Gå til innhold
Arkivverket

[#75564] HO; oppslag Gimmeland i FANA og Bakke/Bakka i FUSA


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,En av mine 4-tipper var Brita Olsdatter Nordbø f 1733 fra Samnanger gm Nils Nilsen Tveit f 1730, sønn av Nils Stålby og Anne Pedersdtr Tysse. Britas foreldre var Ole Nilsen Nordbø 1697-1770 og Brita Pedersdatter Våga 1705-1786, begge fra Samnanger.Ole Nilsen Nordbøs far var også fra Samnanger, Nils Andersen Nordbø, mens Oles mor, Marita Halsteinsdatter og begge Britas foreldre, Peder Larsen Våga og Sissel Larsdtr Øvredalen, var utenbygds fra. Sistenevnte fra Øvredalen i Os, og hun har jeg noenlunde kontroll på.Marita Halsteinsdatter står med Nordbø da hun gifter seg med Nils i Samnanger i 1693. Men hun hadde vært gift i Samnanger tidligere, med Nils Jonsen Nordbø, og ved den vielsen i 1692 står hun som Samdal, og er trolig fra Fana. I Fana er der en Halstein Christophersen på Gimmeland. Jeg ønsker opplysninger om han og hans familie.Peder Larsen Våga står slik da han gifter seg med Sissel i Samnanger. Men han hadde vært gift i Samnanger tidligere, og skal visstnok være fra Bakke i Fusa. Jeg ønsker opplysninger om Peder Larsen Bakke og hans familie.Se forøvrig denne debatten LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Når det gjelder Halstein Christophersen Gimmeland sier Fana bygdebok dette: Han kom etter broren Nils Kristoffersen og hadde 1/4 av gården frem til ca. 1680. Uvisst hvem hav var gift med. Barn Kari bosatt på Austevoll Halstein, Nils og Erik var sønn av kristoffer Eriksen nevnt 1608-1645. Han var kanskje gift med Bodil. Gift andre gang med Synneva. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Når det gjelder Halstein Christophersen Gimmeland sier Fana bygdebok dette: Han kom etter broren Nils Kristoffersen og hadde 1/4 av gården frem til ca. 1680. Uvisst hvem hav var gift med. Barn Kari bosatt på Austevoll Halstein, Nils og Erik var sønn av kristoffer Eriksen nevnt 1608-1645. Han var kanskje gift med Bodil. Gift andre gang med Synneva. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, var redd for at det ikke sto noe mer:her er det jeg har funnet fra den andre debatten: Halstein Christophersen på Gimmeland er kanskje Maritas far her i 1666 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=bd20mt60&gardpostnr=142&merk=142#ovre>Lenke ser ut for å ha en bror Erik. Halstein hadde også en datter Kari Halsteinsdtr Gimmeland (1665-1735) gift i Austevoll. Halstein skal være nevnt på Gimmeland til ca 1680. dette er Gimmeland i 1646 med Christen (Christopher) Lenke Konen, altså Marita Halsteinsdtrs farmor, het Marita. Og dette er vel da Halstein, Christen/Christopher Eriksens farfar i 1563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Sitat fra bygdebok for Fusa m.m.Peder f.ca1660 d. 1705 g. Ingeborg Torgeirsdatter Vaaga i Samanger. Foreldre: Lars Andersen Bakke 1600-1680 g. NN som var enke etter Peder Eidvindsen nevnt 1636-51.Peders barn. a. Eivind Pedersen 163-1702 g. 1666 enke Kari Lassesdatter Kulild 1625-1714.Busett på Kolle. b. John Pedersen d. 1719 1g. 1678 Inger Mortensdatter Nordtveit 2g. NN. Busett på Nordtveit.Lars barn. a. Haldor f.1638 b. Jens f.ca1656 d.1710 g. Brita Ellingsdatter. Jens var ute med småkaren og vart dømt for det, men hans fru tilgav han, da hun ikke trudde at noen andre ville ha henne og da måtte hun gå fra gard og grunn. Maritha Samnøen som Jens var en tur innom, ho vart dømt til 2 års opphold på Fiskerleierne (Utsira) c. Peder sjå overNår det gjelder Peder Eivindsen Bakke, så står det ingenting om kor han kom fra, men mitt råtips er at han må være sønn til Eivind Lassesen Håvik. Det nevnes da en Eivind på Bakka fra 1590-1601.Når det gjelder Lars Andersen Bakke, så er mitt råtips at han må være sønn til Anders Brynildsen Vik (Store/Lillevik).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eivind f. 1636. Det at Haldor overlapper alder til når Peder var der, betyr enten at alder til Haldor er feil eller at Lars har vært gift før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Hei Arnfrid. Jeg kan ikke bidra så mye med Fusa, men jeg har Fanaboken, bind 4, siste opplag. På Gymmeland finnes ingen av de personene som du oppgir i #4 nest siste avsnitt fra Koppskatten 1646. Jeg antar at Wndelannd nok er Unneland i gamle Arna. mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Hei Arnfrid. Jeg kan ikke bidra så mye med Fusa, men jeg har Fanaboken, bind 4, siste opplag. På Gymmeland finnes ingen av de personene som du oppgir i #4 nest siste avsnitt fra Koppskatten 1646. Jeg antar