zebor Johansd. Caut.m. Michel Blix og Ole Pedersøn StromsnæsAnne Johanna Jensdtr. blir døpt 15. juli 1753 i Mo kirke som datter av Jens Hansøn Yttern. Jens Hansøn Ytterens qv. Sebor Johansd. blir indl. 29. juli 1753Denne Jens som blir døpt 19. oktober 1726, Hans Jensøn Rørabliens (Rauraplia) barn. N. Jens, var nok han som ble gift med Seborg i 1752Har sjekket en del i Kb og skifter fra Moe og ser at denne Hans Jensøn var fra Steinbækhaugen, men var i Rørablien da han fikk sønnen Jens i 1726 og da sønnen Anders ble døpt 17.okt. 1728 / Dom. 21. p. Trin. Døbt Hans Jensøn Rørabes (Raurapet) B. N. Anders1725 3. pinsedag (22. mai) udi Moe kirke Trol.efter præd. Hans Jensøn Steenbeckhaaen og Marete Andersdatter.1725 Dom 7. p Trin. (15. juli) Ægteviet Hans Jensøn Steenbekhouen og Marte AndersD.Det er skifte etter Hans Jensen Steinbækhaugen; Moe/1768 og skifte Steinbækhaugen; Moe/1777 etter Marit Andersdtr. I det siste skiftet står det Jens Hansen, Sønn; Ytteren.Det er så tungvint å fjerne formatering og legg inn linjeskifte for å kunne legge disse skiftene ut her på forumet, så hvis du ikke har disse skiftene fra Moe, kan jeg sende de pr. mail.Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDa har vi kommet til samme Hans ser det ut til. Du har mye mer en jeg. stei ols 5 på start no og da er det bare å ta bort mellomrom og legge til det nødvendige krøllet og dotSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. Hans Jensen Steibekkhaugen, f. 1699, g. 1725 m. Marit Andersdr., fra Berg, f. 1702- - De hadde bl.a. en sønn Jens Hansen, f. 1736, først br. her, men senere br. på Ytteren br. 3. - Jens Hansen Ytteren br. 3., var g.1. 1774 m. enke der, Kjersti Persdr., fra Åenget. - Han var g.2. 1777 m. Ingeborg Larsdr., fra Øyjorda, f. 1754. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja der kommer en inn på noe av det jeg har ja, og Marit Andersdatter Berg født ca 1702 var søster av min formor Ane Andersdatter født ca 1692. Deres foreldre var Anders Andersen Berg og Marithe. Anders Andersen Berg ble født ca 1659-1665, og ble gravlagt 20.05.1736. Muligens var det Anders Steffensen Villen født ca 1629 som var hans far.Anders Andersen Berg var gift 3 ganger, og med første kona Marithe hadde han 5 barn(blant annet min formor Ane og Marithe født ca 1702. I 2. ekteskap var han gift 07.09.1709 med Kirsten Israelsdatter Skonsgeng født ca 1688, og hun er oppgitt å være 45 år da hun ble gravlagt 26.04.1733. Anders og Kirsten hadde 10 barn sammen. Anders ble gift 3 med Marit Mogensdatter Storrøvatnet 01.11.1733, og de ble trolovet 27.09.1733. Marithe var født ca 1696, og ble gravlagt 01.01.1782.Når det gjelder Marit Andersdatter Berg født ca 1702 så har jeg at hun ble trolovet 3.pinsedag(21.05)1725 med Hans Jensen Steinbekkhaugen, og de ble gift 15.05.1725. Både trolovelse og giftermål var i Hemnes kirke. De hadde 10 barn født i perioden 1726-1748(noen døde som små), og blant annet en sønn Jens født 1736. Jeg hadde ikke mer på Jens enn at han var født i 1736. Hvis det er interesse for søsken og halvsøsken av Marit Marit Andersdatter eller navn på alle barna hennes kan jeg skrive det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSom du ser av debatten er forgreninger og av interesse, har faktisk funnet flere i Vågan som manglet forfedre og også noen her i området.Må vel etter hvert skaffe meg skiftesamlingen på CD og få tak i de siste utgavene fra DIS-SaltenSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg