Gå til innhold
Arkivverket

[#75543] Dagny Olufine og Konrad Halstensen


Gjest Leif Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Andreassen

Konrad ble født i 1882 i Vågan i Lofoten. Han ble begravd i Tromsø i 1953. Kona, Dagny Olufine ble begravd også i Tromsø i 1948. Hun ble født 1886-04-04. Kan ikke finne hvor hun er født og hvem foreldrene var, og hvor hun og Konrad ble gift. Mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Har du barna til dette paret og hvor de ble født? Da kan du kanskje sjekke innflyttingslistene til Tromsø.Paret over finner jeg ikke igjen i Bergen i 1891 og 1900. Heller ikke blant døde, så de har uten tvil dradd bort fra Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Dagny Olufine over har flere søsken, heller ikke de finner jeg igjen i Bergen.Cathinca Petrine f 23/5-1870Anthon Marius f 30/7-1872Georg August f 19/9-1874Petra Reihardine f 7/5-1877De er alle som sunket i jorden. Men det ville jo være litt av et sammentreff dersom to Dagny Olufine ble født samme dag, samme år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Foreldra til denne Dagny Olufine var begge født i Bergen, her er de i 1891: LenkeMen hvor vidt det er rett person, kan du ikke vite før du finner ekteskapet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Andreassen

Takk for stor hjelp begge to. Tror jeg har alle barna uten fødested. En del av dem er begravet i Tromsø. Konrads familie var sjøfolk, hans søsken var født flere forskjellige steder i Norge, så giftemålet blir en utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Finner du noen likhet mellom barna deres og navna over?Hadde vi hatt navn og litt mer informasjon, hadde det kanskje vært lettere å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er noen merkelige greier med navn og årstall på Værøy som volder hodebry:Kan det være søsteren til Dagny Olufine, som inngår ekteskap i Værøy i 1902 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=vi18571880&gardpostnr=138&personpostnr=812&merk=812#ovre>Lenke .Samme året ser det ut til at faren (Peter Olai Olsen) er fadder ved en dåp i samme prestegjeld. Lenke . Åpenbart hjemmehørende på Sørland. Men det ser faktisk ut til at faren (Peter Olai Olsen) oppholder seg på Værøy allerede i 1890, da han stiller som fadder ved en dåp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Andreassen

Navnet Dagny går igjen i familien. Er ganske sikker på at det er de rigtige personer. Den nålevende del av familien kan bekrefte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Ang. innlegg (9):Peter Olai Olsen, far til Petra Josefine Konstanse som giftet seg i 1902, er neppe identisk med Dagnys far.Dåpen til Petra: LenkePetras far er født ca 1860, mens Dagnys far var født 1843.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Ser ikke ut som alle familiemedlemmene i 1891 kom med i lenken til Kjellaug innlegg (6), tar den derfor med en gang til: LenkeHer er også en søster Petra (f.1877) og en sønn Arent (f.1880). Det er altså snakk om en familie på 8 personer hvor ingen (tilsynelatende) er å finne ni år senere. Ute av Norge i år 1900??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Når jeg trakk familien fra Værøy fram i innlegg 9 skyltes dette den merkelige samstemmigheten av navn og tidsrom, - samt det faktum at den Dagny Olufine (f. i Bergen 04.04.1886) som innlegg 1 omtaler, fikk forbindelse til Lofoten. Så da kan denne Værøy-familien legges til side.Men Dagny Olufines far (Peter Olai Olsen) døde i Bergen i 1897 LenkeOg dette er vel det siste vi har fra familien i Bergen, før Dagny Josefine dukker opp nordpå.Mon tro om det finnes et skifte som kan si oss noe mer.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Så var det hvorvidt hun het Dagny OLUFINE, eller Dagny JOSEFINE. Jeg hadde tenkt å korrigere meg selv etter nest-siste linje i innlegg 13. Men kanskje dette bør utsettes.(Jeg har tittet nærmere på familien på Værøy (som det IKKE kan være), og det er påfallende mye som harmonerer med Bergensfamilien vedr. navnbruk. Det vil slett ikke være overraskende om det er noe slektskap her, og jeg forstår meget godt at Leif responderte med at vi hadde funnet rett familie.)Ellers er det jo interessant poeng at det ser ut til at Dagny hadde et opphold i Bergen omkring 1908.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Berger

18)Da er nok det forklaringen.Ble litt hekta på denne familien, og jeg fant vielsen til Dagny og Konrad i Vågen/Vågan 1904:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=10043&idx_id=10043&uid=ny&idx_side=-207>LenkeHar også funnet flere barn, mulig Leif har det fra før, men for å spore 'reiseruta' tar jeg med at i 1912 er de i Svolvær, dåp til Karsten Johan:Lenke1919 fødselsregister Tromsø, sønn Karl: Lenke 1921 fødselsregister Tromsø, datter Lilly:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Andreassen

Hei Gunn. Har registrert 6 barn, Dagny, Johan, Karl, Lilly, Sverre og Ruth. Data for Ruth mangler, men de andre er dokumentert og er døde i Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Berger

Ruth Leonore gift i Tromsø 1943: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3113&idx_id=3113&uid=ny&idx_side=-81>Lenke Innført at hun er født 11.12.1910 i Svolvær. Er begravet Tromsø Gravlund, død 2.10.1991.Spørs om dette er en sønn til, i hvertfall er en Arthur Kristian Halstensen konfirmert i 1921, oppgitt født 28.2.1906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.