Gå til innhold
Arkivverket

[#75621] Sara Ursin - Helgeland?


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

I 1714 bor Sara fortsatt i Buksnes. Hun er da fadder under en barnedåp.Kildeinformasjon: Nordland fylke, Buksnes, Residerende kapellans bok nr. 881B01 (1704-1748), Kronologisk liste 1714, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16699&idx_id=16699&uid=ny&idx_side=-84>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Dvs, hun har en tante Sara Bjørnsdatter Ursin. Tanten er ca 20 år eldre, så i teorien kan det være feil Sara Ursin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Hm vi har en Sara Alsjøen som blir 1. gang trolovet med Anders Tønsvigen her:Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna, Ministerialbok nr. 838A01 (1704-1737), Kronologisk liste 1707, side 31. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16584&idx_id=16584&uid=ny&idx_side=-23>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Hedne

Ved dåp 4/9-1735 i Flakstad av Peder Pedersen og Margrethe Carlsdtrs barn Martha på Vareide i Flakstad, opptrer Sara Ursin som fadder. Jeg antar at dette må være den Sara som evntuelt er søster til Bjørn Michaelsen Ursin. Flakstad er jo nabokommunen til Hol/Buksnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heipå min debatt Lenke innlegg 66 til Alv Edvardsen(fra ca 1700 - 1750)klippEn av sønn av Klokkeren i Nesna, Peter Jørgen Jacobsen blev Klokker i Hemnes og var g.m. en Rachel Ursen Schønning, sk. 1769. Hun var ant. fra Leknes, da hennes søster bodde hos sin stedmor der. - Det var altså nevnt noen Ursen i denne tråden. --Kan dette være til hjelp i denne sammenheng?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Hei FinnHvis det er i Buksnes så har ejg den muligens.NB: Sare Biørnsdatter og Anders Pedersen var en feil. Det er samme familie, men feil dame. LenkeSynd, jeg trodde virkelig jeg hadde skutt 'gullfuglen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(34:) Den Sara Bjørnsdatter (Ursin) (1720-1795) fra Besselvåg i Moskenes som i 1741 ble g.i Buksnes m. Anders Pedersen Aagaard f.1725 er nok den samme som 'av noen' er (feilaktig) plassert som datter av sorenskriver Bjørn Michelsen Ursin (1681-1742).Var har altså (i tillegg) minst flg. Sara Ursin i samme område : - Sara Michelsdatter Ursin (1752-1787) (d. av lensmann Michel Todal Ursin i Sørvik) - Sara Michelsdatter Ursin (c1686-et1735) (søster av sorenskr. Bjørn Michelsen Ursin i Buksnes) - Sara Bjørnsdatter Ursin (f. ca.1666) (søster av sogneprest Michel Bjørnsen Ursin i Buksnes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Det er vel ingen hemmelighet at det er mor til Michel Todal Ursin jeg håper å finne. Han er 'feilaktig' oppgitt å være sønn av Bjørn Michelsen Ursin selv om det ikke finnes noen link til denne og vi ikke ser at han bruker navnet Bjørnsen noen gang. Han er eller ikke nevnt i skifte etter Bjørn Michelsen Ursin.Grunnen til at Sara er en akutell kandidat for Michael/Michel er at deres første datter (f. 1752) fikk navnet Sara. Se også deres første sønn Mathias - som er oppkalt etter morens far.Jeg tror at Michels far muligens kan hete Anders ettersom en annen sønn av Michel heter dette, men det er bare en antakelse.Michel Todal Ursin i Sørvik er født 1719. En av de overnevnte Sara er altså datteren hans og dermed utelukket. Sara Bjørnsdatter Ursin f. ca 1666 Vet vi nesten ingenting om, men i 1719 vil hun altså være ca 55 år. Hun er faktisk en mulig kandidat, men tvilsom pga alder. så Sara Michelsdatter Ursin søster av Bjørn Michelsen Ursin er en den mest aktuelle. Hva er vel mer naturlig for Sara enn å kalle opp sin sønn etter sin far - Michel.Det jeg synes er merkelig er at vi ikke finner hverken Sara sitt skifte eller noen ektemann av henne sitt skifte. Ifølge broren Bjørn Michelsen Ursin sitt skifte (1735) så er Sara da enke og bor på Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Skiftet der Sara Michelsdatter Ursin er nevnt som enke må vel være søsteren Rachel's (i 1729). Broren Bjørn's skifte var i 1742. Sara kan altså ha vært den som var fadder på Vareide i Flakstad (for Martha Pedersd.) den 4 Sep 1735.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Hei igjenDet stemmer som du sier Per det var i Rachel sitt skifte søsteren Sara er nevnt. Jeg er på jobb så jeg har ikke tilgang til notatene mine, men ser her: [url="http://trekilen.com/slekt/toril4k/sidar/h___fw7r.htm>LenkeHer er de fadder-datoene jeg har på Sara: 1714 - Buksnes Kildeinformasjon: Nordland fylke, Buksnes, Residerende kapellans bok nr. 881B01 (1704-1748), Kronologisk liste 1714, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb201724 Nesna Lenke1731 Nesna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Er det ikke mer logisk å anta at Michel Todal Ursin har fått Ursin-navnet sitt fra sin farsside, enn fra sin morsside. Jeg vet at det ikke er uhørt at barn benyttet mors slektsnavn, men det betyr mest trolig i så fall at Michel Todal Ursin sin far er av lavere 'rang' enn sin hustru og trolig ikke har noe slektsnavn. Ville det passe seg at datteren til en sogneprest giftet seg utenom sin stand så tidlig på 1700-tallet?Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Michel Todal Ursin giftet seg jo med Dorthea Brønlund Mathiasdatter Thrane. Hun har foreldre i slektene Thrane og Brønlund. Dette er to høyerestående slekter i Nord-Norge.Hvor sannsynlig er det at Michel ville fått giftet seg inn i disse to slektene dersom hans far kom fra de laverestående familier og at det bare var hans mor som tilhørte de bemidlede i Nord-Norge på denne tiden?Jeg har ikke stålkontroll på Michel Todal Ursin sine barn sammen med Dorthea Thrane, men har sånn kjapt funnet disse nevnt: Sara, f. 1752 (oppkalt etter ?), Mathias, f. 1755 (oppkalt etter morfar Mathias Thrane), Christen, f. 1758 (dersom Mathias er førstefødte sønn og oppkalt etter morfar, bør 2. sønn bli oppkalt etter farfar), Christen f. 1760 (samme begrunnelse som over), Anders f. 1761/1762 (oppkalt etter ?), Christen, f. 1766 (samme begrunnelse som over).Sara er i hvertfall ikke oppkalt etter mormor for hun het Birthe Andersdatter Brønlund, da kan Sara være oppkalt etter farmor.Så det er mulig at vi skal lete etter en Christen Ursin med ei Sara til kone. Michel Todal Ursin ser i hvertfall ut til å ha vært veldig ivrig på å få en sønn ved navn Christen, siden navnet er brukt 3 ganger.Eneste Christen/Kristen Ursin jeg har funnet som er født før 1758 er Ole Johannessen Ursin og Maren Kristina Hansdatter Graa sin sønn Kristen Bang Olsen Ursin født i 1735, men han er ikke oppkalt verken etter morfar eller farfar.Vel, dette ble noen tanker fra min side.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hans Egil Hansen

