Gå til innhold
Arkivverket

[#75556] Heraldikk 2010


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 49: Hammer synes her å ha 'sydd sammen' et våpen fra slektene Hammer og Coldevin samt Blix og Gyldenaar, med hjelmtegn fra Hammer og Blix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ArnsteinDet finnes en knapp nede til venstre hvor du kan laste ned (save) to siden om gangenSå bekjærte jeg bildet i Picasa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Fotograferte fugler i Bestumkilen i dag, og gikk gjennom Vækerøparken. Der fant jeg dette - Løvenskiold (til venstre) og Wedel-Jarlsberg.

bilete10019.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Arnstein Rønning

Pent!Det nærmeste jeg kommer hos Herman L. Løvenskiold 'Heraldisk Nøkkel', er slekten WOLFF.Skjold: 1 tre og 1 springende ulvHjelm: En halv ulvHer nevnes ikke krone og vinger på hjelmen, men det finnes variasjoner hos de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnstein Rønning

Jeg må bare konstatere at koblingene fra oversikten og til de forskjellige bildene synes å ha gått i oppløsning. Jeg har ingen anelse om hvorfor, men jeg har ingen intensjon om å lage nye koblinger til de ca 1.000 våpnene.Men alle bildene ligger her - med tekst og det hele: http://picasaweb.google.com/Blegubben . Man må bare lete selv.Jeg håper nå at DIS, NSF eller Norsk Heraldisk forening vil overta det hele. Da vil vel ikke slike ting kunne skje. Det er lett å overta - bare gå inn på lenka over her og laste ned bilde/tekst - bilde for bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Har du sjekket med Google.com hva som kan ha skjedd? Lenkeråten, eller 'koblingsoppløsningene', kan jo skyldes en (midlertidig) feil i systemet deres?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnstein Rønning

Har vært i begravelse i Hvarnes kirke i dag (Lågendalen). Der finner vi dette våpenet til Margrethe Breide. Det har løve med øks i forlabbene, i likhet med det på prekestolen i Hedrum kirke. Løve med øks i Breidevåpen er ikke vanlig, men jeg har sett det en gang i Danmark også i Alslev kirke: [url="http://www.gravstenogepitafier.dk/alslev.htm>http://www.gravstenogepitafier.dk/alslev.htmOm dette portrettet skal forestille sønnen, eller kanskje et barn som døde ung, vet jeg ikke. For å se mer om Breide-heraldikk i Larvik, se bl.a. her:

bilete10910.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

HeiSå fint at du fortsatt oppdaterer denne siden. Lurte på om du eller andre kyndige på heraldikk kan beskrive Samson Philipson sitt våpen, nr. 27 av 500, 14.sep.2006. Han har en 6 oddet stjerne. Hvor vanlig er denne type stjerne? Tønnes Clausson, rådmann og borger i Bergen, bruker en 7 oddet stjerne i et diplom fra 29.juli 1561.Ref. Erik Lie: Falch'er i flere farvann, NSHT bind XXXVIII-hefte 3.Oslo 2002. Er det andre som bruker en 7 oddet stjerne?mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Stjerne er en veldig vanlig figur i våpenskjold fra hele Europa og helt fra middelalderen til idag. Det er usikkert om de i middelalderen la så stor vekt på om antallet odder eller takker var 5, 6 eller flere. Fra tiden etter middelalderen kunne antallet også variere en del. Du finner skjold med bare stjerne i Norske Sigiller nr 372, 484, 636,827,848,1032,1036, 1056 (?). Våpen med stjerner finnes bl.a. i bøkene til Løvenskiold, Nissen & Aase samt min bok om slektsvåpen.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rune Nedrud

Til Arnstein (66): NSF ønsker å få etablert dette på sine sider, åpent og tilgjengelig for alle. Vi er rett rundt hjørnet med nye sider og nytt design og legger gjerne dette som en del av tilbudet på våre sider. Det passer også fint inn i forhold til en del av våre andre prosjekter, blant annet boken med segltegningene fra hyldningene som nå er ute på markedet.Med vennlig hilsen Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.