Gå til innhold
Arkivverket

[#75513] Rasmus Rasmussen Haugland 1733-1784 og koe Marta Olsdtr, Fana


Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg antar det er denne Rasmus som gifter seg i 1766 med Martha Olsdtr Nordbø fra Samnanger: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=2358&merk=2358#ovre>LenkeForeldra hans skal være Rasmus Larsen Haugland og Brithe Olsdtr Tveit.Finner dette om Rasmus Rasmussen:Dåp: LenkeDød: LenkeSå finner jeg at Rasmus og Martha får en datter Berthe i 1767: Dåp: LenkeFikk de ingen andre barn og hvor ble det av Marta Olsdtr? Det er hun og hennes barn jeg er interessert i.Martha Olsdtr Nordbø ble f. ca 1727 i Samnanger med foreldre Ole Nilsson Nordbø (1697 -1770) og Brita Pedersdtr Våga (1705-1786)I skiftet på Nordbø i 1771 er Martha i livet og det er sagt at hun er gift med Rasmus Houland:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

der mangler konfirmasjonsprtokoll for den perioden Berte skulle vært konfirmert. Men Berthe var 18 år da faren døde. Marta er søster til min 4-tipp, Brita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Fana bygdebok side 458. Rasmus døde i 1784, da flytta Martha bort, antar at ho da tok dattera Brithe med seg, som er det eneste barn nevnt. Står ellers ingenting om de to. Far Rasmus var Rasmus Larsen haugland og mor Britha Olsdatter Fjelltveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Takk skal dere ha begge to.Ja, Brita har vi kontroll over.Det er en del vanskelige ting med hensyn til disse søstrene som kom fra Nordbø i Samnanger.Kanhende drog hun tilbake til Samnanger, men jeg finner henne ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror vi skal undersøke de Berte/Brite Rasmusdatter og Marta/Marte Olsdatter som er i Bergen.Noen som vet hvilken Brita Rasmusdatter som ble gm Ole Olsen Hardbakke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

OK, så er en eliminert!Jeg har funnet 12 andre kandidater...En Brithe Rasmusdtr gm Stephen Olsen 6/5-1787 Fedje, HOgm Knud Aamundsen 24/3-1788 Hosangergm Sivert Mathiesen 10/2-1788 Bergern KK (lurer på om de havner på Voss, der er det et slikt par med en datter Martha)gm Mons Johnsen 28/4-1789 Hosangergm Niels Bendixen 28/6-1789 Mangergm Siur Kiergaar 28/11-1793 Mangergm Per Magnesen 2/7-1793 Mangergm Eric Pedersen 12/10-1794 Hosangergm Anders Larsen 23/6-1798 Hamregm Mons Rasmussen 26/8-1798 Mangergm Willum Caspersen 19/7-1799 Finnåsgm Anvee Tollevsen 5/7-1801 FjelbergSom dere ser er det nok å ta av, det var jo et ganske allminnelig navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Likeledes Knud Aamundsen fra Hosanger! Hun var og over 50 i 1801.Mons Johnsen fra Hosanger finner jeg ikke igjen. Den Brite Rasmusdtr som er i ft 1801 der, har andre foreldre som bor på garden.Hun gift med Niels Bendixen kan være en kandidat med hensyn til alder: LenkeMen de får ingen Marta. Finner heller ingen kjente navn blant fadderen (bare sjekket et par)Ingen andre Brithe/Berthe Rasmusdtr fra Manger passer med alder.Ingen Eric Pedersen i Hosanger i 1801. Dette førte ikke langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men hva er linken bakover fra Nordbø-jentene til Peder og Elin?Jeg har bare dette:Olav Nilsen Nordbø - Foreldre: Nils A Nordbø og Brita H KværnesBrita Pedersdtr Våga - Foreldre: Peder L Våga og Sesilie L Øvredalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Det er 2 Brite Rasmusdatter som gifter seg i Fjellberg (Ølen) i 1801:LenkeHo frå Stangeland ser ut til å vera tenestejente der. Ho frå Hustveit har foreldre som bur på garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

16) Fryktelig lei for at jeg rotet dem inn i presteslekta her! Jeg holdt på med barn til mine forfedre og både Ole Nilsen Nordbø og kone Brita Pedersdtr Våge var søskenbarn til mine tipper. Men de slekter ikke til Hr Peder (ihvertfall ikke det jeg har funnet)Jeg hoppet nok over til et annet ledd da jeg arbeidet meg nedover for å se hva som manglet. Da trenger vi ikke å bruke mer tid på disse.

bilete8429.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvor i all verden har jeg fått Brita Kværnes fra...? Tror jeg har det etter min far. Kan ikek huske at jeg har sjekket dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Rasmus Larsson Handeland 1723 - 1796 og kona Anna Johannesdtr. 1733-1811 bodde på husmannsplassen Skrabben under Stongaland. De hadde barna: Brita f.1766, Johannes f.1768, Brita f.1771 og Lars f.1774 Kilde Ølen IA, side 99, nr. 43 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

20) Marita Halsteinsdtr var enke da hun giftet seg med Nils Andersen Langeland / Nordbø i 1693: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=1017&personpostnr=1017#nedre>LenkeHun hadde først vært gift med NIls Jonsen Ulland / Nordbø i 1692: LenkeHan døde en mnd før jul samme året og i skiftet ser vi at de hadde en sønn Nils 7 uker gammel:Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sunnhordland sorenskriveri, Skifteprotokoll Aa 2a , 1693-1695, oppb: Statsarkivet i Bergen.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24019/37Permanent bildelenke: Lenke Det står feil alder på Nils Nordbø i 1701: Lenke Lauvskard sier han var født 1667.Sønnen Nils er nok fra Maritas første ekteskap (passer noenlunde med alder) og Olle er Ole Nilsen Nordbø som var deres felles sønn gm Brita Pedersdtr Våga i 1726.De hadde og to døtre, Herborg ca 1696 gm Torgils Hansen Gaupholm i 1725 og Brita f 1704 gm Johannes Jonsen Midt-Hisdal i 1737.Det er ingen Halsten på Samdal (verken i Fusa eller i Fana)Men det er en god del med Halsten i manntalet 1664-1666 for N. Bergenhus.Det er skifte etter på Nordbø i 1771: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sunnhordland sorenskriveri, Skifteprotokoll Aa 7d , 1768-1773, oppb: Statsarkivet i Bergen.Merknader: Fol. 901-ut. Register på Statsarkivet i Bergens lesesal.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24032/211Permanent bildelenke: Lenke Lauvskard nevner 4 barn: Marta 1727 gm Rasmus Rasmussen Haugland, Seselia 1729 gm Mikkel Larsen Kvitingen, Brita 1733 gm Nils Nilsen Langeland, Nils Olsen 1736 gm Anna Pedersdtr ÅrlandMen jeg har funner Herborg 1741-1804 gm Arne Arnesen (som vist i den andre tråden)Mons 1744: Dåp (høgre kolonne) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Os, Ministerialbok nr. A 4 (1669-1760), Kronologisk liste 1744, side 89. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeAnders 1749: Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Os, Ministerialbok nr. A 4 (1669-1760), Kronologisk liste 1749, side 100. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.