Gå til innhold
Arkivverket

[#75558] Mathilde og Magnus Olsen, Trondheim


Gjest Birgith Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Birgith Andreassen

Mathilde Kristine Olsen(født Aronsen i Stamnes 12-3-1866)og Magnus Olsen, født 12-5-1869 i Grytten, Romsdal, var gift og bodde i Trondheim. På 1900-tellingen har de en fosterdatter Gudrun (hustruens niese). Etterkommere etter Gudrun vil gjerne vite når (og hvor) Mathilde og Magnus døde. De tror Magnus døde tidlig, da Gudrun helst fortalte om barndommen sammen med 'mor'. Har noen kjennskap til disse? Jeg har søkt både under gravminner og 'dødsfall i Trondheim'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er familien i 1900, så slipper andre å lete dem frem: LenkeVokste Gudrun opp i Trondheim, eller flyttet de evt. da Magnus døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Vet dere når Gudrun var gift? Mulig et oppslag der kunne angi noe om fosterforeldrene?Her er forresten en Magnus Olsen med hustru Mathilde, død i 1911: Lenke , men angitt alder, dersom den er rett, stemmer vel dårlig med at han skulle være født 1869.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Selvsagt godt mulig det er tilfeldig, men ovennevnte Magnus dør i Danielsveiten. Denne Gudrun født 1.8.1898 (din?) bor i Danielsveiten med mann og barn i 1924: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Her ble det mye å svare på. Gudrun ble gift i 1922 med Ingvald Restad. De bodde hele livet i Trondheim. Den Magnus som er død er 'børstenbinder' og har tre barn,-'min' var sjømann og hadde så vidt jeg vet bare Gudrun. PÅ mail fra Gudruns sønn i Sverige, ser jeg at han tror bestemor Mathilde døde 'rundt 1930'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Bilde av Danielsveita 8.Gift stasjonsbetjent Ingvald Restad,født 17 /9 -1898 i Melhus. 2 etasje, 1 borom, 1 kjøkken. Husleie 25 kroner. - Husmor Gudrun Restad, f. 01.08.1898 i Sandnessjøen. - Solveig Marie Restad, født 04.12.1923 i Trondhjem.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Da er det din Gudrun vi har funnet i 1924 (5), men jeg finner ikke noen Mathilde f. 1866 i samme telling. Magnus og Mathilde kunne i en kort periode hatt flere fosterbarn? Det var kanhende interessant å se nærmere på den Magnus som døde i 1911 bare fordi han hadde samme navn og samme adresse som Gudrun. Han kan jo ha gått iland og funnet seg annet yrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Børstebinderen bodde nr.5 og Gudrun i nr.8, så det er ikke helt samme adresse. Denne mannen later til å være født i1843, så det er vel trolig ikke 'min'. Grunnen til at Mathilde tok Gudrun hit til Trondhjem, var at hennes søster Anna Tanke Aronsen.gift Hansen døde i barsel i 1900 i Sandnessjøen og mannen ble alene med mange barn. Jeg tror ikke det var flere fosterbarn, men vet jo selvsagt ikke sikkert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Ja, det der med konfirmasjonen hennes er en pussig sak! I et tidligere søk hvor jeg lette etter andre av mine fraSandnessjøen, fortalte jeg at Gudrun konfirmerte seg på samme dag og i samme kirke som sin kusine,- trolig uten at de kjente hverandre.Min mormor var søster av Gudruns kjødelige far, og et av mormors barn Dagny Henriette ble altså konfirmert sammen med Gudrun. Jeg har aldri hørt min mor nevne noen kusine Gudrun og de kjente heller ikke til oss! HVORDAN KAN DET GÅ AN? PS. 'gaten' heter Weidemanns vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Jeg prøver å finne ut om han døde rundt 1917 eller der omkring.De hørte jo til i Bakke sogn, men der mangler jo kirkebok som omhandler døde på den tida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.