Gå til innhold
Arkivverket

[#75605] Nordland. Rodde fra Velfjord -til Kabelvåg for å treffe en mann


Gjest Per Sørdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Sørdal

Marit Fredriksdtr f 1826/27 rodde fra Velfjord (Brønnøy) til Kabelvåg (Lofoten) for å treffe en mann. Er det noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Margaret. Jeg skal undersøke nermere i morgen med vedkommende som fortalte meg historien. Jeg har også hørt samme historien for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei igjen. Nå har jeg klart å fått tak i flere opplysninger: Marit Fredriksdtr f 1802/03 Vassås i Bindal på en gård som hette Danman. Hun oppgir at gutten -Andreas Thomasen- f 1827 i Vågan. Faren oppgies å være Thomas Nielsen, Sydalen i Gimsøy sogn. Da hun ikke fant faren, og ingen hadde hørt om han, dro hun tilbake til sin hjemplass. Gutten, Andreas Thomasen ble komfirmert 30.06.1844. Kirkebok Bindal/Vassås 1841-1862 side 109 nr 12 Lenke Jeg har hørt historien som ung (lenge siden) og lurer på om andre hadde hørt den, og kanse sitter med opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er vel han som er her i Fortegnelse Over afdóde fra fremmede Sogne under fiskeriet 18261826 ungkarl Thomas Nielsen Overbræklien Nordrahnen døde i Kabelvåg.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Steinar. Tusen takk. Det ser ut som om denne faren er riktig. Da Marit kom opp til Kabelvåg etter den lange roturen så var jo Thomas død. Dermad var han jo som sunket i jorden. Jeg lurer på hvor stedet Overbræklien Nordrahnen ligger? Fant sønnen Andreas Thomasen i FT Bindal 1865/1875/1900. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hei igjendu finner gården s. 345-47 i Mo Historie der står det at Nils Thomasen f. 24051769 d. 06121842 er fra Stor-Røvatn g. 1784 m. Marit Andersdtr f. 02061767 Røsvoll, d. 12011841Han overtok etter farbroren Benjamin Nilsen 1739 Stor-Røvatn - 1799 Øverbekklia som heter Lomahaugen i dag.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Steinar. Tusen takk. Jeg er beundret over din evne til å finne folk. Historien om Marit var at hun hadde møtt mannen der nede ved sin hjemplass. Det stemmer jo bra etter hans hjemplass som var i området. (Også i gammel tid reiste mannen langt avsted når di havnet i ulykka.) Alderen deres passer jo også bra.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg har kopier av prestenskopibok for Brønnøy. Marit hadde leiermaal 1827 med gift mann Thomas Nilsen Saus Velfjord! Barnet ble døpt i Gimsøy Vaagan drengebarn.Marit f. 1798, dtr. av gbr. Fredrik Rasmussen og Anne Martha Jakobsdtr. Damman Bindal. Henne ble døpt i Velfjorden.Skriv meg og jeg kan skanne i hva jeg har. margaretmiller4@charter.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Haaper du spør meg for originalen prestenskopibok. Det har jeg skannet og er ferdig aa sende.Jeg kan si om Thomas Nilsen. Han ble f. 1778 og var sønn av gbr. Nils Olsen og Marit Isaksdtr. Graven Velfjord. Thomas g. 1812 Velf., Berit Thomasdtr. f. 1787 d. 1840, dtr. av gbr. Thomas Pedersen og Marit Jakobsdtr. Overaas (slash through O) Velf. Thomas og Marit var gbr. Saus Velfjord.Barna til Thomas og Berit Saus: Nils f. 1816, dodf. gutt tvillinger 1819, Peter Jakob 1820, Hanna Maria 1824, Maria Thomina 1826 og tvill. Elen Martha 1826, Tarald 1828.Thomas alene og gift flyttet til Hammerfest i 1830. Han var i Alta Finnmark i 1840 og 1843 og i Kaafjorden Tromsø i 1844 (fra skifter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.