Gå til innhold
Arkivverket

[#75609] Mathias Mikkelsen Ursin i Trondenes kirkebok 1755


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

I en annen diskusjon her så prøver vi å finne utav Michael (Mikkel) Ursins opphav. Jeg prøver derefor å finne hans vigsel. Jeg mener denne må være i Trondenes kirkebok, men jeg finner den ikke. Derfor leter jeg nå etter sønnen Mathias Mikkelsen Ursin sin fødsel i ca 1755. Jeg håper det der står at foreldrene er gift eller ugift. Da vet jeg iallefall i hvilken retning jeg må lete.Her er Trondenes 1755: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Nå var det jo mange med samme navn i Ursin-slekta,men jeg finner at det er lyst til ekteskap for en Michel Ursin og Dorothea Brønlund Trane i 1751 i Trondenes (h.side ca.midt på) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Det er riktig par. Er det flere ursin der? Jeg har jobbet med Ursin i Lifoten og trodde ikke det var så mange der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Joda,det er flere,men her fant jeg da at Michel Ursin fikk en sønn Mathias i 1755,men det står ikke noe om at han er gift med Dorothea fremdeles (helt nederst h.side)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Ja, det var den jeg fant som brukte: 'Bergljot Holte Bjørkenes og Margareth Jensen: Folk og slekt i Trondenes (1997), s. 172' som kilde, så da spørs det om vi er like langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Problemet er altså, som det også framgår av 'den andre debatten', at Michel Ursin, f. ca. 1719, ikke er nevnt i skiftet etter Bjørn Michelsen Ursin i 1742 på Gjerstad i Buksnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Bjørn Michelsen Ursin skal (også) (muligens) ha hatt en datter Sara, f. ca. 1719, og dessuten en søster Sara, som var enke på Helgeland i 1729.Denne Sara (sistnevnte) kunne jo være en kandidat som mor til Michel Ursin, f. ca. 1719.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg har ikke sett noen gang at Michel bruker Bjørnsen. Husker du hvor du har sett Todal/Thodal?Men 'noen' har jo kobet Michel Ursin til Bjørn Ursin en gang i tiden, det kan vel ikke være en helt tilfeldig kobling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.