Gå til innhold
Arkivverket

[#75615] Maren Olethe Clausdatter, født 1857 i Kragerø


Gjest Knut Morgan Hegna Thorbjørnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Morgan Hegna Thorbjørnsen

Jeg forsøker å finne ut hvor min tippoldemor, Maren Olethe Clausdatter er født, og om det finnes noen som kjenner til hennes aner. Det står i kirkebok fra Kragerø at hun er født på et sted som heter ' Stokkebjergdal' i Kragerø. Er dette korrekt skrevet, og er det et sted i Kragerø ? Hun skal ha vokst opp på gården Stølestranden på Skaatø i Kragerø. Er det noen som vet om dette stedet - Stølestranden - fremdeles eksisterer, og har noen opplysninger om hvem som evt bodde der ? Hun giftet seg med - underlig nok - Knud Bjørn Thorbjørnsen fra Tørrisdal i Drangedal. Men denne Thorbjørnsen er ikke den samme Thorbjørnsen fra min fars side. Kjenner noen til stedet Tørrisdal i Drangedal, og eksisterer det familie Thorbjørnsen i Drangedal med disse aner ? MVH Knut Thorbjørnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Har du oppgitt feil fødselsår på damen du spør etter?Finner på FS en dame (født 16 jan 1827) med samme navn som ble gift med en Knud Bjørn Thorbjørnsen 14 okt 1852: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Morgan Hegna Thorbjørnsen

Takker for interesse og hjelp. Dette må jeg sjekke ut nærmere. Jeg har en Knud Bjørn Thorbjørnsen som er født 16 jan 1830. Maren Olethe Clausdatter som jeg har registrert som min tipptippoldemor er født 16 jan 1827. ( jeg skrev feil isted ) Hennes datter, som er min tippoldemor heter Klaudine Marie Knudsdatter, født 16-2-1857, som igjen har datter Klara Elise Knutsen, min oldemor. Klara Elise står oppført som uekte barn. Tror faren til Klara Elise er Edvin Nilsen ( kanskje Nilson ) fra Sverige. Han tok arbeide her i distriktet fordi det var mye gruvedrift på stedet. Har dessverre ikke funnet ut noe mer om ham ( har søkt mange steder ) Klara Elise fikk en tøff oppvekst fordi faren forsvant tidlig. Å finne riktige aner i Sverige er ingen lett sak når man vet så lite i forkant.. Men tusen takk for hjelpen. Jeg skal sjekke nøyere ut dette med Maren Olethe Clausdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Dette er vel familien oppført i folketellingen for Sannidal og Skåtøy i 1875:245E/250B/246H OG N,,SKAATØ ØSTRE ØDEGAARD,2,KNUT,,THORBJØRNSEN,M,HUSFADER,GIFT ,FORPAGTER,1830,TØRRISDALS S.,,,245E/250B/246H OG N,,SKAATØ ØSTRE ØDEGAARD,,,MAREN,OLETTE,KLAUSDTR,K,HANS KONE,GIFT,,1827,KRAGERØ,,,245E/250B/246H OG N,,SKAATØ ØSTRE ØDEGAARD,,,KLAUDINE,MARIE,KNUTSDTR,K,DATTER, GIFT,HOS FORÆLDRENE,1857,KRAGERØ,,,245E/250B/246H OG N,,SKAATØ ØSTRE ØDEGAARD,,,THORBJØRN,PETER,KNUTSEN,M,SØN,UGIF T,HOS FORÆLDRENE,1859,KRAGERØ,,,245E/250B/246H OG N,,SKAATØ ØSTRE ØDEGAARD,,,KAREN,HELENE,KNUTSDTR,K,DATTER,,, 861,SKAATØ SOGN SANDØKEDALS PRGJ.,,,245E/250B/246H OG N,,SKAATØ ØSTRE ØDEGAARD,,,KARL,MARTINIUS,KNUTSEN,M,SØN,,,18 5,SKAATØ SOGN SANDØKEDALS PRGJ.,,,245E/250B/246H OG N,,SKAATØ ØSTRE ØDEGAARD,,,KLAUS,BJØRN,KNUTSEN,M,SØN,,,1868, SKAATØ SOGN SANDØKEDALS PRGJ.,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

4,109,40,1900,Skaatø,17,04,1900,25,04,1900,20,05,1900,Maren Olette,Torbjørnsen Skaatø,Enke,K,1827,Øen, Kragerø,Vattersot,J,J,K: Begravet paa Skaatø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Her er den eneste ved dette navn jeg finner innvandret til Kragerø fra Sverige (men dette må jo kontrolleres nærmere):NILSSON EDVIN Kirkebok nr.1,Skåtøy,1874-1883.Innflyttede s.340, 31/3-1877:Skomaker Edvin Nilsson,f.24/1-1851, Sillerud,Vermland.'At søge Arbeide'.Oppholdsted: Skåtøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Morgan Hegna Thorbjørnsen

