Gå til innhold
Arkivverket

[#75549] Lohr ; landskapsmaler i Christiania 1845-1865


Gjest Lisbeth Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Berg

Jeg er på leting etter mer opplysninger om landskapsmaler Lohr, vet ikke fornavnet. Det jeg har funnet er at han i følge 'skattelistene' for 1845 bodde i Store Vognmannsgade 16 på Vaterland. I folketellingen fra 1865 er hans enke, Dorothea og deres 2 døtre Alvilde og Elise Marie registrert på samme adresse. Dorothea og Alvilde flyttet etter dette til Sandefjord.Elise Marie ble gift med Johan Frøhaug på gården Frøhaug i Hole. Da Dorothea døde 2. september 1877 i Sandefjord, er hun oppført som landskabsmalerenke, og at hennes mann antagelig var død i Danmark. Han var mest sannsynlig dansk, uvisst om også Dorothea var det. Noen som vet noe? Han er min tipp-tipp oldefar. Sannsynligvis født ca 1800 eller litt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Ved Alvildes dåp er han oppført som Johan Peter Lohr.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 12 (1837-1845), Fødte og døpte 1844, side 459-460. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=654&idx_id=654&uid=ny&idx_side=-232>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Ved tellingen 1865 er Dorothea 57 år og født i Christiania.[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60301&gardpostnr=458&personpostnr=13779&merk=13779#ovre>Lenke.Da kan dette være en kandidat, døpt 22 sept.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 6 (1807-1817), Fødte og døpte 1809, side 232-233. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Landsskapsmaler Peter Lohr nevnes i denne debatten i innlegg 8-9:74078: Hvem var Thorleif Sæther - Kristiania 1890-årene? Lenke .Siden du er etterkommer av Peter Lohr, så har du kanskje en mening om hvorvidt Peter Lohrs barne-barn og Alvilde Clara Betzy Lohr (gift Hansen) sin sønn, (skipsfører?) Thorleif Hansen. (1871-), som visstnok også var en skutemaler, kan tenkes å matche den Thorleif 'Sæther' som tema 74078 omtaler.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Berg

Jeg vet dessverre ikke mer på det nåværende tidspunkt om denne Thorleif Hansen enn at han var sønn av Alvilde. Kilden er folketellingen fra Sandefjord hvor han er oppgitt å være styrmand med bosted på Cuba (født 1871??)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.