ser på det nå så tror jeg den Jens Hansen som var født i 1736 var vel ung til å gifte seg eller bli far i 1753(selv om akkurat det er mulig da). Så jeg tviler på at dette er 'riktig' Jens Hansen i denne sammenheng når jeg sr på det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet stemmer nok det. broren Jens f. 1726 dør jo 1732 og Jens f. 1736 blir gift 1774 og bosatt på bruk 3 i Yttern. s. 122 venstre spalte nederst.dermed faller denne Jens ut (har ikke skrevet han inn i databasen)Så da gjenstår de fakta at han fikk minst tre av barna på Yttern men trolig er Jens født i HerøyÆgtev. Jens Hansøn Strømmen med Zebor Johansd.Sebor er før 1751 fadder698 (ca 1750?) (158) Døbt: Johan Jensøn Eytteraaens B. N. Jensfaddere Hans Pedersøn Ytteren, Berte Ezaiæd. Ytteren Østen Jensøn Skonseng, Kiersten Hendrichsd. Skonseng Fordeel Hendrichsøn ibid, Sebor Johansd. StrømmenDet er en Jens Johansen Fagerlien som er fadder i samme tidsrom på f. ex587 Ole Joensøn Østerdalens B. N. AndersHvis Jens er fra Rana kan jo denne Jens være et alternativSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Steinar. -- Jeg har ikke fulgt med hele denne debatten og vil bare 'stikke innom'. -- Du må regne med at den Kiersten Johansdr., som det er sk. e. på Jamtlien i Rana er fra Johan(nes) Johannesens 1. ektesk. før han blev g. med enken Beret Jensdr. på Utskarpen. (fremgår av sk. e. JOhan(nes) 1740)-- I dette sk. på Jamtlien har Kiersten en helsøster, Berethe (som er riktig.), g.m. Christen Olsen Waløen i Herøy, d. før 1773.. -- Så har hun halvsøsterene Seborre J., f. 1725, g.m. Jens Hansen Lovøen i Herøy og Johanna J., f. 1727, g.m. Niels Gjertsen, Sigerstad i Dønna (sønn av Gjert Bendiktsen) -- Halvsøsteren Karen J., f. 1731 må da være død. -- Jeg tror dette må være riktig. -- Jens Hansen Lovøen er da i livet 1773. - Kanskje en ide å finne hans begr., da det kanskje kunne fremgå der når hanvar født ? --Hva med noen faddere til barna ute i Herøy ?M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDette betyr altså at Sobor hadde to sett halvsøsken, 3 på morsiden (Christophersdtr) og 2 på farsiden (Johansdtr).På oversikten før brukere (bruk 3) er nevnt en Johan Johansen på Jamtlia men ikke blant brukere/eiereJens og Sebor var 1801 på Lovøy hos sønnen Jens g. m. Chatarina Jensdtr Arentzberg. Det er ikke skifter etter dem i Herøy eller Dønna.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vet ikke hvor mye interesse det har, men Nils Gjertsen Sigerstad ble døpt 07.04.1735, og han ble gravlagt på Dønnes kirkegård Dom.24.p.trinit.1785. Det var skifte på han i 1786. Han var trolovet med Johanna Jonsdatter etter prediken 03.11.1757, men jeg har ikke funnet dem som gift. Nils er etterslekt på søsken av en av mine aner. Hans foreldre var Gjert Bendigtsen og Kirsten Jensdatter som døde i ca 1763(trolovet 03.04 og gift 09.08.1733). Gjert Bendigtsens mor Siri Nilsdatter er nevnt som søster i skiftet etter broren Joen Nilsen i Husøen på Træna i 1748. Også broren Ole Nilsen(min forfar). som var i Aacker på Dønna er nevnt der. Men dette blir jo et sidespor da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Sreinar. - Jeg vet ikke om jeg kan bidra med noe særlig, men vil nevne at Straumen i Hemnes var Skipperleie og man kunne da formode at Jens Hansen kunne ha vært innvolvert i Jektefarten på et eller annet vis, ettersom han åpenbart oppholdt seg der, men ikke var bruker. -- Så var det nevnt av Mikkel Blix var kasjonist ved forlovelsen. -- Mikkel Jensen Blix d. 1756 var g.m. enken på Straumen og var også Lensmann i Rana 1738 -56. -- Straumen var også Tingsted for Hemnes og Rana, så det foregikk mye her. --Enken på Straumen, Marih Mathiasdr., som var g.3.m. Mikkel, var først 2. kona til Christopher Pedersen Straumen og som hadde vært g.1.m. 