Gå til innhold
Arkivverket

[#75579] Peder Johan Andreassen, Flakstad


Gjest Kirsti Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Eriksen

Sliter med å finne anene til Peder Johan Andreassen i Flakstad. Han giftet seg med Berit Christine Pettersdatter i Flakstad kirke 24.08.1831. Begge hadde bosted Wareidet ved vielsen, og Peder er oppgitt å være 29 år ved vielsen. Jeg finner hverken Peders dåp eller konfirmasjon i Flakstad. Er det noen som kan hjelpe?Vennlig hilsen Kirsti Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Eriksen

Tror ikke det er samme mann, da jeg nettopp har funnet en Peder Johan Andreassen død i 1847, i en alder av 42 år. Bosted da er oppgitt til Sjurgården, og datteren deres er født på ØvreValle i 1833. Ser dermed ut som Peder og Berit har flyttet fra Vareide til Fredvang. Men fortsatt ingen spor av foreldrene :-)Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Jeg forstår det slik at du har funnet giftermålet,-står ikke navnet på Peders foreldre, eller i det minste far der? Så kan du vel lete opp denne 1801-tellinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Tror Kirsti har rett ang.at Peder Johan døde tidlig,fant ei Bereth Pedersdatter som enke på Ø.Valle i 1865 som jeg tror er enka etter Peder Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Eriksen

Dessverre er det ingen info om hans foreldre ved vielsen. Er nok avhengig av å finne dåp eller konfirmasjon, men må innrømme at ministerialboka 1792-1819 for Flakstad er et hakk over mitt lesenivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Jeg tror Peder Johan er født på Haug i Buksnes, nabosogn til Flakstad. Du finner fam. på tell. i 1801. Det som gjør at jeg tror dette er riktig er mellomnavnet til Peder Johan og Berit Cristines datter. Andreas Nilsen og Iverine Iversdtr. Heldt blir gift 30.07.1790 i Buksnes, og får flere barn. Peder J. og Berit døper datteren Pernille Johanne Heldt. Andreas og Iverine døper sin eldste sønn Iver Heldt, og han var født 1.04.1791. Peder Johan oppgitt å være 1 år, så han er nok f.1800 -01. Hilsen Gullbjørg Storvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Eriksen

Dette ser veldig interessant ut. Du vet ikke tilfeldigvis hvor Heldt/Helt-navnet stammer fra? Jeg finner det igjen i to tilsynelatende vidt forskjellige grener av familien (dog begge i Flakstad), så jeg skulle gjerne visst mer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg vet ikke hvor Heldt/helt navnet kommer fra. Det er som du sier ett gammelt navn. Jeg kommer borti det gjennom at Iver Helt er gift inn i Ursin-familien. Jeg prøver nå å bla meg nedover fra ham og oppover fra Iverina for å se om slektene møtes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Du finner det ihvertfall i Bergen. Det virker som Iver ble boende på Haug, og døde der 10.08.1835, 44 år gml. Det er jo vanskelig å finne eksakt når Peder Johan er født, siden kirkebøkene mangler for en lang periode. Andreas og Iverine3 fikk også datteren Maren Christine, f.25.04.1793. Det er nok hun som kalles Cristiana i 1801. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Iverina Iversdatter var gift med Anders Nielsen 1. ekteskap. Hennes mor var Johanna Pedersdatter, Lille Ejdet i Buksnes. Skifte 8/12-1801. Johanna var da gift med Jens Ellevsen, Lille Ejdet i Buksnes. Dette var hennes 2. ekteskap.PS i Skifte nevnes Aleth Iversdatter, Voje gift Benjamin Nielsen.Ingerborg Iversdatter Dønvolden. Gift Ole gjertsenPeter Jensen, Haug - 2. ekteskap Eller Jensen Berethe Maria Jensdatter Johanna Jensdatter gift Ole Pedersen, Grennen Elisabeth Jensdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Isj det stopper der. Jeg finner ikke Iverina Iversdatter sin far. Det var synd, hadde vært morro å koblet til resten av treet.PS: Ole Helt død 1535 er den med navnet Helt som jeg har øverst på slektstreet på den grenen. Så klarer du å komme inn på den greina så har jeg mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Christiane i 1801 er ikke Maren Christine. Hun døde 20.06.1793. Du finner 2 mennesker til med navnet Helt i Buksnes. Maren Andersdtr., 29 år i 1801. Var enke av bondestand m. datteren Elisabeth Malena Andreasdtr. Helt, 2 år på Nedre Sennesvig i Hoel. Så er det Sophia Katarina Pedersdtr. Helt, 15 år på Baarsund, hos foreldrene Peder Andersen og Berit Maria Hansdtr. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

