Gå til innhold
Arkivverket

[#75556] Heraldikk 2010


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Fortsetter fra Heraldikk 2009: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=65481&sok=heraldikk&nr=5&antinnlegg=131&startnr=&antall=&spraak=#anker>LenkeArne Kvitrud har sendt meg seglet til Magdalena Olufsdatter på Hatteberg i 1532: Lenkeog seglet til Hans Erikson høvedsmann på Båhus i 1526:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Først og fremst takk til både deg og Arne. Finnes det noen nærmere beskrivelse av seglet til Magdalena Olufsdatter?Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

4 5: Jeg tenkte ulv eller hund, men vet ikke. Lengden på tunga kan kanskje bare være en heraldisk gimmik. Jeg vet heller ikke noe mer om denne Hans Erichsen - andre som vet noe? Den danske slekten Godov hadde et ulvehode både i skjold og på hjelm. Hardenberg også (men i tillegg to vesselhorn på hjelmen). Hacke hadde hundehode begge steder. Gagge hadde bjørnehoder, det samme hadde 'Bjørn Pedersens slekt', mfl.3: Jeg har ingen nærmere beskrivelse av Magdalena sitt segl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg ser i Danske adelsvåbener (Sven Tito Achen) at Bernhoft er oppført med tverrdelt av rødt og hvitt, tre bjørnehoder, ett over to av motsatt farge, men på hjelmen er det en hvit og en rød dusk av hegrefjær. Adelsbrev av 1503 for Erik Hansen, borgermester i Middelfart og (sønnen?) Christoffer Eriksen til Hananger som døde i 1563. Det vises til DNA side 28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Herman L. Løvenskiold nevner 1 halv bjørn ('oppe til venstre og nede til høyre') når det gjelder Bernhoft, men også en oppreist stående bjørn. Men han nevner også en springende og tilbakeseende hund (og en seksoddet stjerne og en fremkommende sol).På hjelmen en halv bjørn / et bjørnehode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og jeg antar at det er første stavelse i Bernhoft som henspiller på bjørn (på samme måte som Bern i Sveits har en bjørn i sitt våpen).Vi får se om Arne har løsningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hans Erikssons segl er tidligere tolket som ulv eller hund. Daneker har ment at han var nordmann, andre (nordmenn) har jurt på om han var holsteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kristian Fjeldsgård

Var i annen sammenheng gjennom C. M. Munthes deponi på RA,PA-0185 / Munthe, Christopher Morgenstierne.Blant annet var det noen heftede samlinger med lakkavstøpninger av diverse segl omkring 2 cm. i diameter. Løpenummer 88-90.Noe av interesse for en med erfaring i avfotografering av slikt materiale?Forøvrig var det en rekke segl-avtrykk på 'matpapir'. De som husker hvorledes man laget avtrykk av mynter i sin tid vet hva jeg tenker på. De var av min mening av så dårlig kvalitet at de ikke gir noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har i dag publisert:Birgitte Knutsdatter Seeblads norske våpenbok.Kopiert av dr. Johann Gottfrid Burman Becker etter tegninger i Geheimearkivet i København, Gave fra Burman Becker 1875, samt:Våpenmerker malt i St. Maria og St. Laurentius kirker i Tønsberg.Alle i farger og i samme e-bok Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Veldig bra, Lars Ove!Se side 16, samme merke for Pouell Ericksøn og den mer kjente Erling Vidkunsson. Pål Eriksøn skal ha vært av 'de Kroger', dvs etterkommer av Ketil Krok, bror av Skule Kongsfostre (Rein).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Om jeg ikke husker feil, så ble disse tegningene til Mørch publisert i Genealogen for noen år siden. Men denne gangen får vi vel en mer fullstendig tekst, og det er jo heller ikke alle som har Genealogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.