Gå til innhold
Arkivverket

[#75507] Noen med tilgang til Ancestry som kan gjøre et oppslag?


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Ludvig Olaf Martinussen, f. 2.9. 1892, Stange av foreldrene Martinus Larsen og Ingeborg Olsdatter. Emigrerte til Amerika 1906. Han skal ha dødd relativ ung i følge familietradisjonen. Det må bety at han døde mellom 1932 da hans mor døde og 1936 da hans far døde. Han står oppført som arving ved morens skifte, men ikke ved farens. Om Olaf vet vi nesten ingenting, annet enn at han brukte forskjellige navn, bl.a. Larsen, Larsson, Rønningen, Rynning og forskjellige varianter av fornavnet. Han har vært bosatt flere steder i Amerika ifølge hans bror som kom tilbake til gamlelandet på sine eldre dager. Vi vet med sikkerhet at han har bodd i La Cross og Vernon County, Wisconsin. Dette ifølge kort han og broren sendte hjem.Det finnes muligens noen kandidater på Ancestry som jeg gjerne skulle ha sjekket. Om noen med tilgang kunne gjøre et oppslag med følgende tekst: Ludvig O Larson 1882 Vernon County. Er vi heldige så blir det bingo. Ludvig er den eneste av en søskenflokk på syv som vi ikke kjenner skjebnen til. Mvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Finner en Ludvig O Larson i 1930. Bosted Coon, Vernon, Wisconsin.Wife: Minnie L. Larson3 barn: Chester L. 16 år, Helmer J. 12 år, Mary Anne L. 7 4/12 årMvh Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Olaf Martinsen Arrival Date: 11 Jan 1907 Estimated birth year: abt 1883 Age: 24 Gender: Male Port of Departure: Liverpool, England Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Celtic Port of Arrival: New York, New York Line: 18 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_818 Birth Location Other: stange Page Number: 98Skal til sin bror Peter Hekwold, Verogna, Wis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Da er det bekreftet at denne Ludvig O. Larson ikke er han jeg er på jakt etter. (2 og 5)Jeg ser nå at jeg skrev feil fødselsår på Ludvig. Beklager. Han er født 2.9. 1882. Personen som er funnet i innlegg 6 er den rette. Det stemmer at han skulle til sin bror Peter Hexvold i Viroqua, Wisconsin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei til alle!Just one piece of the puzzle:Found Peter Hexvold in the 1900 Vernon county, Stirling Twp, WI census. He is single, age 26, b. Oct. 1873...immigr 1890. I was not able to find Ludvig, so far.Mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Det finnes en Ludwig O Larson i Trempealeau, Wisconsin som jeg gjerne skulle ha sjekket ut om noen vil prøve seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Hei!Prøvde meg jeg! ;-)Den informasjonen jeg fikk fra folketellingen i 1930 var som følger:Ludwig er født omkring 1882 og er da 48 år, fødested er Winsconsin. Han er gift med Ellen G. Larson 32 år og har datteren Evelyn L. Larson på 13 år.Faren til Ludwig er norsk, moren fra Wisconsin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Hei Bengt,Er det skrevet dato på kortene de sendte hjem til Norge? Hadde hjulpet å vite når han eventuelt bodde i Wisconsin. Var det flere av søsknene som dro til USA? Når var siste livstegn fra Ludvig?Vennlig hilsen,Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Dessverre ble de fleste amerikakortene/breven som søskenene sendte hjem tatt av en brann. Bare noen ble reddet. Det absolutt siste sikre sporet etter Ludvig Olaf er et kort fra 1909. Hans adresse var da RI Box 74, Viroqua, West Prairie, WI. Da kaller han seg for Olaf Rynning. Vi vet med sikkerhet at det har vært flere kort/brev fra han.Han hadde en halvbror Petter Michelsen som tok navnet Peter Hexvold i Amerika. Peter døde i 1945, Viroqua og i en Obituary etter han står alle søskene nevnt untagen Ludvig Olaf.Karl Johan Martinussen var også en bror som emigrerte, men han kom tilbake til Norge på sine eldre dager.Søsteren Inga Bolette Martinusdatter emigrerte i 1900. Hun ble gift med George R. Edmonds i LaCrosse, WI. i 1909. Hun døde 1946. Familien var bosatt i Peoria IL.Som jeg skrev i innlegg 1 er han nevnt som arving i morens skift i 1932, men ikke i farens skifte i 1936. Dette må bety at han døde mellom 1932 og 1936.For orden skyld. Ingen av hans søskens etterkommere kjenner til Ludvig Olaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.