Gå til innhold
Arkivverket

[#75614] Skannede kirkebøker i Bamble, 1901-1920


Gjest Knut Morgan Hegna Thorbjørnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Morgan Hegna Thorbjørnsen

Da jeg har mine besteforeldre som er født i dette tidsrommet hadde det vært interessant å se hva slags informasjon som står i kirkebøkene om dem. Er det noen spesiell årsak til at kirkebøkene - klokkerbøker- fra denne tiden ikke er lagt ut ? Både før og etter denne tidsperioden ligger ute. Likeså lysningsprotoll i perioden 1921-1948. Det betyr at ingen informasjon om mine besteforeldre er tilgjengelig. Dog kjenner jeg dem fra min barndom, men ønsker likevel å finne ut mest mulig om dem og deres forfedre. Da er det også enklere å finne lenker til nye grener på familietreet. Jeg er ganske ny, men har registert ca 1000 personer hvor de er født i nyere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Fenomenet skyldes ulike regeler for når forskjellige typer kirkebøker skal avleveres til Arkivverket, samt begrensninger på hva som kan publiseres på nett.Ministerialbøkene (bøkene som presten fører) kan sogneprestens kontor beholde inntil 80 år etter at siste ordinære innførsel er gjort. Det betyr at ministerialbøker som ikke var utskrevet pr. 1930 fremdeles kan ligge ute på kontorene.Klokkerbøker (bøkene som klokkeren fører) skal derimot avleveres straks de er utskrevne. Lysningsprotokollene har gått ut av bruk og er avlevert av den grunn.For Bamble er det ikke avlevert ministerialbøker for tida etter 1900, og uheldigvis er klokkerbok nr. 11, spm dekte perioden 1900-1920, gått tapt.Se Felleskatalogen for flere opplysninger: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Knut: Jeg vil anbefale at du sender en forespørsel til sogneprestkontoret på stedet. Min erfaring er at de som regel er meget behjelpelige med informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kersti Sorter

Klokkerboka for Bamble 1900-1920 skal visstnok ha kommet til rette og skal være innlevert til arkivet. Håper ikke dette er løse rykter. Grenland Ættehistorielag har fotografert Kirkeboka 1901-1917 og har dette på en CD til utlån for medlemmer. Ser du er fra Valle i Bamble, så du kan jo stikke innom på et av møtene våre så kanskje vi kan hjelpe deg. Vi holder til på Porsgrunn Bibliotek to tirsdags ettermiddager i måneden. Hilsen Kersti Sorter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Marianne Aares

Hei Knut Morgan!Jeg har vært på menighetskontoret i Bamble og lest i ei kirkebok for den perioden du nevner. Vet ikke om det var klokkerbok eller ministerialbok, men det var i alle fall en av dem.Hilsen Marianne Baann Aares (også fra Valle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.