Gå til innhold
Arkivverket

[#75603] Foreldrene til Marte Nilsdatter på Skaarildbækken i Sør-Odal


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Marte ble gm Søren Christophersen Skaarildbækken den 30.12.1849. Hun var da 31 år og hennes far er Nils Olsen og hennes fødselsted (oppholdssted?) Sæter Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivvePermanent>http://www.arkivvePermanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Ved ft i 1865 bor de på Skaarildbækken og Marthe er 48 år og f. i Sør-Odal. Marte døde 5.aug. 1876 i Sør-Odal og hennes alder oppgis til 58 år og hennes fødselsår til 1818. Jeg finner henne ikke under døpte eller konfirmerte i kb for Strøm (Odalen).Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Undbekken

Hei! Har sett litt på dette i kveld, men finner ingen god løsning. Min første tanke var at dette er knyttet til Nyggård i Finnholt, siden både Skårilbekken og forloveren til Marta er nevnt Nygaard. Både navn på far og forlover passer til dette stedet, men har ikke funnet noe. Hun kan jo selvfølgelig være døpt i Eidskog (fant ingen der) i Nes eller Aurskog.MVH Ståle Undbekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg har sett litt på dåpsinnførslene til barna til Søren og Marthe, for å se om det finnes eventuell slekt blant fadderne. Her er i alle fall barna:Ragndine, 1850 - Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 1 (1849-1859), Fødte og døpte 1850, side 13. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8869&idx_id=8869&uid=ny&idx_side=-19>Lenke Permanent bildelenke: LenkeChristine, 1854 - Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 1 (1849-1859), Fødte og døpte 1854, side 62. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke Nils, 1856 - Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 1 (1849-1859), Fødte og døpte 1856, side 95. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke Sigvard, 1858 - Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 1 (1849-1859), Fødte og døpte 1858, side 125. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke Men det er liksom ingen av som «slår meg i øynene...». Bortsett fra ei Rangdi N. Skarnæs som var fadder på Ragndine, døpt i 1850. I folketellingen 1865 finner jeg ei Rangdi Nilsdatter, gift med Johan Olsen. Hun er 51 år og født i Sør-Odal Lenke Men jeg vet jo ikke om dette er samme damen i 1850 og 1865. Men sistnevnte Rangdi ble gift med Johan Olsen 25.11.1841 i Sør-Odal.Ifølge Family Search var Rangdi født 20.5.1816, datter av Nils Olsen og Berthe Olsdatter. Jeg har sjekket dette med kirkeboka og her er dåpen til Rangdi - Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 6 (1814-1850), Fødte og døpte 1816, side 25. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke Men ved foreldresøk i FS kan jeg ikke se at denne Nils Olsen hadde noen datter Marthe :(.Jeg finner ei Marthe Nilsdatter døpt i Furnes i 1814, datter av Nils Olsen og Mari Olsdatter, selv om dette er noen år for tidlig i forhold til oppgitt alder i folketelling og ved dødsfall - Hedmark fylke, Furnes i Vang, Ministerialbok nr. 6 /2 (1810-1827), Fødte og døpte 1814, side 393-394. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Takk Ståle og Anne. Ved vielsen til Marte og Søren er hennes fødested oppgitt til Sæter Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9144&idx_id=9144&uid=ny&idx_side=-195>Lenke Permanent bildelenke: Lenke alder er oppgitt til 31 år og det stemmer med alderen oppgitt da hun døde og alderen i ft i 1865. Det er derfor ganske sannsynlig at hun er f. i 1818 ( /- 1 år). Den Rangdine N. som var fadder til Rangdi Sørensdatter i 1850 har du tydet, Anne, å komme fra Skarnæs, men kan det heller tydes til Skaarild? Rangdi N. er vel ganske sannsynlig datter til Nils Olsen og Berte Olsdatter som ble gift som nr. 16 den 15. juni 1815 i Strøm Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Undbekken

Hei igjen! Rangdi N er datter av Nils Olsen Delbek og Berte Olsdtr. Haugslien. Jeg har ennå ikke sett ei Marte der. Nå har jeg bladd gjennom bygdeboka for området og ennå ingen gode ideer. Gården Sæter ligger sør i Sør-Odal, på østsiden av Glomma, mot Nes i Akershus. Gården hadde store områder som opprinnelig tilhørte gården. det kan derfor være mange plasses hun kom fra.MVH Ståle Undbekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.