glemte å ta med Lisbeth Iversdtr. Helt som var gift med Anders Michelsen på Flæsa. Vet ikke når de ble gift, men i 1774 fikk de sønnen Christen Bang Andersen. Kanskje var Lisbeth en søster av Iverine? Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg finner en Peder Johan Andreassen 42 år i 1841. Det er da Niels Dass Andreassen som er død. Kan det være riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

OMG, vi er i slekt.Johanna Pedersdatter er den samme som Johanna Pedersdatter Crantz hun er min tipptipptipptipptipp oldemors sin andre mann sin søster - tok du den? født 13.11.1740 Bor i 1765 under ekstraskatten i Læknes og er gift med Iver Israelssen Helt Bor samme sted 1768. Dør i Buksnes i 1801 etterlater seg 8 barn.Faren er Peder Drejer Crantz og bor på lilleeidet. Hans far er Peder Crantz sogneprest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei igjen. Jeg har vært innom Børje Jonsson, og der finner dere hele slekten under Haug sogn i Buksnes, under Anders Nilsen. Iverine var datter av Iver Israelsen Helt og Johanna Pedersdtr. Crantz. Hennes foreldre: Peder Drejer Crantz og Alhed Margrethe Jensdtr. Grøn. Det er flere ledd bakover. Peder Johan Andersen nevnes bosatt på Øvre Valle i Flakstad 1841. Var nevnt i skiftet etter broren Niels Dass Andreassen 4.11.1841. Iverine Iversdtr. Helt døde i 1809 og det gjorde også mannen Anders. Lykke til. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Eriksen

Så morsomt! Johanna Pedersdatter er min tipptipptipptippoldemor. Har du mer informasjon, mottas dette med stor takk! Det er bare å si fra om du ønsker info om min gren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Eriksen

Takk til deg også Gullbjørg. Jeg kjenner ikke til Børje Jonsson, det høres jo svært spennende du det du forteller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Hei igjenJeg bruker mye geni.com til registrering. Om du er interessert så ligger mesteparten av det jeg har der. Jeg hadde ikke liggende akkurat dette der, men nå ligger det ned til Peder Johan Andersen. LenkeHvis du har lyst å legge ut din slekt etter ham så hadde det vært veldig morro, vi er ganske mange som jobber på omtrent samme slekta så det kan være du finner flere slektninger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei igjen. Det finnes en slektsbok om slekten Crantz. Det er en dame her fra Troms som har skrevet den. Den kan nok lånes på bibliotek. Dessverre husker jeg ikke hva damen het, men hun har også skrevet en om slekten Figenschou. Om du vil se på Børje Jonsson, så søker du bare på hans navn, og så velger du slektsforskning. Når siden kommer opp, velg det norske flagget, og når den siden kommer opp, rull nedover til du finner 'norsk database', og trykk. Da får du opp en side med mange navn, rull nedover til du kommer til sognene, velg Buksnes sogn Haug, og trykk. Rull deretter ned til du finner Anders Nilsen 1767, trykk, og da har du det du trenger. Håper du forsto dette. Lykke til. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.