Gå til innhold
Arkivverket

[#75505] Øystre Slidre, Beito og Hovi


Gjest Britt Iren Neergård
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Iren Neergård

Finnes det bygdebøker med gardshistorie for gardene Beito og Hovi?På vegne av etterkommere i USA (og deres slektning på Sunnmøre) leter jeg etter forfedre til Anders Olsen og Sigri Tostensdatter som gifter seg 10 mai 1877 i Hegge, Øystre Slidre [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6136&idx_id=6136&uid=ny&idx_side=-138>LenkeSom nygifte reiste de til Amerika – reg i kirkeboken under utflyttet 19.6 1877.Jeg finner Anders f. 28 aug 1845 - nr.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Sigri Torstensdatter ser ut til å være datter Kari Torgersdatter (Grønbæk).Ved FT1865 befinner Kari Torgersdatter seg på Klopperbraaten (Nær Hovi) i Rogne sogn i Øystre Slidre [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f60544&gardpostnr=331&personpostnr=2058&merk=2058#ovre>Lenke , sammen med sin datter, Sigri.Her er det opplyst at 12 år gamle Sigri (NB:Halvorsdatter) er født i Nord-Aurdal, noe som bekreftes i klokkerboken samme sted. (Nr.46 Lenke ) .Sigri (Siri) er altså født 2/8-1854, og hennes far oppgis å være Torsten Hansen fra Haavi (NB: Oppgitt som fødested for Sigri i innlegg 1) i Øystre Slidre. Hun er født utenfor ekteskap, men samme foreldrepar oppgis også som foreldre til ei KARI som er født/døpt i Nord-Aurdal allerede i 1851/52. Lenke .Som to-barns-foreldre inngikk Torsten og Kari ekteskap i Nord-Aurdal 28.mai 1855. (Nr. 7 Lenke ) .Hvorfor Sigrid på Kloppebraaten kalles HALVORSDATTER (og ikke Torstensdatter) i FT1865 Lenke har jeg foreløpig ingen god forklaring på, men jeg merker meg at det på nabobruket Hovi, også er ei nesten jevngammel jente med samme navnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Takk for hjelpa.Siden jeg søkte på Tosten/Torsten -sdatter fikk jeg ikke opp denne Sigri i 1865. Hennes far heter Torsten Hansen, mensfaren til Sigri som gifter seg med Anders er ved vielsen oppgitt til å hete Tosten Gulbrandsen....Jeg finner imidlertid Sigri 'Halvorsdtr' konfirmert i Østre Slidre i 1868 og da er hun registrert med rett farsnavn - Tostend/Torsten -sdatter.mvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ut fra konfirmasjonen i 1868, kan vi vel konkludere med at vi har rett foreldrepar til Sigri (Siri), - og dermed også riktig fødsel/dåp.Sigri sin far (TORSTEN HANSEN), er iflg ekteskapsinnførselen 24 år i 1855. Han har Hans Olsen til far, og 17.april 1831 døpes en Torsten Hansen i Slidre med HANS OLSEN som far og SIGRI BENDIXDATTER til mor. Hun er føderådskone på samme sted der svigerdatter og barne-barn holder til i 1865, [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60544&gardpostnr=331&personpostnr=2057&merk=2057#ovre>Lenke .Sigri sin mor (KARI TORGERSDATTER), er iflg ekteskapsinnførselen 29 år i 1855. Hun har Torger Olsen til far og 17.des.1826 døpes ei Kari Torgersdatter i Nord-Aurdal med TORGER OLSEN som far og MARIT LARSDATTER som mor. Også hun er føderådskone i 1865. – Men på Grønbech i Skrautvol i Nord-Aurdal på samme gård som sønn (Sigri sin bror), svigerdatter og barne-barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Men denne Sigri kan ikke være den jeg er på jakt etter siden faren til den jeg leter etter heter Tosten Gulbrandsen jmf innlegg 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg skjønner at problemet nå synes å være at Sigri Torstensdatter (med Hovi, som påført fødested) som inngikk ekteskap i 1877, har en far som er ført som Torsten GULDBRANDSEN.I Ø.Slidre ser det ikke ut til å være mulig å finne noen Torsten (Tosten) Guldbrandsen som er ført som far for ei Sigri som skal være født i tidsspennet 1848-1856. Rett nok er det forekommer navnet: Torsten (Tosten) Guldbrandsen som farsnavn på 5 barn i årene 1860-1873.Jeg er heller ikke i stand til å finne noen på konfirmantlistene som kan gi dette match. Men her har jeg kun lett i 1866-1870 og fikk opp det som ble nevnt i innlegg 3 vedr. Sigri Torstensdatter, døpt i Nord-Aurdal i 1854. konf. I Ø.Slidre i 1869 (nr.14 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8996&idx_id=8996&uid=ny&idx_side=-161>Lenke ) og den Sigri Halvorsdatter fra Hovi, konf 1868 (Nr.31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Takk så langt. Her er det bare å lete og se om en finner flere spor. Som du sier er det mulig det er feilføringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.