Gå til innhold
Arkivverket

[#75588] Fogd Bjørn Michelsen Ursin og Mikkel Ursin - hans sønn?


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Bjørn Michelsen Ursin([url="http://www.geni.com/profile/index/6000000006126572108?fsession_id=1264763140374&from_flash=1&foo=4169&through=6000000002187860484>Lenke) Var gift to ganger, men fikk bare barn i første ekteskap.I skifte hans står to døtre: Anne Maren Ursin og Maren Ursin. Siste er død ved skifte.MEN de aller fleste setter også opp Mikkel Ursin (Lenke) som sønn av Bjørn.Kan dette stemme? er han strøket i testamentet siden han ikke er med i skifte?Vi vet hvordan deg gikk videre med ham og finner ham igjen i folketellingen 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Det er absolutt ingenting i det du her legger fram som tilsier at Mikkel Ursin skal være sønn av Bjørn. Omvendt, skiftet er en håndfast dokumentasjon på hvem som var Bjørn Ursins livsarvinger. Når Mikkel ikke inngår blant disse, samtidig som hans aldersangivelse klart indikerer at han ikke kan være fra Bjørns fertile ekteskap, må en nok lete etter en annen forbindelse mellom de to Ursin'ene enn far og sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei. Folketellinger bør jo være korrekte, men jeg er ikke like sikker bestandig. Ifølge til Börje Jonssens slektsider er salige Michael født 1719. Se vedlegg:------------------------------------------- MICHAEL BJØRNSEN URSIN, f 1719 i Buksnes sogn, d 1811 i Trondenes sogn. Lensmann, Gårdbruker i Sandtorg, Trondenes sogn.FÖD. 1719DÖD. 1811 i Trondenes sogn.Är nämnd i boken Viborg s.29 G m DORTHEA MATHIASDATTER TRANE, f 1728 i Trondenes sogn, d 1784 i Trondenes sogn. Hustru i Sandtorg, Trondenes sogn.Barn: Mathias Michaelsen Ursin, f 1755, d 1837 Tore Andreassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei. Folketellinger bør jo være korrekte, men jeg er ikke like sikker bestandig. Ifølge Börje Jonssens slektsider er salige Michael født 1719. Se vedlegg:------------------------------------------- MICHAEL BJØRNSEN URSIN, f 1719 i Buksnes sogn, d 1811 i Trondenes sogn. Lensmann, Gårdbruker i Sandtorg, Trondenes sogn.FÖD. 1719DÖD. 1811 i Trondenes sogn.Är nämnd i boken Viborg s.29 G m DORTHEA MATHIASDATTER TRANE, f 1728 i Trondenes sogn, d 1784 i Trondenes sogn. Hustru i Sandtorg, Trondenes sogn.Barn: Mathias Michaelsen Ursin, f 1755, d 1837 Tore Andreassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Ja dette er helt rikig. Men når Börje Jonssen har tallet 1719 - hvor kommer det fra? Er det ett 'konstruert' tall? Jeg tenker at de kan ha laget ett ca tall utfra første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Ja dette er helt rikig. Men når Börje Jonssen har tallet 1719 - hvor kommer det fra? Er det ett 'konstruert' tall? Jeg tenker at de kan ha laget ett ca tall utfra første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Konstruksjoner er det nok mange som driver med, men en annen slektside: Danske Simon Ellefsen opperer også med de nevnte årstall 1719-1811. Han bruker som kilde:Bergljot Holte Bjørkenes og Margareth Jensen: Folk og slekt i Trondenes (1997), s. 172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Tore har helt rett i at folketellinger bør være korrekte, men alt vi vet om dem tilsier at de er slett ikke korrekte hva aldersangivelser angår. Særlig ikke når personer oppgis med runde antall år, som her. Men det vi også vet, er at alderangivelser på eldre personer konsekvent blåses opp i folketellingene. Når altså Mikkel angis som 70 år i 1801, har han helt sikkert ikke vært 82. Det skal snarere trekkes fra år enn legges til, så jeg vil tro at han godt kan ha vært født nokså sent på 1730-tallet.Det forandrer allikevel ikke på oppgavene fra skiftet, som vi ikke bare bør, men må kunne stole på. Forbindelsen mellom Mikkel og Bjørn bør altså strykes i alle slektsoversikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg har faktisk sett eksemplar på at personar ikkje er nemnd i skiftet, sjølv om dei etter andre prov måtte høyra til der. Årsaka kan til dømes vera at dei har fått så mykje i giftingsgåve at dei ikkje har noko til gode. Korleis det er i det tilfellet som vert drøfta her, veit eg sjølvsagt ikkje, men i tilfelle ein vil halda fast på denne relasjonen, bør ein finna handfaste prov på at så er tilfelle.Eg er med andre ord langt på veg samd med Lars, men ser ikkje på manglande oppføring i eit skifte som eit 100% sikkert prov på at vedkomande ikkje tilhøyrde til dømes søskenflokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg lurte en stund på om det kunne være en uekte sønn, men han ble ganske godt gift så det bør jo tyde på at han kom fra en 'skikkelig' familie. Michael hadde en datter Maren som er nevnt i hans skift. Hun var død da. Men hun hadde to sønner, den ene het Bjørn Ursin. Han er født ca 1730. Så utfra 1801-70 år så stemmer jo han og vi vet ikke hvor det ble av ham. Så han er jo en 'kandidat', men hvorfor skulle han skifte navn? Kan Michael ha tatt ham til seg da datteren døde? Det gir oss jo en kobling, men forklarer ikke hvorfor han skifter navn. Det blir litt 'vill' gjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Egil Hansen

Bergljot Holte Bjørkenes og Margareth Jensen: Folk og slekt i Trondenes (1997), s. 172 Viser bare til giftemålet. Ingen foreldre eller fødselssted på ham. Veldig synd.Noen slektslister oppererer også med ett etternavn Todal/Thodal på Mikkel. Hvor dette kommer fra er jeg usikker på. Kanskje fra hans barn igjen? Jeg finner ikke at Michel bruker dette.Hvis faren til Michel er en Todal, hvorfor kaller han seg da Ursin? Han burde jo da kalle seg Michel Todal eller Michel Ursin Todal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.