Gå til innhold
Arkivverket

[#75504] Grenser for utlegging av kirkebokavskrifter i DA


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Tillater meg å kopiere følgende fra Digitalarkivets framside 15.01.2010 - så vet vi hvor vi har denne infoen:Vi gjør våre brukere og bidragsytere oppmerksomme på at det fra 01.01.2010 er nye grenser for hva som kan publiseres i kirkeboksdatabaser: døpte til 1915, konfirmerte til 1930 og viede til 1935. Lister over gravlagte kan legges ut frem til dags dato så lenge sensitiv informasjon utelates.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Tusen takk Geir Thorud!Informasjonen ligger også i teksten om kirkebøker når en har valgt Kyrkjebøker i Kjeldekategori: LenkeDer har vi også tatt med grensene for skannede kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg har brukt Digitalarkivet i omkr 15 år, men denne siden om Kirkebøker kan jeg ikke huske å ha sett før - jeg har i alle fall ikke kommet til den på denne måten. Det sier kanskje noe om en ikke helt optimal brukergrenesnitt design - rett og slett fordi man her skal velge en database - ikke dokumentasjon om kildetyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Tekstene for de ulike kildetypene har vært der siden omleggingen til dagens design, så noen år ja...At du ikke har sett det bekrefter det vi har hatt mistanke om: brukeren konsentrerer seg om framfinning av data og legger ikke merke til teksten i høyre del av skjermen.Infotekster vil få annen plassering og annet fokus med det nytt design og ny programvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Heljar Westlie

Til innlegg 4Jeg er nok ikke en typisk A4 bruker tydeligvis, men i de fleste tilfeller er det info og dokumentasjon jeg leser FØR jeg bruker baser. Det er en del brukergrensesnitt i DA som ikke brukervennlig, og kronglete å finne.Skal bli spennende å se ev forbedringer med ny design og software

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.