'Maren Utskarpen'. --Marith Mathiasdr. Straumen var g.2.m. Hans Pedersen fra Hemnes, søn av Skipper Per Andersen og Berite Arentsdr., dr. av Kremmeren på Bardal. - Berite hadde en søster som var g.m. Klokkeren i Nesna. (J.fr. at flere av barna deres blev Klokkere i Lødingen.) - Ville bare nevne dette, da dette var folk som reiste omkring. --En av sønn av Klokkeren i Nesna, Peter Jørgen Jacobsen blev Klokker i Hemnes og var g.m. en Rachel Ursen Schønning, sk. 1769. Hun var ant. fra Leknes, da hennes søster bodde hos sin stedmor der. - Det var altså nevnt noen Ursen i denne tråden. --Hvor denne MIkkel Jensen Blix kom ifra er ukart. - Det har vært gjettet på at han var beslektet med noen Blix i Vefsn, men det er antagelser. - I Gildeskål var det jo Blix. --Så nevner du at sønn til Jens Hansen Lovøy var g.m. Catharina Jensdr. Arentzberg. - Det var en Jens Arentsberg, f. 1705 på Følvik i Gildeskål, men om det er noe spor aner jeg ikke. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHill-Gunn fant Jens Hansen nevnt tett før trolovelsen og der sto det at han var fra Salten. (i Rana og Hemnes kirkebok wordfilen) Men det stod ikke hvor i Salten.Er det noen som vet om en Jens Hansen som flytter til Helgeland fra SaltenFamilien Jakobsen med flere klokkere i har jeg berørt i spørsmål, for lang tid siden på dette forumet.Mikkel Jensen Ursin har jeg og men han har ingen slektninger som het Jens Hansen selv om han hadde en bror som het Hans Jensen som dessverre er for ung til å være aktuell som far til min Jens Hansen.Det var interesant dette med Rachel Ursin Schøning, hva het hennes søster. (du kan vel sende det på Mail så slipper det å bli så mye mer utenom familien her)Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiskulle selvfølgelig være Mikkel Jensen Blix og ikke Ursin. som ekstra kommentar. ifølge skiftet hans er hans familie slikStrømmen; Hemnes/1757 13921 Michel Blix Hovedperson13922 Marith Mathiasdtr Ektefelle13923 Eli Jensdtr Mor; Hos svogeren Israel Ingebrigtsen, Andaas13924 Jens Jensen Død Bror.13925 Jens Jensen Gift Barn av Jens; Holand.13926 Eli Jensdtr Gift Barn av Jens13927 Sara Jensdtr Gift Barn av Jens; Riis.13928 Hans Jensen Død Bror.; Langmoen.13929 Ole Hansen Barn av Hans; Tj. Ingebrigt Larsen.13930 Berethe Jensdtr Gift Søster.; Andaas i Vefsn.13931 Kierstie Jensdtr Søster.13932 Salomon Jensen Bror. Sansynligvis død i København.de som er kjent i Vesfn kjenner vel igjen noen av navnene.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Hans Egil Hansen

Gammel diskusjon dette: men Rachel Ursin Schøning var interessant. Kan vi ta det på mail til meg også? hansenhansegil(alfakrøll)gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er skiftet fra Hemnesøy ** Hemnesøy; Hemnes/17696621 Rachel Ursin Schønning K Hovedperson6622 Peter Jørgen Jakobsen M Ektefelle; Klokker.6623 Ellen Busse Schønning K Gift Søster.; Haugvik i Meløy.6624 Kirsten Larsdtr Greve K Søsterdatter; Opholder sig hos stemor på Leknes Buksnes. Moren er Rachel? Skiønning.Utenom dette her har jeg ikke noe som knytter dem til slektsnavnene.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.