Gå til innhold
Arkivverket

[#75557] Status for geistlige og militære skifter


Gjest Eivind Kinck
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Kinck

Pr. idag er det ingen militære skifter i det utlagte skiftematerial, og geistlige skifter er begrenset til Vestlandet,Midt- og Nord-Norge. Vil det bli lagt ut noe mer på denne typen skifter i denne omgang?Mvh Eivind Kinck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vi har militære skifter (Generalauditøren) på lur. Dette er skanna fra mikrofilm, men ikke indeksert. Dessuten har vi geistlige skifter for resten av landet på mikrofilm, og dette setter vi opp for skanning i løpet av våren. Det er derfor gode muligheter for at dette blir å se på nett før sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Vil de militære skifter fra 1693-1718 som ligger i arkivet 'Kommanderende general I, Justisvesenet' bli skannet og lagt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

... og hva med de militære skiftene etter ikke-offiserer, som ligger i regiments- og festningsarkivene. F.eks. de i RA, Akershus festning, garnisonsaudtøren?Jeg skjønner at dette er mye jobb, men for kompletthetens skyld burde de være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg kan ikke love noe om materiale som ikke er mikrofilmet og kan skannes fra film. For skanning fra papir har vi andre prioriteter i 2010, og videre prioriteringer vil være et etatsanliggende. Men det er et mål å få komplettert materialet vi har liggende ute, slik at jeg har stor sympati for ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Vi har funnet tid til å skanne fra original de delene av Generalauditørens skiftemateriale som ikke finnes på mikrofilm. Dette pågår nå.Materialet er organisert på en slik måte at vi finner det fornuftig å bygge opp register før bildene legges ut på nett. Derfor tar det ennå noe tid før dette blir lagt ut, men forhåpentligvis ikke langt ut i 2011.Ønskene i innlegg 4 og 5 vil vi ha i mente, men det er noe uvisst hva Arkivverket ønsker å prioritere mht skanning i 2011. Mitt tips er at annet materiale vil bli prioritert høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.