Gå til innhold
Arkivverket

[#75554] Marit Jonsdatter f Stjørdal?1700-tallet


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker foreldre på min formor Marit Jonsdatter som holdt til i Stjørdal iallefall fra 1769. Hun ble da trolovet med Halvor Eriksen 27.02.1769, og de ble gift 13.03(?)1769. Det er da oppgitt at de skulle ha plass under Værnes, og de var brukere i Værnesplass nr.14. Jeg har kun funnet et barn på disse, og det er Elen Kirstina døpt trinitatisssøndag 177(midt på høyre side):[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16371&idx_id=16371&uid=ny&idx_side=-237>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er det jo noen faddere som godt kan være søsken av Marit:Petter Jonsen(hans kone var fadder), og Madame Sand Jonsdatter. Den siste fadderen forstår jeg ikke helt etternavnet eller gårdsnavnet på, men fornavnet ser ut til å være Niels.Siden de hadde bare ett barn tar jeg også med datteren Elen Kirstina med familie. Hun ble gift med Tore Arntsen Berg fra Frosta 29.05.1792, og de fikk disse barna:1)Johan Jørgen Hiort Toresen døpt 10.02.1793(ikke 1792 som påstått i Stjørdalsboka)2)Ingeborg Anna Toresdatter døpt 05.04.1795, og gravlagt 17.10.17953)Ingeborg Anna Toresdatter døpt 28.08.17964)Ranni Toresdatter døpt 06.07.1800, og død 19.06.18635)Arent Toresen født ca 13.06.1802, og gravlagt 13.08.18026)Halvor Toresen født 12.03.1804, og døpt 20.03.1804. Gift i 1827 i Åsen med Gunhild Jonsdatter født 1808. De er blant mine aner.7)Arent Toresen født 16.08.1806, og død 27.04.18918)Marit Toresdatter døpt 04.07.1811.Marit Jonsdatters ektemann Halvor Eriksen døde i 1783, og det var skifte på han 06.04.1784. Ble Marit gift pånytt igjen etter at han døde? Var det henne som ble gift her med Nils Pedersen Halsen i 1790(nederst til venstre):Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for forslaget. Når du sier det så syns jeg også det ligner på Vigsendal. Problemet er at jeg ikke finner denne gården i registeret over gårder i bygdebøkene for Stjørdal utlagt på internett(som det mangler en del i), ved folketellingen 1801 eller i bygdebøkene for Skatval og Stjørdal. Kanskje jeg er dårlig til å lete? Ellers har jeg funnet noe på Slektsforumet og senere i kirkebok om fadderen Erik Tørresen Eid.LenkeHan er oppgitt å være 58 år da han ble gravlagt 28.04.1804. Det som er interessant her er kona Anne Olsdatter, som ifølge debatten hadde faren Ole Jonsen. Via Family Search og senere sjekk med kirkebok finner jeg han som døpt 09.01.1718. Dette kan jo være en eldre bror av Marit, men jeg har til nå ikke funnet henne som døpt 1730-33 og 1737-39. Hun kan ikke være født noe særlig før 1730 siden hun fikk barn så sent som i 1773. Merker meg også at mor til denne Ole Jonsen het Elie. Elie og Ellen ble jo skrevet om hverandre på den tiden, og kanskje var datteren Elen Kierstina oppkalt etter sin mormor. Det ser ikke ut som om de vet noe om dette de som leser på Slektsforumet iallefall. Merker meg ellers også at datter av Erik Tørresen Eid var fadder på Elen Kierstinas eldste sønn i 1793. Så det kan se ut som om det er forbindelse her slektsmessig(??).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Var vel litt upresis her, for det er mange Marit Jonsdatter døpt i Stjørdal 17730-39, men ingen med Jon Forsing til far(det var det tidligere nevnte Ole Jonsens far het). Nå kan jo også Erik Tørresen Eid var i slekt på Marits ektemanns side, og Tørres forekommer i etterslekten til en søster Marits ektemann Halvor Eriksen. Erik er jo også feiles. For ordens skyld legger jeg ut lenke til tidligere emne om Halvor Eriksen som var gift med Marit Jonsdatter:Lenke Eriksen&nr=9&antinnlegg=10&startnr=&antall=&spraak=#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Under Værnesplass nr.14 står det at Marit hadde en søster som var gift med krovert Johan Fredrik Petersen på Halsen.I bind II del I sidene 557,558 og 559 står det at Johan Fredrik var gift to ganger, den første het Mina og den andre Ingeborg Eriksdatter.Mina må jo her være Marits søster.Så hvis man finner henne(Mina) døpt rundt 1730 en gang, eller gift med Johan Fredrik står det kanskje mere om hennes opphav.Lykke til.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret, og det kan naturligvis være riktig, men jeg har også funnet at Ingeborg Eriksdatter som var gift med Johan Fredrik Petersen var søster til Elen Kierstinas far Halvor Eriksen. Det kommer frem i skiftet etter Ingeborg 10.06.1816 som starter i 1813: LenkeLikevel kan jo denne Mina være søster av Marit Jonsdatter, men jeg har ikke klart å finne ut noe sikkert om denne Mina. Skulle jo ha funnet giftermålet mellom henne og Johan Fredrik Petersen, men siden det ikke ser ut som om de hadde barn har jeg ingen holdepunkter for når disse skulle ha blitt gift. Er forøvrig på sporet av noe når det gjelder etterkommere på Halvor ERiksens søster Randi ERiksdatter gift 1 med Peder og gift 2 med Christian Steen. Fant Randis datter Christina eller Kirsten Pedersdatter som gift i 2.ekteskap(har lagt ut og spurt om tyding).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Det er litt forvirrende det som står om disse personene i bygdeboka.I bind II del II under Værnesplass nr. 14.Marit Johnsdatter Halsen ble kalt ' GjestebudsMarit '. Hennes søster var gift med krovert Johan Fredrik Pettersen på Halsen.I bind II del I side 559 er det referert fra skifte etter Halvor Eriksen.' Halvor Eriksen- Arvinger: Enken Marit Johnsdatter. Barn: Ellen Kristiana-11 år gl. med ' mestermannen ' Signor Johan Fredrick Pettersen 'Hvordan det siste skal tolkes er jeg usikker på, og hva som står i originalen er jeg heller ikke sikker på.Det var jo 3 forfattere av disse Stjørdalsbøkene, og det virker som om de ikke alltid var så samstemte.Men det var jo kanskje ikke lite lett som idag, hvor data samlet ikke like lett kunne trylles frem med et tastetrykk.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja skiftet etter Halvor Eriksen har jeg både kopi av fra mikrofilm, og jeg har fått det avskrevet av en dame som jobbet på Statsarkivet i Trondheim for noen år siden. Mener også at det står noe om at Elen Kierstina da var hos sin mormor, men finner ikke igjen skiftet nå på det som er utlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fant skiftet etter Halvor Eriksen, og Elen Kierstina var hos enkens moder som det ikke står navn på(begynner langt oppe på høyre side):LenkeSynd det ikke står navn på 'enkens moder', men siden hun da tydeligvis var i Stjørdal så tyder det iallefall på at Marit var fra Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.