Gå til innhold
Arkivverket

[#75547] HE Kjersti Evensdatter Fokhol 1731 til 1755 gift med hvem?


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!I Stange bygdebok står det at Kjersti Evensdatter Fokhol ble gift med Amund Olsen Stor Skjelve 12 juni 1750 i Stange kirke. Har kikket på giftermålet men der er hun bare benevnt Kjersti Evensdatter.Den 3 januar 1748 gifter Ole Engebretsen Gillund seg med Kjersti Evensdatter Fokhol.Hva er riktig?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Tror nok Stange bygdebok atter har fått surret det til. Det må i alle fall være snakk om to forskjellige Kierstier.Kiersti Evensdatter Fokhol, gift med Amund Olsen Stor Skjelve ble døpt 11.3. 1731 og begravet 3.1. 1755. Paret ble gift 12.6. 1750.Kiersti Evensdatter gift med Ole Engebretsen Gillund nordre f. ca. 1724 (trolig 1723, men det året finnes ikke i kirkeboka) begravet 3.11. 1765, 41 år gammel. Paret ble gift 3.1. 1748.Jeg vil tro at Stange bygdebok har blandet disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Etter nærmere ettersyn har jeg kanskje funnet løsningen.Far til Kiersti Evensdatter som ble gift med Ole Engebretsen, Gillund nordre er Even Olsen Lalum. Kiersti ble født utenfor ekteskap. Mor Margrette Jonasdatter. Kiersti ble døpt 16.6. 1726.Far til Kiersti Evensdatter som ble gift med Amund Olsen Stor Skjelve er Even Olsen Fokhol. Hun ble døpt 11.3. 1731. Mor Else Joensdatter.Even Olsen Lalum blir senere Even Olsen Fokhol. Han har med andre ord to døttre med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Takk for den, Bengt. No fekk eg på plass 5. tippane mine, med foreldra til Kiersti, g.m. Ole E. K&O hadde ei dotter Margrethe som vart gift med Simen Monsen Hestnes, som vart oldeforeldre til oldemora mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Ole Engebretsen Gillund og Kiersti Evensdatter hadde barna: Mari 1749, Elen 1751, Embret 1752, Engebret 1754, Margrete 1756, Ole 1757, Margrethe 1759 og Magnhild 1763.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Tusen takk!Da falt mye på plass! Og flere aner ble det også!Ja, det er ikke alt som er riktig i Stange bygdebok. Det står bl.a. at Margrete f.1759 ble gift med Gunder Halvorsen Harstad, men det er min ane Mari f.1749 som ble gift med han.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.