at Wndelannd nok er Unneland i gamle Arna. mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk,da har vi vielsen til Peder og Ingeborg her i Fusa i 1673 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=1845&merk=1845#ovre>Lenkedødsfallet til Ingeborg Torgiersdatter her i 1691 Lenke Hvor Peder og Sissel ble viet har jeg ikke funnet ut av, men deres datter Brita skal være f i 1705, men jeg har ikke funnet hennes dåp. Peder Larsens dødsfall her i 1705 LenkeSissels dødsfall her i 1756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Hei igjen Arnfrid. Tar med et utdrag av det som står i Fanaboken om Gimmeland: Hallstein er nevnt 1563-1611. Kring 1600 ble gården delt. G. m. Synneva. Bodil betalte landskatt i 1603. Ho var truleg enkje, visstnok dottar til f.n. Hallstein. Kristoffer Eriksen er nemnd 1608-45. Kanskje var han g.m. f.n Bodil. Barn: Hallstein, Nils, Erik. Kristoffer G2 med Synneva. Kring 1645 blei dette bruket delt for ei tid. Synneva, enkja etter Kristoffer, hadde ¼ av garden ca 1645-52. Erik Kristoffersen hadde denne delen ca 1655-1685. G.m. Brita. Ho hadde bruket fram til ca 1690. Barn: Kari, Marta på bruk 2. Neste bruker er Søren Larsen Lund, g.m Kari Eriksdatter ovenfor. 5 barn Søren g2 med Marta Pedersdatter Smørås-3 barn. Marta g2 med Jakob Johannessen Gimmeland fra bruk 2 ”Så er vi tilbake Kristoffer sine to andre barn:” Nils Kristoffersen, son til f.n. Kristoffer Eriksen hadde ¼ av garden ca 1645-50 G.m Marta Hallstein Kristoffersen kom etter broren og hadde ¼ av garden til 1680. Konens navn ukjent. Barn: Kari, bosatt på Austevoll. (Obs det er gården Austevoll ved Kalandsvannet) Her står det at Kari Hallsteinsdatter, f ca 1665, d.1735, ble gift med Mons Bårdsen, 1666-1745. 8 barn Håper dette er til hjelp. Mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan du ta litt av det som står om folket på gnr 60 Henne?Her er gnr 61 fra Rygh: Gimmeland. Udt. jø2mmelann, j,ymme-. -- [Gemmeland NRJ. II 510.] Gømelandt NRJ. III 458. Giømelandt 1563. Giemme- land 1610. Gimmeland 1620. Giemmeland 1667. Gimmeland 1723.Hva er NRJ forkortelse for? *** Så kildene her på DA:1519:Tord på Gimmeland [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=1519nhl&gardpostnr=839&merk=839#ovre>LenkeHenne ikke nevnt. Halstein var det på Bratland.1563:Halstein på Gimmeland LenkeTore på Henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Oppsitterne og deres guttebarn som er listet i 1701 tellingen finnes alle i Fanaboken. Her er utdrag fra Fanaboken om Henne: Tore er nemnd fleire gonger i tida 1563-1603. Del 1: (Bruk 1,2 og 6) Rasmus Nilsen er nemnd 1608-45, g.m. Elsebe. Nils Hallvardsen hadde bruket frå 1646-ca 1680. Konens navn ukjent. Barn: Hallvard, Anna, Dordi på Almeland. Hallvard Nilsen var bruker her i 1680 årene. Søsteren Anna, ca 1668-1732 ble gift med Håkon Pedersen Y. Hamre, 1645-1711 og overtok etter Hallvard. Barn: Nils på Henne, Peder b. i Bergen, Anna b. på Frotvedt, Helga tente heime. Del 2: (Bruk 3, 4 og 5) Jørgen budde her 1610-35. I årene 1620-35 var han sammen med Kolbein som og er rekna som husmann. Johannes Pedersen brukte halve Henne ca 1635-1650. Gm Dordi. Dei hadde sonen Lars. Lars Johannessen hadde bruket etter faren og fram til 1680. Enkja hadde bruket i 1685. Daniel var bruker kring 1690. Kanskje var han g.m.enkja etter Lars. I 1692 kom det nye folk fra Arna: Nils Anderssen Holo og Anna Jensdatter Haukeland. mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror vi er kommet så langt som vi kan komme.Jeg mener vi har nok belegg for å anta med ganske stor sansynlighet at Marita var datter til Halstein Christophersen Gimmeland. At konens navn er ukjent kommer vel av at kvinner ikke er n i 1666. KB starter i 1712. Skiftene i 1702, men ingen ting av interesse. En privat slektsside har dette: Kari Halsteinsdtr Gimmeland (1665-1735) gm Mons Bårdsson (AUSTEVOLL) (1666-1745)Halstein Kristoffersson GIMMELAND, n br til 1680 gm NN Kristoffer Eriksson (GIMMELAND, n 1608-1645 gm Bodil Halsteinsdtr Gimmeland Halstein (GIMMELAND, Fana), n 1563-1611 gm Synneva NN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

6) Bygdeboka fra Samnanger har ikke de samme barna til Peder Larsson Våga (ca 1645 - død 55 år gammel i 1705) og Ingeber Torgeirsdtr død 1691. Han skriver at de hadde to barn sammen: Knut Pedersen nevnt som soldat i 1701 og Kari Pedersdtr gift i 1797 (det er galt! Det skal nok være 1697) med Bjørne Eriksson Tveitarås.Peder og Ingebor var jo som sagt gift i 1673, så de kan jo ikke ha fått barn før den tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.