Gå til innhold
Arkivverket

[#75575] Aleksander Johannesen Engen,Koppen i Rakkestad 1871-1955


Gjest Gunnar Engen
 Del

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei Gunnar Har du han i 1900 tellingen? Du kan gå på Grimstad Plass i Rakkestad. Det er kanskje han du leter etter. Det ser ut som du må se i kiekebøkene for Øymark Digitalarkivet 1900-telling for 0128 Rakkestad 3180 100 Grimstadpl. (Oredalen) 1 Rakkestad Aleksander Johanness. m b hf g Husm m j arbeider paa husbondsgaarden født 1871 Ømark Sm543 55 Rakkestad 8 100 1 Grimstadpl. (Oredalen) 6 6 6 j j j j j Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf. 3180 1 Aleksander Johanness. m b hf g Husm m j arbeider paa husbondsgaarden 1871 Ømark Sm n s 3181 Maren Hans. k b hm g steller børn og hus 1870 t n s 3182 Oljanna Aslaks. k b el ug understøttes af fattigvæsenet 1829 Borge Sm n s 3183 Helga Aleksandersd. k b d børn 1894 t n s 3184 Johannes Aleksanders. m b s børn 1896 t n s 3185 Olga Aleksanders. k b d børn 23.11.1899 t n s Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er vel 99 % sjanse for at foregående lenke, denne Lenke fra innlegg 3 stemmer.Men jeg ser det blir noe plunder med å bli sikker på at rette foreldre gjenfinnes som gifte/ døpte i Øymark/Rakkestad når man ser på det som er oppgitt som fødselsdato (?) på Aleksanders foreldre i lenken i innlegg 4, - særlig med tanke på at morens navn skal være ELEN JONASDATTER f.1836.Før man gir seg i kast videre: Dette er vel problemet?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Engen

Hallo Bjørg (4) og Ivar (5)Som Bjørg er kommet fram til er Aleksander, gutt nr 78, min bestefar. Men når det gjelder opplysningene som kommer fram der om foreldrene hans er det noe som ikke stemmer. Iver har rett i at det er her problemet er. I FT av 1865 for Aremark står Elen Jonasdtr. som konen til Johannes Andersen. Den oppgitte barnerekke samsvarer forøvrig med kjente søsken til Aleksander. Dessuten er det korrekt at de bodde på Damsløkken. Trekker man oppgitt alder fra FT-tidspunktet blir fødselstidspunktet for Aleksanders foreldre 1826/1827. I en rodeseddel som foreligger etter Aleksander står husmann Johannes Anderssen og Elen Jonasdtr. oppført som hans foreldre, og jeg tror at dette må være riktig å gå videre herfra.mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

OK. Da starter vi der:Også for meg synes det overveiende sannsynlig at farens navn var Johannes Andersen (ikke Olsen). Når en av fadderne ved dåpen til Aleksanders datter, Olga Marie, født 7/9-1897, døpt 17/10-1797. heter JULIUS JOHANNESEN GRIMSTADPLASS (her i 1900, - NB:fra Ømark [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f00128&gardpostnr=542&personpostnr=3174&merk=3174#ovre>Lenke ), så må han være identisk med den Julius Johannesen som døpes i Øymark 7. september 1862 (nr. 82 Lenke . )Foreldrene kalles her JOHANNES ANDERSEN OG ELIN JONASDATTER, og holder til på Damsløkken (som jeg tror er en plass under Søgaard). Her er denne barnerike familien 6 år før Aleksander blir født. (FT1865 Lenke .)(Om man ser nøyere etter, tror jeg flere barn i denne søskenflokken opptrer som fadder i dåp av Aleksanders barn)Johannes Andersen (NB.Fra Rakkestad) og Elin/Elin Jonasdatter inngikk ekteskap i Aremark/Øymark 19.september 1846. (Nr. 21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Engen

