Gå til innhold
Arkivverket

[#75612] Hva drev den gamle mustikka med, flerkoneri?


Gjest eva mostika
 Del

Recommended Posts

Gjest eva mostika

Lars Johan(Juhanni) Pehrssen Mustikka, står i 1875 oppført som ugift med en datter født i 1873 i Talvik, men han har da virkelig fått et barn i 1863 med Johanne Gustava Johansdatter Timola: Min Oldemor Brita Catrine(Brita Kaisa) Johansdatter Mustikka f 17,9.63 Tror hun kom til alta, talvik eller dæromkring som 12-13 åring Er det noen som kan hjelpe meg her? Hadde ho ei søster....eller er det flere Mustikka...Eva Mostika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Eg kan ikkje svare om Johan - anten det er ein eller to...Men 'står i 1875 oppført' viser vel til folketeljinga 1875? I så fall står far og dotter saman fordi dei bur saman. Dersom Brita også er dotter, men bur fast ein annan stad, skal ho ikkje stå saman med Johan. Folketeljinga var i desember så om Brita flytta til Alta som 12-åring, kan det vere før teljinga.Legg merke til at ikkje heile FT1875 er dataregistrert (sjølv om kanskje Finnmark er meir registrert enn ein del andre fylke). Heile FT1865 er registrert, så der bør du kunne finne både Johan og Brita - og Johanne, dersom ho levde (i Noreg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser nok ut som om din oldemor fikk en halvsøster i 1873/74. Dessverre så kan jeg ikke finne dåpen til Soffie i Talvik eller Alta slik at det kan bekreftes at det kan bekreftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det kom ein 'Johan Mattsøn Mustikkakanges eller Kukkola' til Tana i desember 1865, 27 1/2 år, frå 'Laarela (eller Saarela) sogn i Finland, Kuivaniemi'. Flyttemelding ført i 1870, nr. 2 her: Lenke.Kan det vere ein slektning? 'Mustikkakanges' er langt og i eit anna land kan 'Mustikka' vere ei greiare og kortare form. Denne Johan, med kone og eitt barn, reiser til Amerika på neste side i protokollen, Utflytte 1873 nr. 3-5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det kan ikke være samme Johan som står i flyttemeldingene. Han heter Mattson til etternavn, mens han det letes etter heter Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser ut som om det gikk den veien høna sparker. Den velkjente Apachen dukka opp igjen akkurat da jeg hadde lagt inn lenka og sendte innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser at lenka virker nå.Ivar, her må jeg ha misforstått noe, for jeg skjønner ikke hva du mener. Jeg ser at du ikke påstår at Johan i flyttemeldinga er den rette. Jeg ville bare gjøre det helt klart, slik at det ikke ble noen misforståelser, at det er snakk om to forskjellige menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eva mostika

Takk for engasjementet, flinke folk å treffe, men desverre er jeg like klok. Trenger nok et innvandrer arkiv eller noe slikt.Det ser ut til at Johan ikke har vert gift, dvs i dåpen til datter nr 2 så ser det ut som om han er enkemann, men i tellinga for 1875 er han oppført som ugift.Jeg har forgjeves prøvd å finne mor til Britta Kaisa ,(Catrine) som på vielsesatesten, som jeg har, står hun altså oppført med mor johanna gustava johansdatter timola. Brita kom tidlig til norge, uten mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Kanskje Britta Kaisa kom til Norge da moren døde,ser at ved konfirmasjonen står det afd (avdød ?) foran morens navn,her står det jo også hustru,så det ser ut som foreldrene var gift ? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg tok en rask sjekk på Hiski.fi , men for akkurat de tidsrommene vi snakker om her fant jeg ingenting i de digitaliserte delene. Det finnes avfotograferte kilder, men så langt har jeg ikke kommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Men se her hva jeg fant,lette etter eventuell vielse til datteren Maria,men fant faren istedet ! Lars Johan Pedersen Mustikka,det kan jo ikke være flere med samme navn Lenke Her vises det jo også til at det er hans 2. ekteskap,og at 1. ektefelle er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.