Gå til innhold
Arkivverket

[#75587] Ole Larsen Rudiløkken i Vågå Sel


Gjest Ronny Hallin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

Du finner avskrift av kirkebøkene for Vågå på Arkivnett Oppland (www.arkivnett.ol.no).Foreldrene til Ole Larsen f. 19.6.1819. dp. 27.6.1819 er Lars Olsen og Rønnov Hansdatter, husfolk, Formoeie, Sel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Foreldrene gifter seg 13.10.1811 (Vågå Mini 1810-1815, pag 84). Navnet til moren skrives her Rønnoug. Begge vitnene er fra Olstad (Sel).Det finnes en Rønnoug Hansdatter på Olstad i FT1801 (20 år), men jeg vet ikke om det kan være riktig person. Det finnes også en Lars Olsen med samme alder på Rudi, men heller ikke her vet jeg om det kan være riktig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Hallin

Det måste vara Lars Olsen Rudi som är rätt. Någon har sagt att Rønnoug Hansdatter hette också Formoeie så hennes far bör heta Hans och gården han bodde på något på Formo eller på Olstad, allt blir förvirrande med alla olika namn på gårdar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Hvis Lars Olsen kom fra Rudi (Sel), finner du ham i FT1801 som soldat og farver, 20 år og ugift. På samme sted finner du også foreldrene Ole Olsen, 60 år, og Berte Pedersdatter 50 år, begge med føderåd på gården.Og hvis Rønnaug Hansdatter kom fra Olstad, finner du henne der i FT1801, sammen med foreldrene Hans Simonsen, gårdbruker, 51 år, og Sigri Syversdatter 41 år. Det er vel disse som gifter seg på Lesja 6.7.1780 (ifølge FamilySearch).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Hei!Om du Ronny har interesse av det så har jeg en del stoff om forfedrene til Ole Larsen. Jeg har E-postadr.: rudiloe@online.noEt par korrigeringer, Ole Larsen er født 9.6.1819 på Bjørnvolden, Sel. Og Hans Simonsen Olstad gifter seg med Sigrid Syversdatter Nørstegard i Dovre kirke, ikke Lesja.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ronny Hallin

Jag behöver hjälp med att finna när och var Ole Olsen Rudi föddes, jag tror det var mellan 1710 och 1715. Han gifte sig med Sigrid Larsdatter född 1714.Jag önskar deras föräldrar data också.Hoppas att någon kan hjälp mig med detta.Mvh Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

I tilfelle du ikke vet det allerede, er Ole Olsen (f 1740), kona Berte Pedersdatter og hennes forfedre omtalt på www.bredebygden.com , under Åsåren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Hallin

Jag vet att Ole Olsen f 1740 blev gift med Berte Pedersdatter men det är denna Ole Olsen's föräldrar jag är ute efter för hans fader heter också Ole Olsen och som gifte sig med Sigrid Larsdatter f 1714 och jag vet inte vad hennes föräldrar heter eller kommer ifrån. Fadern till Sigrid heter säkert Lars i förnamn men efternamn vet jag inte.Hjälp med detta önskar jag :-)Mvh Ronny Hallin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

I innlegg (1)spør du etter forfedre til Ole Larsen. Mitt innlegg (8) var et svar på dette. Det er lettere å hjelpe hvis du opplyser hva du faktisk vet...Det er vel sannsynligvis Ole Olsen og Sigrid Larsdatter som gifter seg på Lesja 31.1.1740, og i såfall er nok minst en av dem fra Lesja. Men du visste kanskje det også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Hallin

Kan det vara på den här sidan Lenke där jag finner en Ole Olsen med något jag inte föstår vad det står efter hans namn men jag set att det står Sigrid Larsdatter. Kan du tyda vad det står efter namnet Ole Olsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.