Gå til innhold
Arkivverket

[#75621] Sara Ursin - Helgeland?


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

I min jakt på Ursin-familien så har det kommet opp at Bjørn Michelsen Ursin (1681-1742) hadde en søster Sara Michelsdatter Ursin. Denne vet vi ikke fødselsår på, men hun er nevnt i en annen søster sin ektemann sitt skifte. Nemlig Christian Albert Fris. Han dør i 1728 og Sara er da enke og bor på Helgeland. Helgeland er stort så hun er vanskelig å finne. Heldigvis er det ikke så mange Ursin på Helgeland og ved litt griseflaks så fant jeg Sara Ursin som fadder til Maren Christiana i 1724 Permanent sidelenke: LenkeOM dette er riktig Sara Ursin, det kan jeg ikke si, men jeg har da noe å starte med.Forran Sara sitt navn står Anders Christensen Selnes er dette hennes mann?Jeg er ikke noen kirkebokleser, men hvis dette er riktig så bør han være død før 1728.Jeg prøver å finne mer, men er veldig glad for all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Filler jeg tror ikke Anders Christensen var hennes mann. Jeg sjekker skiftene på Helgeland. Der finner jeg Anders Christensen Selnes på Lurøy. Han lever iallefall i 1738 og da på skifte til kone nr 2. (Mulig han overlevde en kone til i 1748)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Vet ikke om det gjelder henne, men i Buksnes i Nordland fins det en del med etternavnet Ursin. Kanskje bør du sjekke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

En mulig sønn av Sara var Michel Todal Ursin (ca.1719-1811), lensmann på Sørvik, Trondelesn, hvis eldste datter het Sara.Barna hans skal være Sara f. 1752, d. 1787, Mathias f. 1755, d. 1837, Kristen f. 1758, d. 1759, Kristen f. 1760, d. 1760, Anders f. 1762, d. 1789, Kristen f. 1766, d. 1766, alle f. og død i Trondenes.Stedsnavnet Todal finnes såvidt jeg vet bl.a. i Aure på Ertvågsøya, Nordmøre, og sør for Surnadal, også på Nordmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ein liten korreksjon til PerTodal i Aure ligg nok ikkje på Ertvågsøya, men i ytre del av Vinjefjorden på grensa mot Hemne kommune i Sør-Trøndelag. Todalsnamnet på Helgeland skriv seg frå Rødøypresten Hr. Jon Nilsson Todal som var ein bondeson frå Todal i Aure. Todal var prest i Rødøy ved midten av 1600-talet. Slekta er debattert noko i andre debattar her på forumet, - m.a. i debatten om Lund i Steigen og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Finnes det noen etterslektsliste etter denne presten? Jeg søkte igjennom skiftene for helgeland og det er ikke mange Todal, fleste treff fikk jeg på Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Vi er på sporet av noe her. Jeg satt litt fast så jeg gikk igjennom ting en gang til.Se dåpen til Maren over - der Sara Ursin er fadder. Hvem er moren til barnet? Aarsille Catharina Todal(http://www.nose.dk/Norge/todal.html#19. Datter av Christopher Todal sønn av Jon Todal - prest på Rødøy.på nose.dk så nevnes det en halvbror Anders Larsen - i Maren sin barnedåp så er muligens han fadder Anders Larssøn Onøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Men se dette.Samme foreldre, men nå Else Permanent sidelenke: LenkeEn av faddrene er Sara Ursin Onøen.Jeg tror at hvis vi leter i kirkebøekene her så vil vil finne fødselen til Michel Ursin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til (12)Ja, eg har også tru på det, men finst det ikkje bygdebok for dette området som kan vera til hjelp? Kvar ligg Onøya forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen
LenkeOnøy ligger i Lurøy. Det er en ganske stor øy, men det ser ikke ut til å være så mange gårder på den idag så på 1700-tallet var det nok ett par familier.Vi har skifter fra Onøy fra 1738 og fremover. Ingen Sara eller Ursin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Kirkelige hendelser i perioden før 1767 for Onøy i Lurøy kan finnes i kirkebøkene for Rødøy, men den første kirkeboken for Rødøy starter i 1739.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Stemmer, men han dør som gift med Barbara** Onøen Ytre; Lurøy/1718 4321 Christopher Todall M Hovedperson 4322 Barbara K Ektefelle Christensdatter 4323 Joen Christophersen M Sønn; Formynder Lars Nielsen, Todall Kvarøen. 4324 Aarselle K Datter; formynder moren tilsyn Christophersdatter av Reinholt Tostrup. Todall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Skifte etter Christopher Todal den 17. juni 1718. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24835/4Noe av sølvet i skifte er merket: H:N:I:S, H:I:S, M:J:S, H:N:F:A, C:A:S, J:S:R, C:J:S:T, L:O:S, O:M:M, J:N:S:T, H:H:S, C:T:B:C, A:O:S:J:M:D, E:P:S, C:J:S:T:B:C:D.Noe av gullet er merket: B:C:D.Jeg finner ingen Ursin nevnt i skiftet.J:N:S:T står nok for Jon NielSen Todal. C:J:S:T:B:C:D står nok for Christopher JonSen Todal Barbro ChristensDatter. B:C:D er da også Barbro ChristensDatter. C:J:S:T er da også Christopher JonSen Todal.De andre vet jeg ikke.Spørsmålet blir da hvem som tok over Ytre Onøy i 1718 og bosatte seg der?Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Arvingene i ovennevnte skifte er Løiutenant Christian Friis i Danmark på hans side (brorsønn) og på Rachel sin side er det hennes søsken Sorenskriver Biørn Ursin, Anneche Ursin Ærværdige Hr. Elias Schønings, Anna Elisabeth Ursin Sr. Anders Jacobsens, Martha Ursin Sr. Anders Schønings, og Sara Ursin som er Encke og paa Helgeland, og værende paa Hendes vegne Hr. Elias Schøning.Sara arver 125 Rd. på sin søsterlodd etter Rachel.Med andre ord så vet vi nå at hun er enke i 1729, men vet fremdeles ikke hans navn.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg tror disse reiser til Nesna kirke. Jeg tror rett og slett vi må lete før 1729 etter Sara Ursin sitt navn eller Michel Todal Ursin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.