Hei igjen Iver ! Takk for innspill og oppklarende detaljer. Dette stemmer godt med de detaljene jeg har så langt. Godt å få det bekrefet fra andre. Jer er enig i at presten i Aremark har hatt en dårlig dag på jobben da han førte inn dataene for dåpen til Aleksander. Nå får jeg finne ut hvem den rette Johannes Andersen fra Rakkestad er. I utgangspunktet har jeg 3 stk å velge mellom. Et teknisk såørsmål til slutt. Hvordan gjør du det når du legger inn lenker fra ytre kilder i et innlegg her i brukerforum. Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Bygdeboka for Øymark (som jeg nettopp nå slo opp i), forteller at Aleksanders far, Johannes Andersen, var fra Tjerbo i Rakkestad.Han skal altså være født i ca. 1826 og i Rakkestad har vi følgende dåpsdatoer der gutter med navnet JOHANNES, med far som heter ANDERS omkring denne tiden:20 Dec 1825. 30 Dec 1825. 13 Jan 1827. 12 Jan 1827. Så nå er det bare å bla i kirkeboka.Det star faktisk en del om familien på Damsløkka. I den relativt nye (2007) bygdeboka for Øymark. Etter FT1865 fikk Johannes og Elen/Elin datteren Juliane Elise (1867) og Aleksander (1871).Aleksanders mor (Elen) døde før folketellinga i 1875. Johannes giftet seg på nytt med Anne Marie Aslaksdatter (f.1826) fra Grinderødegården i 1879. Johannes døde i 1899IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Her har vi vel utflyttingen til Johannes fra Rakkestad til Aremark - nr. 34, helt nede t.v.:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 8 (1842-1849), Utflyttede 1846, side 909-910. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=342&idx_id=342&uid=ny&idx_side=-225>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Engen

Hei ! Takk for opplysningen fra Bygdeboka i Øymark(10) om hvor Johannes ble født. Rette Johannes er nå på plass i anerekken. Takk for hjelpen så langt til Ivar og Egil. mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Før vi gir oss helt - Gunnar:Vet du om Julie Johannesdatter (f.i Stange, Hedm. 1872), boende på ENGEN i 1900 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f00128&gardpostnr=203&personpostnr=1237&merk=1237#ovre>Lenke kan tenkes å være halvsøstra til Aleksander?Denne Julie fra Hedemarken forlot Stange som 12-åring (i 1884) Lenke ,og dro til Rakkestad sammen med den 10 år eldre Anders Johannesen (antakelig en halvbror?) Lenke .Det pussige er at Julie holder til på GJULENplads i Rakkestad når hun konfirmeres i 1887 ( Nr. 7 Lenke ). Hennes foreldre står her oppført som Johannes Andresen og hustru Anne Kathrine Hansdatter, noe som (nesten) harmonerer med dåpsinnførselen på Stange i 1872. Der kalles faren Johannes ANDERSEN og moren mangler hustrutittelen (nr.11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Engen

Hei Ivar ! Jeg tror ikke at 'din' Julia kan ha noe med 'vår' Johannes å gjøre. Johannes og Elen fikk 8 barn, deriblant Juliane Elise f. 9/12-1867. Faren min, sønn av Aleksander Johannessen (f. 1871) hadde god greie på de onkler og tanter han hadde i Aremark. Jeg kan ikke huske at han noen gang nevnte at han hadde eller hadde hatt slekt i Hedemark. Familienavnet ENGEN kom inn i vår slekt etter at Aleksander bosatte seg på RognerudENGEN i Varteig i Østfold på begynnelsen av 1900-tallet. ---- Imidlertid er det pussig av gården Gjulem dukker opp i begge tilfelle. Johannes flytta jo fra Rakkestad/Gjulem i 1846 for å bosette seg i Aremark/Damsløkka. Skulle det dukke opp noe nytt og interessant får vi ta kontakt igjen. Du nevnte i innlegg 10 at 'du slo opp i bygdeboka for Øymark' og at det stod en del om Damsløkka der.Det kunne være interessant med en kopi - om jeg tør be- I tilfelle er min e-post gunnaeng@bbnett.no GE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Denne Julia fra Stange er det heller ikke så farlig med, og når du nå forteller at det i din familie er snakk om Engen i Varteig, - så faller et viktig indisium som grunnlag for denne spekulasjonen.Jeg bare tenkte at det neppe bare var tilfeldigheter som brakte ei 12-årig foreldreløs jente fra Stange og helt til Gjulem i Rakkestad, og at det derfor muligens kunne foreligge en eller annen ukjent familie-relasjon. – Og det var jo farens navn: Johannes Andersen, som satte fart i denne spekulasjonen.En alternativ forklaring på denne spekulasjonen var at jenta hadde annen type familietilknytting i Rakkestad som for eksempel den her: Lenke . (Men dette ligger på siden.)-Sender deg gjerne utskrift av bygdeboka i eller etter helgen!IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.