Gå til innhold
Arkivverket

[#75560] Forvisning til fiskevær på 16-1700-tallet


Gjest Randi Kristin Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Kristin Strand

Fra 1654 ble mange dømte i blodskams- og leiermålssaker ilagt arbeidsstraff i bergverkene sønnafjells og i fiskeværene nordafjells. Er det noen som har kjennskap til saker der personer ble forvist til fiskeværet Ona ytterst på Romsdalskysten? I kildene kan navnet være skrevet på ulike måter: Oen. Onen, Ounen, Ohnen osv. Jeg vil være svært takknemlig for tips om slike konkrete saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Utenom temaet, men for lenge siden var jeg borti at løsaktige kvinner fra Bergen ble sendt nordover for å hjelpe til med 'at pøplere' landsdelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Utenom temaet, men for lenge siden var jeg borti at løsaktige kvinner fra Bergen ble sendt nordover for å hjelpe til med 'at pøplere' landsdelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Kristin Strand

Hvor fant du det? Nå er det ikke prostituerte jeg er på jakt etter, men slike som ble dømt fordi de hadde hatt ulovlige forhold til slektninger i 'forbudne ledd'. Men det er du jo klar over. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Jeg husker desverre ikke kilden. Jeg var med i en studiesirkel i Vadsø i 1955 med temaet 'Varangerdistriktets historie' og vi fant opplysningene. Bl.a. var Thor Frette med, så kan hende er materialet oppbevart. Det gjaldt spesifikt forvisning fra Bergen til Vadsø. Kriminelle fra Østfinnmark ble forvist til Vestfinnmark og motsatt for ikke å medvirke til befolkningsreduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Kristin Strand

Takk! Dette er jo spennende i seg selv. Har funnet frem til noen som har forsket på den type saker som jeg leter etter og skal undersøke nærmere. Det jeg hadde håpet på var at noen i debattforumet kjente til konkrete saker med forvisning til Ona. Men det skal vel godt gjøres å komme på det om en bare tilfeldigvis har vært borti det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Tror det blir vanskelig å finne noe så konkret. Jeg har i tingbøkene kommet over et par saker på østlandet, men en dom gikk nok sjelden ut på helt konkret hvor man skulle. Etter det jeg har sett blir man dømt til å dra til 'fiskeleiene nordenfjells'. Nøyaktig hvor det var, var uinteressant, i saken var det straffeutmålinga som var viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Kristin Strand

Du har vel antageligvis rett i det, og det er mulig jeg er for optimistisk. Jeg har likevel sett referert en konkret sak der mannen skulle forvises til 'Buis Fiskeleie' og kvinnen til 'Gribs Fiskeleie', men det kan jo være et unntak. Det kan også være at praksisen for hvor konkret man var i dommen kunne være ulik i ulike fogderi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Her er et eksempel fra skiftene fra DIS-Salten der stedet blir nevnt.Skiftet åpnet 10/4 1723.'... at bm.te Enkes Mand formedelst forseelse til Røst er henwist og hans bonds lod for 5 aar siden intagen der blew hans Kongl. May.st tildømt...'Jeg lurer jo også på om det finnes videre opplysninger om disse personene etter at de var ankommet til fiskeværene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

Mannen havnet således i Bud fiskevær i Fræna, hvor det var flere sådanne forviste personer av begge kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.