Hei igjen RemiDet er en stund siden sist. Jeg har egentlig gitt opp å finne Michel Ursin sine foreldre. Det synes helt umuligt og vi har absolutt ingen ledertråder.Kristen Bang Olsen bruker vistnok ikke Ursin som etternavn. Han er mest sansynlig oppkalt etter sin mors mellomnavn - Kristina, som igjen er oppkalt etter sin bestemor som igjen er oppkalt etter sin far. Så der har du Kristen i den delen av slekten.Desverre så er Kristen Bang Olsen født for sent - vi tror at Michel allerede er født når Kristen blir født.Det kan være at Michel Todal Ursin bruker navnet Kristen så mange ganger pga konens familie: Dorte Brønlund Mathiasdatter Trane hennes far var Mathias Christensen Trane sønn av Christen Mathisen. Så der har du Kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Greger

Anne Christensd Ursin var gift 1.g medThomas Elias Christophersen omkring 1740.Da får hun et barn som dør spe. De tre påfølgende barn dør under den store kikhosteepidemien. her på ytre Helgeland i 1748/49.Eldste barn Elias Skiøning Thomassen 1742-48. Mellomnavn! Sara Ursin 1745-45 Elias Christopher 1747-? Lars Christian 1749-78 Sara Dorthea 1751-? Thomas Elias 1755-55 Anne gifter seg 2.g med Jens Olsen , Botn 3.g 1758 med Baard Joensen, Botn.Hun er født ca 1716 (Kb A.haug (Sandnes ) 3.pinsedag Hum. Anne Ursin 48)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Dette var svært interessant. Jeg synes navnene Til barna tyder på at hun er en 'ekte' Ursin eller har hatt nær kontakt med denne familien. Skulle gjerne visst hvem som var foreldrene hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Greger

Gerd Karin Lysholm, forf.inne av Tennaboka, skriver at hun ikke finner ut hvor ekteskapet (TECs og ACdUrsin) ble ingått.Hun skriver også at faddere er fra øverste sosiale skikt, prester sorenskrivere ol.Ingen innførsler i Kb på Helgeland. (Men Rødøy har ingen kb. før i 1739.)Jeg lurer på om Anne kan være dtr. til Sara, men uekte. Det er påfallende at ingen av hennes barn blir kalt Christen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Hvis hun er født 1716 så passer det godt at hun og Michel er søsken. Hvis hun er uekte så er det litt merkeligt at hun blir så godt gift og med de gode fadderene. Jeg tror vi er inne på noe her. Synd hvis det ikke går an å finne utav det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg søkte litt på Nesna. Jeg finner en fødsel i 1720LenkeDesverre står ikke farens etternavn - merkelig nok.Det er litt sent, men det er absolutt en kandidat. Se på fars bosted - hvor er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Ja det var det, men det var litt interessant å se at sønnen ble gift med Gjertrud Ursin. Så det var flere Ursin i 'området'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.