Gå til innhold
Arkivverket

[#75590] Mogens Olsen Kinde/Nykvern = M.O. Houg ?


Gjest Jan Nordum
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Nordum

1799 dør Mogens Olsen på Nykvern i Ringsaker,han er da gift med Ragnhild Nilsdatter.Mogens Olsen drev gården og kvernbruket. Han hadde tidligere vært gift med Anne Hansdatter (gift 1787).Når han gifter seg i 1787 står han oppført som enkemann. Mogens Olsen Nykvern/Kinde ser ut til å ha vært gift 3 ganger. Er Mogens Olsen Kinde/Nykvern samme mann som Mons/Mogens Olsen Houg som gifter seg 1770 med Marthe Olsdatter ? Hvem er Mogens/Mons Olsen Nykvern/Kindes foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hvordan kommer du fram til det resultatet?Det er 7 Mons Olsen som gifter seg mellom 1770og 1787. Siden Mons OLsen som død i 1799 er 56 år 3 mnd så burde han være f. ca, 1743. Der er det ingen men en i 1746.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Har egentlig ikke kommet frem til noe resultat. Det var ment som et spørsmål og mulig hypotese. En av grunnene til at jeg tror det kan være samme mann som gifter seg, er at Mogens Olsen som dør 1799,har vært gift 3 ganger.Og at en Svend Olsen fra Houg opptrer som forlover for Mogens Olsen.Men har ikke funnet ut om denne Svend Olsen Houg er en bror av Mogens Olsen,som dør 1799.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Svend Olsen på Houg er f. 1757 med Ole Andersen som far og er ikke bror til Mons. Mons Olsen døpt 7/4-1746 Dalseng. Foreldre: Ole Mogensen og Rangdi Erichsdatter. gift 25/11-1745.Tilsammen 5 barn, Mons 1746, Erich 1747, Ingebor 1749. Mari 1752, Marthe 1761. Mons Olsen g. 1) 6/11-1770 med Marthe Olsdatter, Sørum. Barn: Ole 1771. Mari 1774, Rasmus 1778, Oliv 1782, Oliv 1784. Marthe bgr. 1785 Storbrattenseie. Mons Olsen, enkemann g. 2) 3/6-1787 m enke Anne Hansdatter. Hun død 1789.Barn: Mons 1788 på Kinde. Mons OLsen enkemann g. 3) ?? Ragnild Nilsdatter. Barn: Nils 1792 . Kinde, Mons 1795. Krogen. Erich 1797, Krogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg er på meget gyngende grunn, men synes at det er noe her som ikke er dokumentert. Det virker for meg lite trolig at Mons Olsen født på Dalseng oppe i Brumund kom til Brøttum på sine gamle dager. Dersom Marte Olsdatter Sørum f 1750 døde på stor Bratten-eie i 1785, så understreker det at familien da fortsatt holdt seg i Brumund.Hvem var da den Mons Olsen som var på Veltmolstad i Brumund i 1801? Det mangler riktig nok noen få år på at han er født i 1747, men ikke flere enn at han også passer inn som barn av Rangdi Eriksdatter og Ole Monsen.Mons på Nykvern var altså møller. Disse møllerene flyttet en god del, så dersom han oppe i Brumund også var møller, så blir det mere rimelig, men jeg har i hvertfall ingen indikasjoner på at han i Brumund var møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Ole Mogtensen Høyby og Rangdi Eriksdatter Dalseng hadde ei datter, Ingeborg, gift til Haug m Lars Olsen av og til kalt Lillebolstad. Synes også å huske at Mons Olsen var inniblandet i en sak eller skifte eller eller? på Haug i Brumund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Takk for svar.Fint å få svar fra folk som er kjent i området. Det ser iallefall ut som det er samme mann som gifter seg tre ganger. Det er vel ikke så usannsynlig at en mann kan flytte fra Brumund til Brøttum,når han blir enkemann.Mons Olsen var bare 39 år første gang han ble enkemann. Hvis Mogens Olsen hadde en søster som bodde på Haug,kan jo det også være en indikasjon på at den Mons Olsen som er bosatt på Haug når han gifter seg i 1770,er fra Dalseng. Mons Olsens tredje kone Ragnhild Nilsdatter var forøvrig fra Nes,så det var nok ikke så uvanlig at folk flyttet på seg mellom ulike 'kommuner'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er korrekt at man flyttet da også, Men jeg tror at vår Mogens bodde i Brumund hele livet Inntil det er bevist at Mons på velt Molstad har et annet utgangspunkt, tror jeg det er rett mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Thor Bøhmer (6):Klarer du å huske eller finne frem til hva slags ''sak'' Mons Olsen Haug var innblandet i? Jeg nedstammer selv fra Mons Olsen Dalseng/Haug og hans første kone Marte Olsdatter Sørum gjennom deres sønn Ole Monsen Sørum/Lillehagen (født 1771).