Gå til innhold
Arkivverket

[#75606] Morskogen, Eidsvoll 1687


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

I hagen ved Morskogen stasjon i Eidsvoll står en stein med eneste innskrift '1687'. Såvidt vites har ingen hittil gitt noen plausibel forklaring på hvorfor denne steinen står akkurat der. Noen veistein kan det vel neppe være. Årstallet (hvis det er et årstall) samsvarer med innføring av Christian V's norske lov. Kan det være noen tilknytning her - eller har Christian vært på reise dette året og holdt rast på Morskogen? Noen som har innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at årstallet på steinen kan ha noe med Eidsvoll-verket å gjøre. Her er nevnt en del viktige årstall i verkets historie: LenkeOm lenken går inn er det nevnt at i 1687 lot Kronen tilkalle berghauptmann ....Bare et forslag fra min side :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nok et forslag. I denne artikkel er nevnt milestein , satt opp under veilengdemåling i 1687. Riktignok et helt annet sted -Om lenken går inn så se hva som står under avsnittet Tyinkrysset: LenkeMange muligheter til løsning .Håper noen virkelig vet hvorfor stenen ble satt opp.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Takk for svar. De eneste mulighetene som jeg kan tenke meg, er at det er en 1)milestein, men slike hadde gjerne en innskrift som fortalte hvor langt det var fra Christiania. Denne har ikke noe slikt. Eller det kan være en 2) rode-stein, men da burde det finnes flere slike. Jeg er heller ikke sikker på om det fantes rodesteiner på denne tiden. Den tredje muligheten kan selvsagt ha tilknytning til Christian V, hvis norske lov kom selvsamme år, 1687, som nevnt i mitt første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg har nå fått opplyst følgende: Hele innskriften på steinen er 'C V 1687' (Christian den femte 1687). Den ble funnet ved utgraving av en tomt ved Mjøskanten ikke langt fra Morskogen stasjon (som før het Ulvin stasjon). Så er spørsmålet: Hvorfor var steinen reist i første omgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Stedet heter Nordvika og ligger ikke langt fra Morskogen stasjon. Hvorfor den ble kastet? Ja, det er jo mye 'kulturhistorie' som er havnet på søppeldynga gjennom tidene. Christian V var i Norge to ganger, 1661 og 1685. Sannsynligvis er det en milestein. (Min mening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Anita Gundeid

Artig debatt! Jeg bor på Morskogen, bare 100 meter fra stasjonen. Jeg skal ta en tur ned i morgen og se på steinen. Og høre med noen lokale om de vet noe mer. Lenge siden lenken startet, men kanskje vi kan få et svar på hvorfor denne stenen har denne inskripsjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.