Gå til innhold
Arkivverket

[#75592] Tyding av anmerking i kirkebok Høland1794-1814, samt glassverksarbeider


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

Fødte 1810 nr 87 Casper Niels Jørgen : LenkeSP1: Er det ikke S.L. det står mellom 87 og B.N (barnets navn)? Hva betyr det?.SP2: Etter fadderne. Jeg tolker det som : NB foreldrene var fra Biri Glasværk. ??? ordet på neste linje hva er det?.SP3. Faren Amund Nielsen er fra Ambjør Lille i Snertingdal, moren Anne Maria Olsdatter er fra Biri Prestegjeld (det er det nærmeste jeg kommer). De finner jeg igjen ved ulike glassverk rundt om i Norge. før 1810: Biri Glassverk (jfr Høland kirkebok).1810 : Eid Glassverk på Nordre Eid i Høland.1813 : Idd - Ise Glassverk.1815 : Fåberg - Jevne Glassverk.1819 : Namdalseid - Aasnæs Glasværk.Hvilket yrke kunne han ha? Glassblåserne, glasspusterne var vel stort sett tyskere og engelsmenn. Hvilken annen kunnskap/kompetanse hadde han slik at han kunne flytte fra glassverk til glassverk og gjøre nytte for seg? Hva kunne det være?Casper er et sjeldent navn. Finner ingen i slekta, og bare 4 Casper i Biri FT-1801. Det er 2 barn, 1 glasspuster og forpakteren av Birie Glasværk Casper Kaufelt. Kan sønnen født 1810 fått navnet etter denne Casper Kaufelt? Kalte man opp barna etter slike personer rundt 1800?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Ludvig Mariboe kjøpte begge Eid-gårdene i 1810 og syntes straks å ha satt i gang med å bygge et glassverk like ved husmannsplassen Hage, det som ble hetende Eidsverket. Amund Nilsen har antagelig vært en av anleggsarbeiderne.Sønnen Casper Nils Jørgen ble født på Hage under Nordre Eid 24. september 1810, trolig som det første barn av arbeidere ved verket. Han har faktisk unnsluppet min årvåkenhet når det gjelder å knytte folk til glassverket, vel fordi foreldrene ikke uttrykkelig sies å være knyttet til dette. Det første barn jeg hittil har kjent, er født i april 1811, og faren oppgis da å ha 'opholdt sig i Arbeyde ved Eids Glasverk'. Men de opplysninger du legger frem, tyder jo på at Amund Nilsen har vært arbeider ved oppbyggingen av glassverket på Eid, før han drog videre.Om foreldrene Amund Nilsen og Anne Marie Olsdatter opplyses at de 'ere fra Biri Glasværk' og det legges til 'Hmds S.', altså husmannssønn. Dette er vel noe presten har lagt til som opplysning, nettopp fordi paret var utenbygds fra.Når det gjelder forkortelsen S.L. så står den for Soldat Lægd, altså en gård som huset soldat(er). Det fremgår av begynnelsen av kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Hjertelig takk, Odd for interessant innlegg. 'Hmds S.', altså husmannssønn. Ved FT-1801 er Amund ugift, inderst og går i dagleie. Han bor hos sin bror Lars på Ambjør Lille. Amund og broren Knut kjøpte så garden for 1000 rd i 1806 og drev så garden sammen i 1806-1808. Amund solgte sin del til Knut i 1808. Som man ser i Høland kirkebok kom han fra Biri Glassverk til Eid. Han er også gift med Anne Marie Olsdatter når Casper blir døpt.(ikke uekte). Dessverre er kirkeboka for Biri og Snertingdal for 1794-1814 blitt borte i en senere kirkebrann. Jeg vet derfor ingenting om foreldrene til Anne Marie. Jeg har to observasjoner om hennes alder: FT-1865 Mastermælen,Beitstad, N-T:77 år,født Biri Prgjld. død 22.9.1866 , 77 år Beitstad(Solberg).Det skulle tyde på at hun var født rundt 1788-89. Har så sjekket FT-1801 Biri - Snertingdal for å finne mulige kandidater av Anne Marie Olsdatter i 'rett alder' som kan sjekkes videre. Fant følgende:.1. Onsrud (Snertingdal) 12 år far(Ole Tollevsen gm M.E).2. Hovf (Biri) 12 år far (Ole Nielsen- K.O).3. Huskehus Nordre (Biri) 14 år , far (Ole Andersen-M.M)4. Svennes (Biri) 15 år tj.pike.5. Bratberg (Biri) 10 år , far (Ole Nielsen - K.C.).6 Rustaden (Snertingdal) 17 år, far (Ole Larsen-K.L).7 Haslie (Snertingdal) 19 år, far (Ole Daphinsen- R.E).Håper det går an å finne riktig Anne Marie ved å elimenere de andre. Så hvis noe kjenner til noen av disse Anne Mariene så hadde det vært fint å få vite det.I tillegg kan man jo filosofere over hvilket yrke Amund behersket som glassverk rundt om i Norge hadde behov for?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.