Gå til innhold
Arkivverket

[#75559] Christiania/Oslo - fødsel/bosted 1887-1895/6!


Gjest Dagny Madsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Dagny Madsen

Er det noen som klarer å finne ut hvor min mormor og hennes sønn bodde og hvilken kirke sønnen var født i. Mener selv å ha gått gjennom utallige folket uten å finne spor av dåpen. Fødselen til sønnen fant sted i Kristiania 17.10.1887 og navnet var Reidar Madsen. Har leitet i adresseboka for Christiania/Oslo, men finner ikke min mormor som sikkert brukte navnet Kristine Katharina (Stina) Johannessen Matillas (evt Mathilas). Hun drev systue eller jobbet med søm. Det gjelder tidsrommet 1887-1895/6 evt helt ifra 1880 hvor mormor kunne ha flyttet til Oslo. De flyttet fra Oslo rundt 1895/6. Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Sønnen ble født 17/10 og døpt 23/10-1887: Reidar Mathillas Madsen med far Josef Emil Madsen, moren står som Kristine Kathrine Marinius Johannessen.N° 375: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Dåpsbok nr. K 0003.2 (1884-1889), Fødte og døpte 1887, side 117. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1872&idx_id=1872&uid=ny&idx_side=-120>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Tror nok det er riktig person for Carl Christian Madsen blir gift med Anne Rebekka Bjørnstad 18/5-1848 i Oslo og far hans er Mads Gulbrandsen.Men hvor i Oslo? Ikke i Aker ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det ser ut for at det mangler noen side i KB fra Skedsmo, men her er ihvertfall konfirmasjonen til en Anne Rebekka Jensdtr (n° 15) i 1829, her står hun Tveten: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Ministerialbok nr. 8 (1815-1829), Konfirmerte 1829, side 256. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=754&idx_id=754&uid=ny&idx_side=-169>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Kan det være dette paret som får en datter ca 1813? LenkeJens Olesen og Anna Haagensdtr. Mora blir jo litt for gammel da!Men han kan jo og ha gifta seg opp igjen etter 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Heisan! Der fant Carsten det! Jeg fant nett at Jens Haagensen gifter seg 24/1-1815 med Anna Maria GuldbrandsdtrMen det er ikke samme Jens som over for denne er ungkar: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nittedal, Ministerialbok nr. 3 (1814-1836), Ekteviede 1816, side 191. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=755&idx_id=755&uid=ny&idx_side=-200>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Men det er vel heller n° 6 her, enkemann Jens Olsen fra Skedsmo og Anna Lisbeth Guldbrandsdtr: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nittedal, Ministerialbok nr. 3 (1814-1836), Fødte og døpte 1834, Ekteviede 1814-1815, side 190. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Jeg er helt imponert over kunnskapen til alle som har bidratt med oppklaringen av hvor min FARMOR (skrev at det var mormor, men altså farmor) bodde og hvor min far ble født. Visste heller ikke foreldre til oldemor, så takk igjen.Farmor har i nr 3 fått navnet Marinius, men det er farfars mellomnavn; Josef Emil Marinius Madsen. Ser at hun ikke brukte sin fars navn, men kun Johannessen. En pussighet er det også at da Carl Christian gifter seg 2. gang med enken Anna Rebecca Jensdtr, gift Bjørnstad overtok oldefar Carl møllen etter hennes mann og denne møllen ble kalt Bjørnstad og Madsen møller. Dette er bare en muntlig overlevering, og jeg finner ingen mølle som eksisterte ved Akerselva før 1875 ved dette navnet.I årevis har jeg leitet etter min fars dåp, og det er utrolig bra å ha fått dette på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur Madsen

Bortsett fra din fars dåpsdato, er jo dette opplysninger du har fått fra meg for flere år siden. Lurer du på mer, så ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Takk til Sjur. Jeg fikk jo ikke bare dåpen til min far, men også adressen hvor det ser ut som farmor bodde. Jeg visste vel heller ikke foreldre til oldemor, men kanskje du sendte disse opplysningen på den tavla jeg fikk. Fikk jo også kirkebokføringen - noe jeg ikke hadde. Men takk, trenger jeg flere opplysninger tar jeg kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.