Gå til innhold
Arkivverket

[#75570] hjelp til og finne skipslisten for Gunder Berg


Gjest bjørn andreas løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest bjørn andreas løkken

Hei , er det noen som kan hjelpe meg og finne skipslisten for ' Tingvalla ' min oldefars bror het for Gunder Kristensen , men tok navnet Berg , enten før eller etter de kom til USA , han var født i 1855 i Romedal men utdannet seg som sersjant i jegerkorpset ca 1879 i Oslo og giftet seg med Hanna Hafnor i Oslo før de emigrerte til USA i 1880 - 81 , med seg på turen hadde de sin nyfødte førstefødte sønn Halfdan på 9 måneder , Regner med at de gikk i land på Ellis Island , deres bestemmelsessted var Junction City i Wisconsin. Jeg trenger så sårt denne skipslisten til min bok om vår slektshistorie På forhånd tusen takk for hjelp , vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Arne ( jeg tror du har hjulpet meg med en skipsliste før jeg , hvis jeg ikke husker feil ) Tusen takk for at du kom inn på banen.Jada det er ' min ' Gunder og Hanna som reiser her sammen med sin sønn Halfdan . Navnene deres er litt feil skrevet her og likedan Romsdal , som skal være Romedal.Tror du det er noen mulighet for og finne Skipslisten for Ammerikabåten ? skulle gjerne hatt den i utprintbar versjon ,Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ser at S/S 'Thigvalla' gikk fra Christiania den 23. juni og var i New York den 7. juli - men jeg har vansker med å finne denne passajerlisten. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Jeg tror jeg fant listen: New York Passenger Lists, 1820-1957 about Jas Berg Name: Jas Berg Arrival Date: 11 Jul 1881 Estimated birth year: abt 1856 Age: 25 Gender: Male Port of Departure: Christiania, Norway and Kristiansand, Norway and Copenhagen, Denmark Destination: Norway Place of Origin: Norway Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Ship Name: Thingvalla Search Ship Database: View the Thingvalla in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York Line: 28 Microfilm Serial: M237 Microfilm Roll: M237_439 List Number: 931

bilete8435.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Flott, Gaute! Merkelig at jeg ikke fikk noe treff på mine søk, - forsøkte med både fornavn og etternavn og varianter av disse, men ikke tale om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Gaute og tusen takk Jeg tror jammen du har funnet den , men navnet Jas og reiseruten skjønner jeg ikke noe av , men Anne , Halfdan og Berg samt alder og Gunder som Sersjant det stemmer det , er det en del 2 på denne listen også ?Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

hei GauteDen er helt grei , du har funnet det viktigste for meg og tusen takk for det ,men med det samme jeg har deg her , er det noen andre dokumenter i forbindelse med Gunder sin emigrasjon som kunne vært spennende og hatt og som er tilgjengelig i data baser ?Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Gaute , joda det stemmer det , de var hjemme på besøk i 1914 og denne listen hadde jeg ikke heller , er det side 2 her ? Og siden vi nå er inne på skipsfart er det mulig og trylle frem bilde av båten ' tingvalla ' ?Vennelig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Mer om Thingvalla:Ship Information Ship Name: Thingvalla Years in service: 1874- Funnels: 1 Masts: 3 Aliases: Aslaug Shipping Line: Thingvalla Ship Description: Builder: Burmeister and Wain, Copenhagen, Denmark. Tonnage: 2,524. Dimensions: 301' x 37'. Single-screw, 10 knots. Compound engines. Three masts, one funnel. Iron hull. History: Passengers: 50 first, 50 second, 900 third. Service: Copenhagen-New York. The Scandinavian-American Line acquired vessel in 1898. Made her final voyage to New York in 1900. Sold in November 1900. Renamed: Aslaug (Danish).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Gaute , tøff båt , bøyer meg i støvet her snart jeg , nei har ikke noen folketellinger på dem . 3 av sønnene deres var med i 1 Verdenskrig , du skulle vel ikke ha tilgang på militære registreingskort også , i tilfelle gi meg beskjed så skal du få navn og fødselsdatoer og fødested på de 3 guttene Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Dersom vi har rett familie, skal jeg sende over bilde av folketellingen.1900 United States Federal Census about Gunar Berg Name: Gunar Berg [Gustav Berg] Home in 1900: Eau Pleine, Portage, Wisconsin Age: 44 Birth Date: Oct 1855 Birthplace: Norway Race: White Gender: Male Immigration Year: 1881 Relationship to Head of House: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Spouse's name: Hanna Marriage Year: 1880 Marital Status: Married Years Married: 20 Residence : Eau Pleine Township, Portage, Wisconsin Occupation: View on Image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Gunar Berg 44 Hanna Berg 44 Bjorne Berg 17 Sigri Berg 15 Gunder O Berg 12 Gundi B Berg 10 Aagot K Berg 7 Otto E Berg 5 Harald H Berg 3 Ephraim Berg 3/12 View Original RecordView original image View blank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei GauteJoda dette er Gunder sin familie , navnene er skrevet litt over stokk og stein her men det er jo litt av sjarmen med ' Amerikaniseringen 'Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Er dette vår Harald H. Berg? U.S. National Homes for Disabled Volunteer Soldiers, 1866-1938 about Harold H Berg Name: Harold H Berg Birth Year: abt 1898 Keyed Birth Location: Wisconsin Birth State: Wisconsin Admitted Year: 1930 Age at Admission: 32 State: Wisconsin County: Milwaukee [Washington] City: Milwaukee [Wood] Branch: Northwestern Branch

bilete8444. berg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Gaute , tusen takkBarney Berg er den ene sønnen til Gunder så den er rett. Gunnar Olaf Berg er jeg litt i tvil om , skal sjekke den nøyere og den siste du fant på Harold Berg er også riktig , men der fikk jeg ikke opp noe bilde , så hvis du kan prøve og legge det ut en gang til. Ephraim Berg var også i WW1 og Otto Berg ogsåVennlig hilsen BJørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei igjen GauteHar studert registreringskortet på Gunar Oaf Berg , jeg kommer frem til at det er sønnen til Gunder som var med i WW 1 , hans døpenavn var Olaf Berg og det stemmer med fødselsdata på ham , har du mulighet for og legge ut det på Harold Berg på nytt , da det ikke ble noe bilde på det første du la ut. To sønner til av Gunder var også med i WW1 nemlig Ephraim og Otto Berg , finner du noe på dem også så hadde det vært flott. På forhånd takk hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.