Du er helt rå Gunnar Aabøe. Hjertelig hjertelig takk for hjelpen. Tror jeg skal finne gården til sommeren. Det blir et spesielt besøk. Takk igjen. Du går rett inn i slektshistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Bare hyggelig :-)Her er litt mer fra konfirmasjonen:1,45,4,1892,Skaatø,Levangsheien Kapell,09,10,1892,Klara Elise,Nielsen,,Rønningen,K,,25,01,1878,17,03,1878,Stoppedalen,Edvin,Nielsen,,Elgona, Sillerud, Wermland,Smed,Ungkar,Klaudine Marie,Knutsdatter,,Stokkebjergdal,,Pige,Kristend mskundskab: God,J,19,12,1878,K. Vacc. af: A.J.Bøkene fra Levangsheia som Per Stian Bjørnø Kjendal gir ut (det kommer en ny nå) innholder sikkert opplysninger om disse personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Ser ut som hun tok seg en tur til Amerika:1,121,,1894,Levangheiens Kapell,15,04,1894,Klara Elise,Nielsen,,,,Pige,K,,,25, 01,1878,,Levang,Nord Amerika,,,K: Døpt: 17.03.1878. Konfirmert: 09.10.1892.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Dåpen til Klara Elise:2,92,18,1878,Skaadøe,25,01,1878,17,03,1878,Klara Elise,K,U,Edvin,Nilsen,Elgona, Sillerud, Værmeland.,Sømand (svensk),Ungkarl,1850,Klaudine Marie,Knutsdatter,Stokkebjergdal,Pige,1857,K:Oppga ven skeet til sognepræsten af.,Karen,Johnsdatter,Myren,Kone,K,Karen Helene,Knutsdatter,Stokkebjergdal,Pige,K,John,Thorbjørnsen, Skaatø,M,Nils Peter,Tellefsen,Skaatø,M,Lars,Olsen,Skaatø,M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Morgan Hegna Thorbjørnsen

Kjempeinteressant. Dette er helt nytt. Bestefar fortalte meg aldri dette. Til slutt havnet hun i huset hvor jeg bor nå. Et skikkelig arbeidsjern som holdt familien sammen. Hvor fant du disse opplysningene ? Spesielt det siste -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hyggelig å høre at dette kanskje kan være til hjelp.Data er reg. av: LenkeDet siste er fra: Døpte 1872-1884 Skåtøy kirke. (Fra kirkeboka i Skåtøy)Tror jeg tar kvelden nå. Ha en god natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Knutsen