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Joda, det finner jeg sikkert, men nå er det så travelt at det blir det neppe tid til på lenge. Tror det var arv??? Eller gjorde han krav på odel, eller ble kjøpt ut? Der et sted tror jeg saken ligger. Jeg har lenge hatt problemer med å plassere vedkommende mot Haug, men denne debatten har muligens avklart litt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ja ja. men hva slags bevis har du Thor for at det jeg skrev er feil? 3 Ekteskap og dødsfall på konene passer nøyaktig inn. Data på han du sikter til i 1801: Mons Olsen , boende på Qvarberg gift 1/12-1791 med Berthe Olsdatter, Jønsrud. Hun er f. 172 på Jønsrud. Han burde være f. 1751 men finner han ikke. Begge to døde i 1821 og da var han 70 år, hun 62.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Denne Mons (Mogens) Olsen kan være han som er 13 år i Des.1763 og som er på Aanderud i Veldre i ekstraskatten 1762/64. Finner han ikke som døpt.Paret på Aanderud som passer er Ole Torgersen og Sissel Oudensdatter men de giftet seg ikke før i 1757...Krøkkete dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Hans, du får lese det jeg har skrevet. Syntes bare det var rart at Mons skulle havne helt borte på Brøttum. Men det bor samtidig folk fra både Brøttum og Nes i Brumund, så som jeg sa 'på gyngende grunn!'. Men jeg har kanskje fått ryddet litt i egne spørsmål rundt Haug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Da har jeg rusket opp i hukommelsen. Nils Mogensen Høyby bodde muligens på Haug i ca 10 år på 1730-tallet. Han eide et halvt skinn i garden og var kurator i fb med et skifte på Haug for den andre brukerfamilien. Nils var bror til Ole Mogensen g m Rangdi Eriksdatter. Se over. Det var altså ikke Ole Mogensen som var inniblandet i skifte på Haug, men Nils Mogensen. Det viktigste her er at din Mogens (Mons) Olsen hadde sterke forbindelser til Haug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Hans: Jeg trodde at Ole Torgersen f på Ånnerud og Sissel Oudensdatter Kråkvik? var på nedre Ånnerud ved den gamle Fagerlundskolen. De hadde ei datter Sissel Olsdtr f ca 1762. Ellers tror jeg at denne Ole Torgersen Ånnerud døde på Båshus, men det er neppe viktig i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Hans til ditt innlegg 12: Ole Syversen Ånnerud død ca 1758 var g m Lisbet Pedersdatter Tuv. Kunne denne Mogens i 1764 høre hjemme som deres barn? Muligens hadde de også ei datter Kari f ca 1757 død 1852 på Gimse?Tror ikke dette berører Mogens Nykvern, men det rydder opp i alle dise Monsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ole Syversen og Lisbet Pedersdtr hadde mari 1747, Syver 1751, Inger 1752, Ole 1753, Kari 1757. Ja, le Syversen død 1758. Enken gift igjen i 1758.Da er opphavet til Mons Olsen på Aanderud i 1763 uviss siden jeg ikke finner ham døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Ja, Hans, jeg må jo bare gi komlement. Denne debatten har du suplert bra! Det er ryddet opp i en del personer. Ellers er Veldre bb meget unøyaktig mht Brumund. For på Ånnerud i Brumund er det ført folk som aldri har bodd der! Så for de som drister seg til å bruke Veldre bb, så er advarselen herved gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Jeg tør si at Veldre bygdebok nesten ikke er verdt papiret den er skrevet på. Det er den bygdeboka ikke alene om dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette er nesten som å pirke i et åpent sår. Hvor kommer Kinde inn i bildet? Ser på Kinde i 1801 at det er en Ole Mogensen,70 år, far til gardkjærringa.Har kanskje han noe med Mogen Olsen Nykvern å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Kinde kommer inn i bildet fordi Mogens Olsen står oppført som boende på Kinde både 2nde og 3dje gang han gifter seg. I sitt 3dje ekteskap kjøper han Nykvern,hvor han dør 1799. Og er følgelig ikke med i folketellingen 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.