Jeg finner en Knud Bjørn,f.16.01.1830, døpt 14.02,s.å i Tørdal på side 254 i bind2 fra Slektsregister for Drangedal av Bjørn Edvin Holte.(Bøkene kan lånes på biblioteket)Der er han oppført som sønn av Thorbjørn Johanneson Lohne,f.1798,gift 1.gang 22.05.1820 m Maria Pedersdatter Lohne,f. 1798. ( Thorbjørn kom fra Kviteseid i 1819). De har 10 barn og flere av dem kan følges videre, men for Knud Bjørn er det ikke nevnt noe mer. Dåpen til Knud finner du i skanna kirkebøker for Tørdal i Drangedal og der står det at foreldrene bor på Bratterui uNordre Lohne.Vennlig hilsen Bernt K.K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Her kommer litt flere opplysninger:En av fadderne til Klara Elise er John Thorbjørnsen, han var f.11.11.1821 og bror til Knud Bjørn.John var den første kirketjeneren i Skåtøy kirke som ble tatt i bruk 1862. Karen Johnsdatter, Myren, var Johns datter. Jeg har jobbet en del med denne slekta.Familien som Bernt Knutsen(14) skriver om har reg.nr.2252.Og iflg.rettelser i bok nr.5 så har Thorbjørn fått en sønn for mye på lista.Ole f.1843 tilhører en annen familie.Det ser ut som at han har mellomlandet litt før han kom til Stoppedalen på Skåtøy i 1877.I Emibas Värmland finner jeg dette. Namn: EDVIN NILSSON Kön: M Född: 1851-01-24 Ort: Land: NORGE Yrke/Titel: DRÄNG Civilstånd: OG Hemförsaml: SILLERUD Län: S Bosatt: ÄLGÅNA Utvandrdag: 1872-03-08 Ålder: 21 Ensam/Familj: ENSAM Destland: NORGE Landskod: NO Destort: BERG Sida i husförhörslängd: 119 Huvudakt: Aktnr: 005 Löpnummer: 4 Källhänvisn: SILLERUD HFL 1871-1880Jeg vet ikke hvor i Norge, Berg kommune ligger.Gunnar skriver i innlegg (9).'Bøkene fra Levangsheia som Per Stian Bjørnø Kjendal gir ut (det kommer en ny nå) innholder sikkert opplysninger om disse personene.'Og det er riktig. På side 120 under gården Hagen g.4b.8 i bok nr.2 står det om familien Knut Bjørn Thorbjørnsen og Maren Olette Klausdatter og deres 5 barn.Knut og Maren skal være tremenninger. De bodde der fra 1882 til 1890-tallet. I 1891 bor de sammen med datterdatteren Klara Elise Edevinsdatter f.1878.Dette er bare et utdrag av hva som står skrevet i boka. Som du helt sikkert får lånt på biblioteket i Bamble.Håper dette er til litt hjelp.Mvh Kerstin Thorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Nå har jeg funnet en utvandring til fra Sverige. Så han dro nok hjem igjen fra Berg.Han er nå blitt Skomaker.Og han ankommer Skåtøy 2 dager etterpå.Namn: EDVIN NILSSON Kön: M Född: 1851-01-24 Församling: SILLERUD Län: S Yrke/Titel: SKOMAKARE Civilstånd: OG Hemförsaml: SILLERUD Län: S Bosatt: ÄLGÅNA Utvandrdag: 1877-02-04 Ålder: 26 Ensam/Familj: ENSAM Destland: NORGE Landskod: NO Sida i husförhörslängd: 128 Huvudakt: Aktnr: 003 Löpnummer: 1 Källhänvisn: SILLERUD HFL 1871-1880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Jeg har notert flg. opplysninger som er hentet fra Oppmøteprotokollen for Støle skole.Klara Elise Edevinsdatter, Hagen f.25.1.1877 begynte på Støleskole 20.4.1886 og ble overflyttet til Levang skole i 1889.Jeg ser at årstallet er feil, de sa kanskje at de var eldre enn de var når de ble innskrevet. Jeg har sett dette på noen andre også.Hun må ha bodd hos noen andre på Levang. Finner henne ikke i Levangsboka (nr.1)Hun bodde jo hos besteforeldrene i 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Morgan Hegna Thorbjørnsen

Hei Kerstin. Du har virkelig gjort en stor jobb med Klara Elises historie. På et eller annet tidspunkt har hun tatt navnet Knutsen, istedet for etter sin far Nilsson. Klara Elise Knutsen er da min oldemor på mors side. Hun giftet seg iallefall med min oldefar Anders Kristian Hansen i Bamble kirke 21-11-1900. Anders tok senere navnet Hegna. De fikk 8 barn, hvorav min morfar Knut Hegna født 19-04-1907, var nr 5 i flokken. Anders og Klara Elise bodde resten av livet på gården på Valle der jeg bor nå. Dog er det ikke lenger en gård, men et hovedhus med noe utmark og skog til. Men denne eiendommen var hovedeiendommen på Valle hvor grensene gikk ned til sjøen. På den tiden bestefar levde var eiendom som man ikke kunne dyrke noe på, lite verdt. Det er likevel artig å tenke på at ved bestefars salg av tomter til turister, så har Valle etterhvert vokst frem til et lite turistsenter langs Telemarkskysten. Kan også huske tiden da bestefar og mor drev butikk på Valle. Jeg har blitt kjent med veldig mange mennesker utenfor Bamble iløpet av disse årene. Så noe godt har et da kommet ut av det ! Kan også fortelle at barna til Anders og Klara Elise utgjør størsteparten av slekten i distriktet hvor etternavnet er Hegna. Jeg har historien på de fleste av barna der og deres familier. Bestefar og bestemor fikk kun ett barn, Kari. Da pappa var sjømann i oppveksten, og generasjoner før ham, så kjenner jeg også sjømannsblodet i kroppen. Derfor var jeg veldig interessert i å finne ut noe mer om min tippoldefar Edvin Nilsson fra Sverige. Jeg har hørt av andre at han også skal ha seilt noe på sjøen. Men det virker foreløpig vanskelig å finne navnet på hans foreldre. Det blir nok en sverigetur til etterhvert for å undersøke på stedet han vokste opp.Tusen takk for hjelpen snille dame. Skal se vi snakkes en dag.Knut M.H. Thorbjørnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.